De ce se-nghesuie Carpatina in acelasi lift cu Dorna?

ArgueAds: Ana Militaru vs. Florin Dumitrescu

Ana: Stiu ce o sa-mi spui despre Carpatina, apa neimblanzita ca o herghelie de cai care evadeaza din oras, cand de fapt nu-i tine nimeni acolo, ca doar nu e nebun, si plus ca primeste amenda oricine merge cu caruta pe strada, ca am vazut eu la tv, dar nu despre asta era vorba. Ziceam ca prevad deja ca o sa-ti aduci aminte brusc de McCann, o sa spui ca da, Craita a lucrat acolo, deci a dus manjii care alergau pe langa metrou la Dorna, s-au facut mari si sparg acum caramida cu capul, dar o sa parez inainte sa ataci: Craita nu a lucrat niciodata pentru vreun spot Dorna. In schimb, am gasit doua spoturi pentru Poiana Negri (Copacul, Cascada), la fel de intunecate cum e cel pentru Carpatina, doar ca acolo salbaticia era reprezentata doar de un cerb educat, care fluidiza traficul apelor salbatice in munti, din cauza unui ambuteiaj creat de un brad prabusit. Asa ca Dorna -> McCann -> Craita e un lant de factori care nu poate fi adus in discutie.

Florin: Dezlantuita si nestapanita este puterea descatusata a gandului omenesc, pretioasa mea! In acest caz insa mi-am zagazuit gandirea si mi-am pus frau inchipuirii. Aici e clar vorba de o decizie importanta care cade exlusiv in sarcina clientului. Daca onor clientul a zis "vreau si eu asa", i s-a dat "asa". E posibil sa fi zis chiar "vreau ceva mai tare ca la Dorna" (mai frumos, mai elocvent, mai impresionant... dar subintelegand-se tot pe acolo, in aceeasi directie argumentativa, in aceeasi cheie simbolica, in aceeasi maniera). Si poate ca stie de ce. Poate ca e o pozitionare care ii convine...

Ana: Pai daca Dorna era oaza de natura din oras, Carpatina e chemarea atat de puternica a naturii, incat iti vine sa dai cu capu-n zid s-ajungi la ea? Si cand sta romanul la raft, nehotarat intre 2 etichete de apa, sa-l porneasca asa o dorinta apriga de evadare dintre zidurile de beton? Chiar daca s-ar intampla asta, tu iti dai seama ca promisiunea brandului Carpatina e in spot la Dorna? Natura promisa e intruchipata in cel mai mic detaliu acolo.

Florin: Izbucnirea naturii in ambientul urban este un topic tare, tocmai pentru ca il resimtim cu toata fiinta. De aceea ne bucuram cand vedem ca iarba verde si proaspata napadeste cenusiul cotidian la Dorna. Iar seria de spoturi Mulino Bianco, in care lanurile de grau cresc in celebre "locatii" citadine ale Italiei sint emotionante si exprima cel mai bine ideea de hrana naturala. (Nu mai zic de tehnica postprocesarii, impecabila pentru inceputul anilor '90). Prin peisajul de la Mulino mai apar si vacute cand e vorba de prajituri cu lapte, si cate un card de gaste, cand in compozitie apar oua... Mie caii de la Carpatina imi amintesc mai degraba de bizonii care daramau orasul pentru Levi's: o imagine puternica care ne da fiori... Cred ca la Carpatina s-a dorit un mesaj de efervescenta care sa conoteze anumite caracteristici ale apei...

Ana: E foarte frumos ce spui; daca analiza asta ar fi un exercitiu literar, ti-as da nota 10 si m-as intoarce cumintica la Twitter, sa transez fiecare idee in 140 de caractere, dar din pacate, nu ma convingi ca e evidenta legatura dintre galopul nebun al cailor si "efervescenta apei". Si VO-ul are cuvinte din culegerea de comentarii literare: "desprinde-te din capcana orasului, elibereaza-te din incatusarea betonului, asa cum izvorul se elibereaza din stransoarea muntilor", iar la sfarsit, lovitura decisiva, care sa se reverse un val de empatie intre privitor si ecran: "Pentru spirite neimblanzite: Carpatina, apa neimblanzita".

Florin: M-am straduit sa-mi amintesc celebre campanii similare cu "natura infruntand cultura". Nu le stiu pe toate din lume! Totusi, doua brand-uri de apa minerala pe aceeasi pozitionare, pe aceeasi piata nationala, - cred ca e prea mult! Atunci: de ce vrea Carpatina sa se-nghesuie in acelasi lift cu Dorna? Cine investeste atat de mult in productia unui spot (si intr-o media - se pare - destul de abundenta...), doar ca sa incropeasca un me-too-brand? Unde e amanuntul care face diferenta? Poate ca Dorna merge pe calm si relaxare si arata in clar situatii de consum de apa plata; in timp ce Carpatina - dimpotriva, infatiseaza partea tumultoasa a naturii... si a apei. Si poate ca si-a impus sa atace segmentul de "spritari", de oameni mai... impetuosi, care vor sa simta apa "neimblanzita"...

Ana: Acum hai sa facem un exercitiu: uita-te la spot fara sonor. Iti sugereaza tie "descatusare" vreo imagine? Evadasera de la zoo caii aia si se reintorceau in natura? Probabil ar fi fost niste martoage rapciugoase daca veneau de la un zoo din Romania, deci nu e plauzibil. Treceau intamplator vijelios prin oras si cu ocazia asta ar trebui sa ne treaca si noua prin cap sa-i urmam in poienita, unde paste calul celebrului Gheorghita? Daca ideea de evadare nu e clara in ceea ce priveste caii, nici evocarea apei care isi croieste vadul prin munti nu cred ca va fi evidenta, deci suntem atat de departe de ropotul bulelor de apa minerala din munti, incat nu imi imaginez ca isi va aduce aminte cineva altceva decat cai, cand se va gandi la Carpatina.

