Ti-am spus eu ca e o reclama la Teletech

Ultimul lucru care ma intereseaza in cazul spotului pe care intentionez sa-l analizez in acest articol este daca el va fi sau nu difuzat sau daca e o varianta beta trimisa prin mail spre "testare".
Spun asta pentru ca spotul este un sequel la celebrul deja clip cu cei doi vinzatori de peste. Are astfel o stacheta ridicata foarte sus, macar prin succesul primului.

Despre Star Wars
Am fost unul dintre putinii care au criticat primul spot pentru Teletech inca din primul moment. Si faceam asta din doua motive. In nici o privinta nu m-am razgindit si premiile luate de acest spot, chiar si Effie, nu cred ca acopera erorile de strategie pe care le gasesc in el.
a) Alegerea filmului parodiat mi-a parut gresita din cel putin un motiv, la fel de strategic. Star Wars nu a fost in Romania un fenomen de masa asa cum a fost in Statele Unite. Fanii Star Wars in Romania si-au asumat un "coolness" cit se poate de fals. Dar asta e deja alta idee, important este ca amatorii de Star Wars nu cred ca sint aceiasi cu amatorii de cel mai ieftin televizor de pe piata. Prin urmare adresarea catre targetul televizorului mi se pare mai degraba prin ricoseu, decit directa si pe limba lor.

b) O reclama pentru televizoare facuta prin spot tv imi pare strategic gresita. Si asta din doua motive, unul e ca eu, privitorul, am deja un televizor. Adica, nu pot sa cred ca cei pe care-i vizau sint numai cei care se uita la televizor pe la prieteni, rude sau in vitrina magazinelor Altex. In acelasi sens, daca e pentru cumpararea unui al doilea televizor, divizia in care exista Teletech nu face obiectul unui astfel de interes. Daca am deja un televizor, eu, unul, consider ca urmatorul nu va fi cel mai ieftin de pe piata. Ar mai ramine, inlocuirea, dar din nou, imi pare ca exista un decalaj.

Desigur, spotul are si citeva momente memorabile. Jocul e nemaipomenit, iar situarea actiunii in piata de peste mai coboara stacheta si, in acelasi timp, mai adauga la umor.
M-am amuzat si eu la maxim si am preluat citeva din expresiile din spot pentru glume de fiecare zi.
Si cred ca tocmai pe acest fapt s-a bazat succesul spotului.

Despre Batman
Avem acum parte de episodul 2, cu filmul Batman. Aceleasi doua personaje principale din primul spot aduc cu forta un preot de pe strada si il arunca de la etaj pentru a proba dincolo de orice dubiu daca e Batman sau nu. Situatia este absurda, dar nu in favoarea umorului, macar pentru ca Batman le-ar fi dat o joarda la fundulet si n-ar fi reusit sa-l forteze sa faca ceva.
Din nou primele dubii pe care le-am avut au fost legate de alegerea filmului. Din nou un film pentru cunoscatori. In plus imi pare facila asocierea dintre hainele negre ale preotului si hainele de aceeasi culoare ale lui Batman. Firescul situatiei este 0 si asta nu duce decit intr-o singura directie, la lipsa de amuzament, adica tocmai ceea ce a avut din plin primul.

E o lege si la Hollywood ca urmarile sint mult mai slabe decit originalul. Si daca Nasul este o exceptie, acest spot "Batman" este o confirmare.
Ceea ce este foarte interesant, dar se dovedeste in final si ca foarte gresit, e devierea de la structura primului. Daca atunci era povestit un film, dar intr-un mod foarte personal, pitoresc si daunator filmului, in acesta aceleasi doua personaje aduc cu forta un preot de pe strada si il arunca de la etaj pentru a proba daca e Batman sau nu.

Aici, in schimbarea structurii, cred ca sta cea mai mare greseala a acestui spot si motivul pentru care nu mai are nici un haz. Farmecul povestitorului, stilul lui, e inlocuit cu o situatie cel mult cretina.
In alta ordine de idei, sint pierdut in zbor despre motivul de a cumpara un televizor dupa ce mi se prezinta aceasta situatie. Daca la primul intelegeam ca in loc sa ascult pe cineva cum imi povesteste, mai bine imi iau televizor, in acesta din urma nu mai mi se da nici un motiv.

Incheiere
Un alt aspect care pe mine ma face sa strimb din nas, este folosirea unui cliseu destul de recent, uzat inainte de vreme oricum. Vorbesc aici despre cei doi taranoi, vinzatori de peste, nu muncitori de santier, care fac o boacana. Nu vreau sa spun ca seamana cu Unirea. In nici un caz. Dar situatiile acestea ma fac sa strimb din nas, poate si din vina mea, in sensul ca mi se par "romanisme" de cea mai joasa calitate.

Fara a avea un argument serios, inclin sa cred ca daca primul spot a facut din Teletech un succes de vinzari, a fost mai degraba pentru ca Altex este o retea mare si era inevitabil ca un televizor ieftin sa nu se vinda bine. Ma bucur pentru agentie si pentru Altex si ma bucur pentru situatiile amuzante pe care mi le-a intiparit in cap primul spot, dar am retineri in privinta meritelor spotului.

P.S. Ca un thin intelectual, va readuc aminte de o campanie premiata de curind la Cannes pentru Asociatia bibliotecarilor din Cehia. Seamana in masura in care este vorba de "repovestirea" originalului. Executiile aratau coperti de carti clasice, dar cu coperte moderne, senzationaliste, sexualizate, air headline-ul era: "Read it before Hollywood does."

P.P.S. Un comentariu malitios. Aceste spoturi se potriveau mult mai bine pentru un ghid tv. Really.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related