Buzz cu Alina Gavrila-Bortun (Managing Partner & Creative Director Gavrila&Asociatii) si Liviu David (Creative Director, Next Advertising)
IQads: Cine domina "mai mult" viralul: Next sau Gavrila&Asociatii, ca m-ati confuzat rau cu comunicatele astea, nu stiu pe cine sa mai cred.
Liviu David: Usor tulburati de rezultatul analizelor ANMC prezentate de Gavrila si Asociatii, am apelat la specialistii de la IRPC (Institutul Roman de Precizie si Circumcizie), care in urma refacerii testelor au descoperit ca:
1. Este evident ca viralul este dominat de Gavrila si mai ales de Asociatii, cu un premiu la Internetics, la egalitate cu Next care are un premiu (French Toast) la Internetics si alte doua (tot pe viral) la Webstock (Feedback is Fifty, Sex salbatic). Testul cu Frute-Apa releva ca in cele mai multe cazuri 2+1>1.
2. Analiza probei fotografice prezentata de G&A releva o importanta cantitate de fotoshopi activi, care voaleaza putin rezultatul.
3. Metodele utilizate de ANMC sunt invechite si, dupa cum se vede, dau erori de unul pana la doua premii. Nu e de mirare - coproscopia la cald nu se mai foloseste de mult.
Alina Gavrila: Avand in vedere studiul aprofundat pe care l-am trimis precum si imaginea atasata acestuia, concluziile sunt clare. Altfel cele 2 trofee ar fi fost egale, nu?
IQads: Comunicatul de la Next a venit ca sa recupereze terenul pierdut, dupa ce s-a bucurat Alina atat de mult pe scena de la Internetics, inainte sa afle ca si Next e castigator?
Liviu David: Nu stim cat de tare s-a bucurat Alina. N-am fost la gala Internetics. Ce teren am pierdut? Am pierdut un teren?
Alina Gavrila: Alina s-a bucurat pe scena pentru premiul Gavrila&Asociatii, nu inainte sa afle ca si Next a luat un trofeu. Dupa cum s-a putut lesne observa Alina s-a bucurat si atunci cind s-a anutat premiul lui Next. Si s-a mai bucurat o data atunci cind a parasit scena si cu trofeul Next, data fiind nerevendicarea acestuia. Alinei ii plac glumele. Lucreaza in publicitate. La Gavrila&Asociatii.
IQads: Va dati seama ca, din moment ce sunteti la egalitate, nu prea aveti de ce va bucura, nu?
Liviu David: Ne bucuram si noi, pana a venit intrebarea asta. De ce ne stricati jucariile? De ce nu va jucati la scara voastra?
Alina Gavrila: Intrebarea asta nu prea merita raspuns, nu?
IQads: Cum se masoara succesul viralului cu care ati castigat, avand in vedere ca targeturile erau diferite si masa subiectilor nu era la fel de mare, deci nu puteti compara numarul de vizualizari?
Liviu David: E foarte greu sa masori succesul unui viral. Numarul de vizualizari nu trebuie niciodata luat in calcul, ci eficienta pe target. Cateva sute de oameni din target fac mult mai mult decat 800.000 de rataciti care cautau Ken Live si au dat din greseala peste spotul tau.
Alina Gavrila: Asta este un alt studiu in care ar trebui sa intram. Cu mii de cifre, direct venita de la SEV Muntenia (Societatea de Eficienta a Viralelor). Neoficial, situatia este urmatoarea: intr-o situatie de criza a resurselor umane din publicitate, « Tractir » ne-a adus peste noapte 200 de CV-uri si de fapt 2 angajati « tripanti ». Cam atat.
IQads: Va cere vreun client sa faceti clipuri care sa ajunga virale sau le propuneti voi?
Liviu David: Anul acesta ni s-a cerut un viral care a ajuns pe TV, un spot TV care a ajuns viral inainte sa ajunga pe TV, un panou outdoor care a ajuns viral si, in sfarsit, un viral care a ajuns viral. Deci, nu.
Alina Gavrila: .acum, odata cu aparitia INTERNETULUI se mai si cer. Mai ales, ca am auzit, ca in Canada au mare succes.
IQads: Daca n-ati fi luat premiu la Internetics, cum ati fi demonstrat lumii ca sunteti in stare sa faceti virale?
Liviu David: Fara Internetics, ar fi foarte greu. Probabil nici n-am avea internet. Ce intrebari usoare pui.
Alina Gavrila: Daca Internetics nu ar fi existat, atunci l-am fi inventat noi ! La fel ca si pe Eminescu.
IQads: Cine ar trebui sa poata face un clip care sa aiba sanse mai mari de viralizare: agentiile de publicitate sau agentiile de interactive?
Liviu David: E o intrebare dificila, stiut fiind faptul ca agentiile de interactive din Romania se pricep atat de bine sa faca spoturi. Doar de aia fac interactive.
Alina Gavrila: Departamentul de VIRALIZARE condus de Iulian Fecioru (Senior Viralizator) este in masura sa raspunda la aceasta intrebare. Dar, momentat lipseste, fiind plecat la Carrefour.
IQads: Trebuie sa recunosc ca e amuzant razboiul comunicatelor "bullshit free". De ce credeti ca au ajuns atat de plictisitoare comunicatele de presa ale agentiilor de publicitate in ziua de azi?
Liviu David: Comunicatul de presa se scrie dupa niste reguli clare, care functioneaza si pe iqads, si la Cainele Meu. Trebuie neaparat conceput ca de un reporter impartial, care s-a documentat singur si apoi a luat interviuri de la oamenii implicati. Nimeni n-o sa se prinda ca articolul a fost trimis integral din agentie. Scoateti chestia aia cu "sursa" de deasupra titlului ca ne da de gol, fir-ar sa fie.
Alina Gavrila: Un comunicat de presa nu este un gen literar, un exercitiu de stil, un eseu filozofic. Agentiile de publicitate ar trebui sa livreze presei date despre noi campanii, proiecte. Si o fac cu succes. Ziaristii ar trebui sa preia aceste informatii si sa le transforme in niste articole interesante, savuroase, de ce nu, cu umor. Din pacate acest lucru nu se prea intampla. Noi nu ne impacam cu lucrul asta. Si atunci facem si acest job. Astfel Gavrila&Asociatii domina si piata de Comunicatori de presa. Virali desigur.
IQads: O sa mentineti si pe viitor tonul asta mistocar in comunicatele de presa?
Liviu David: Nu ni se pare ca am folosit un ton mistocar, dar nu-l vom mai folosi. Vom reveni la comunicatele obisnuite, care nu deranjeaza pe nimeni.
Alina Gavrila: Stiu si eu, cu criza asta unde ne-or purta drumurile!
IMPORTANT !
Cu ocazia acestui interviu relansez invitatia catre domnul Sorin Popescu director general al agentie Next si prieten, de a veni la Gavrila&Asociatii pentru a-si recupera trofeul si de a dezbate diferentele de marime ale trofeelor Internetics la un Don Cafe premium cu spuma.