Internetics 2008: Draga industrie online, esti varza

Buzz cu Dragos Novac, Metropotam

IQads: In cadrul conferintei cu juriul Internetics, ai spus ca piata de online e varza. Crezi ca ea isi da seama?
Dragos Novac: Cred ca este irelevant daca isi da sau nu seama. Varza e mai interesanta insa pentru cei care vor sa faca ceva business online.

IQads: Ai jurizat la Publishing. Ce inseamna "varza" in categoria asta?
Dragos Novac: Inseamna ca o buna parte din cei inscrisi reprezinta site-uri fara concept, facute dupa ureche si fara macar un singur obiectiv explicit sau implicit. De asemenea, dupa caz, cod sau continut copiat, preluat sau in cel mai bun caz irelevant.

IQads: Participantii au fost revoltati la conferinta ca premiul depinde de cat de bine e scris case-ul. De unde invata cineva sa scrie un case de internetics?
Dragos Novac: Pai (si) aici se face diferenta - atunci cand te inscrii te gandesti un pic la asta, nu? Noi ca si oameni chemati sa judece nu putem presupune unele lucruri legate de conceptul din spatele lucrarilor, deci cu cat sunt explicate mai bine cu atat cineva avizat isi poate face o idee daca se face treaba buna sau nu. Apoi, pe de alta parte, crezi ca pe lumea asta toti elevii iau nota 10 la scoala?

IQads: Ce masuri s-au luat anul acesta pentru ca juriul sa fie cat mai putin subiectiv posibil?
Dragos Novac: Nu stiu, intreaba-i pe organizatori.

IQads: Cum se masoara succesul antreprenorilor online?
Dragos Novac: Ca in orice business, prin profitabilitate.

IQads: In conditiile in care nu exista o scoala in Romania pentru asa ceva, ce background ar trebui sa aiba cineva ca sa poata construi un business online solid?
Dragos Novac: Nu cred iti trebuie background - iti trebuie bun simt si cunostinte solide de business. E drept ca daca stii cu ce se mananca mediul online ai putea avea un avantaj insa nu e obligatoriu pentru a face treaba buna. Iar internetul ca si materie de scoala este inca prea devreme, mai ales in Romania, pentru ca, pe de o parte la noi de abia numeri cativa oameni care sa aiba habar despre asta iar pe de alta parte internetul ca si mediu a inceput sa fie vizibil de abia de cativa ani in Romania.

IQads: Cred ca oamenii de online din Romania isi doresc mai mult premiile decat eficienta in sine. Ce crezi ca ii va face sa se razgandeasca?
Dragos Novac: Da, evident ca isi doresc mai mult premiile pentru ca este PR indirect si romanului ii place sa se laude mai mult ca oricare altul. De aia insa nici nu cred ca o sa se razgandeasca foarte curand. Insa pe termen scurt, mediu sau lung eficienta nu e data de un juriu ci de returul pe care il generezi pentru clienti si/sau utilizatorii tai.

IQads: In comparatie cu pasiunile (ca sa nu le zic scandaluri) starnite de celelalte editii, cum ti s-a parut editia de anul acesta?
Dragos Novac: Mai bine organizata, se vede ca oamenii incearca sa imbunatateasca sistemul de la editie la editie. Din pacate insa nivelul lucrarilor inscrise, cu cateva exceptii numarabile pe degete, este foarte jos. De aia cumva mi se pare hilar sa faci scandal si sa acuzi regulile sau organizarea cand lucrarile sunt asa cum sunt.

IQads: Mai detectezi pe undeva entuziasm in industria asta?
Dragos Novac: Entuziasmul nu este suficient pentru ca lucrurile sa mearga. Lucrurile facute in mod profesionist conteaza si vor face diferenta. Poti sa fii si lipsit de entuziasm pentru a crea valoare in spatiul online de la noi.

IQads: Ce trebuie sa se intample ca sa creasca piata calitativ?
Dragos Novac: Pai dupa ce companiile media vor termina de migrat continutul din offline in online poate vor investi in aplicatii native de web fortandu-se astfel sa inteleaga mai bine mediul si implicit oportunitatile inca imense ce pot fi exploatate.
De asemenea, companiile de publicitate, fie ele offline, "digitale" sau "interactive" poate vor descoperi la un moment dat ca niste "chestii" dezvoltate in flash, dragute sau nu, au mult prea putin de a face cu internetul sau cu un ecosistem in care existi pentru a crea valoare pentru utilizatori, nu pentru a justifica niste bugete de la clienti.
In sfarsit, mi-ar placea sa vad mai multe proiecte antreprenoriale de la tineri, proiecte care daca servesc nevoi in piata pot fi interesante in ciuda amatorismului evident ce caracterizeaza industria de la noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Festivaluri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Oana-Raluca Nastase
acum 16 ani
Se face putina scoala pe online in Romania. De exemplu, la masterul de Campanii de comunicare in relatii publice si publicitate, FJSC, UB, exista un curs de Publicitate Online, predat de Mugur Patrascu de la iLeo.


Branded


Related