Florin: Poate ca spotul ar functiona mai bine fara voice-over. Cred ca imaginile "graiesc" singure metafora centrala: oamenii din oras se transforma in cai! Chitaristul acela tenebros se preschimba intr-un murg (nu inainte de a-si sprijini instrumentul de coloana); businessmanul - in naravasul sur spargator de geamuri... etc. Descatusarea e din conditia de citadin stresat (nu tocmai evidenta in spot, presupun ca din neglijenta regizorului)... Caii liberi in oras conoteaza destul de mult eliberarea. Nu trebuie sa fuga de la zoo: e de ajuns ca nu-s inseuati, inzabalati etc. Imaginile vorbesc de la sine. De ce a fost nevoie de acea vorbaraie gongorica? De ce sa suprapuna inca o analogie? Ca sa spuna ca "la fel e si izvorul"? Era nevoie de un racord cu produsul, fir-ar! Parca vad: a fost ultima revizie a clientului, luata dupa ce s-a consultat cu electricianul de tura si cu o contabila iesita la fumat... Se pare ca simplii stropii cazuti din cer nu semnifica indeajuns apa minerala... Si sa arati cai adapandu-se din pet - ar fi fost deja prea mult...

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune


Comentarii

adrian lupu
acum 16 ani
Omul-cal se numeste silen. "Oamenii" nu se transforma in cai ci oamenii chiar ERAU cai cu mult timp in urma, asta e sugestia?
florin dumitrescu
acum 16 ani
silen era satir... deci 1/2 tzap. cred ca ai vrut sa spui chiron, care era silenul centaurilor. da, sintem in mitologii (barthes rules), pe colt cu metamrf. lui ovidiu, eu 1 m-am gindit la rinocerii lui ionescu.

ca sa-ti dau apa la moara, l-as cita pe tournier, cum ca unicul animal cu fese ca ale omului e calul (dar pt. asa divagatii asianice ne-ar trebui un argue-ads alternativ...) ((f. alternativ))

adrian lupu
acum 16 ani
Ai evitat elegant distinctia clasica dintre semiologie si semantism
florin dumitrescu
acum 16 ani
dar sa nu uitam de semantivibililizicitorietate
adrian lupu
acum 16 ani
Greimas avea dreptate.
florin dumitrescu
acum 16 ani
a trebuit sa ma treci prin careul lui greimas, dar am auzit fisa cazand!

da, e o interpretare posibila: apa asta te restituie la stadiul de animal: mai natural, mai nealterat, apropiat de originile noastre (nu mai fac nicio remarca la darwin, ca nu mai terminam).

dar eu ti-am zis: m-am gindit la o situatie de metamorfoza prin contaminare (prin otravire, daca vrei... sau o epidemie, daca preferi).

cred ca ambele interp. convin mesajului.

(vrei sa zici vilnius? sau sint eu excesiv de logic)

adrian lupu
acum 16 ani
Sper ca a meritat. Promit sa las sa transpara talcul Innsbruck-ului cat de curand.
Eduard Gherasim
acum 16 ani
Din seria Dorna... efecte speciale multe multe, feel mai artsy si vindem asta clientului....

Imi place totusi sloganul "apa neimblanzita"... parca o vad ca se zbate in pahar, sau poate in stomac si ma trezesc in autobuz la ora de varf ca trebuie neaparat sa eliberez apa salbatica si nu am unde....

Carpatina... apa neimblanzita... pentru cei cu stomacul tare.. sau tranzit intestinal lent... si uite asa isi pot deschide si o gama de laxative:)) ca doar sparge peretele ala la sfarsit si scapa de blocaj.

Oricum destul de buna reclama... dar imi face sete? Nu prea.... ma face sa o incerc? probabil.... eu unul stiu ca deobicei decid ce apa minerala iau in fata raftului, iar ceea ce ma atrage nu e reclama ci ambalajul (ex ROUA)

Daniel Gherghescu
acum 16 ani
Si totusi? De ce se-nghesuie Carpatina in acelasi lift cu Dorna?
Valentin Lica
acum 16 ani
afectat criza pe toti!
Eduard Gherasim
acum 16 ani
Lol mi-au sters mica mea cearta.. ma gandeam ca mai aduce audienta.. anyway....

Dc se inghesuie Carpatina in acelasi lift cu Dorna?... pentru ca e loc:))

Cred ca se bate fix pe acelasi segment... si din pacate foloseste aceeasi abordare ca si Dorna, poate putin diferita... ceea ce nu e neaparat bine.

Acum sincer? ms pt ca ne provoci la gand... e o directie de urmat... trebuie sa iei un produs banal ca apa minerala si sa il transformi in ceva extraordinar ca sa dae bine pe sticla...

Evadarea din cotidian.... omul e incatusat de formalism (vezi costumele, tonul gri al orasului).. iar apa, adusa de chitara? reprezinta acea descatusare, evadare din cotidian al spiritului salbatic al omului... acum ce legatura are cu apa ramane de vazut, gustat:))

Adrian Spiridon
acum 15 ani
ce animal frumos, nobil si puternic, numai bun la o bautura energizanta- in loc de cai puteau fi oameni dezlantuiti, eliberati de orice lucru cotidian dupa o gura de apa, si ce bine ar fi fost


Branded


Related