N-am inteles niciodata de ce se incapataneaza publicitarii nostri sa fie atat de violenti in campaniile sociale anti-viteza, sa ameninte cu cel mai incins catran de pe fundul iadului si cu handicapuri pe viata, de parca toti baietii de bani gata o sa se induioseze brusc la vederea unor fotomodele mutilate si o sa reduca la 50 la ora, de frica sa nu puna in pericol frumusetea celor care se intampla sa le tina de urat intr-o seara, in bolid, si pe care nu se stie sigur daca sunt constienti vreun moment cum le cheama. Motociclistilor fitosi le-au proorocit unii o coborare in infern si o intalnire cu insasi Moartea, iar pe oamenii seriosi, la casa lor, i-au amenintat cu pierderea celor dragi si cu o viata traita cu vina ca i-au ucis din cauza imprudentei la volan.
Acum, revenind cu picioarele pe pamant, la barbatii pe care ii cunoastem si care gandesc cum vor ei, nu cum isi imagineaza oamenii din agentii, stiti voi vreunul care sa-si spuna "bai, eu nu prea stiu sa conduc asa bine, asa ca o las mai moale, ca sa ajungem intregi acasa"? Eu nu stiu nici unul. Toti stiu sa conduca, sa faca depasiri duble, sa lase in urma o coloana intreaga accelerand pe contrasens de parca soseaua e teren privat si absolut toti au credinta de neclintit ca "nu o sa mi se intample mie".
In ceea ce priveste viteza, nu stiu sa fi vazut vreo campanie care sa li se adreseze cu adevarat oamenilor reali. E greu sa convingi pe cineva sa se trateze de microbul vitezei fara sa-i arati consecintele. Dar amenintandu-l cu moartea, nu faci decat sa-l somezi sa blocheze mental atentatele tale la siguranta lui psihica. Mesajul va fi respins, uitat si evitat cand va reaparea. Pentru ca asa fac oamenii: se apara cand sunt atacati, nu numai fizic, ci si psihic.
Pentru bun-simt la volan, am doua exemple de spoturi cu abordari complet diferite: unul din seria Petrom "Pentru ca Romania va creste prin bun-simt si responsabilitate", iar celalalt dintr-o campanie initiata de Top Gear la inceputul lui octombrie si care isi trimite castigatorii la Londra in weekendul urmator, sa vada "MPH Show - Top Gear Live".
"Iar la volan, prietene, te gandesti si la ceilalti"
Baiatul din spotul Petrom iti atrage atentia cand il auzi prima data, pentru ca incearca sa rezoneze cu bizonul din tine, sa te impace cu furiile tale zilnice din trafic ca un unchias sfatos, sa te convinga ca n-are sens sa injuri ca la usa cortului in toate intersectiile. La un moment dat strecoara in conversatie apelativul "prietene", moment in care te gandesti daca nu cumva te ia la misto, pentru ca oamenii obisnuiti nu le spun prietenilor lor "prietene" cand vorbesc cu ei. Tipul e realist, dar si ingrozitor de resemnat si nu iti da nici un motiv pentru care sa-ti schimbi comportamentul in trafic si sa-ti potolesti vena care ti se zbate in tampla in drum spre serviciu, in timp ce esti blocat intr-o intersectie. Daca l-ai auzi in momentele alea de chin pe baiatul asta, pun pariu ca ti-ai smulge radioul din masina, l-ai arunca pe geam si ai cobori sa-l calci in picioare, pentru ca oricum ambuteiajul dureaza cateva ore, asa ca ai tot timpul din lume la dispozitie.
"Bizonu-nvarte roata"
In schimb, campania "Hoo cu tata!" te someaza sa iti alegi tabara de la bun inceput. Are doua spoturi. Primul contine portretul robot al bizonului: uita mana pe claxon, ca sa arate cat de important e, blocheaza intersectiile si apoi forteaza toti oamenii din imprejurimi sa invete versurile manelelor care ii rasuna din masina, incearca sa construiasca un morman de gunoi langa roata oridecateori are ocazia.
Al doilea, cel care a prilejuit acest articol, este un cantec de haiducie intitulat "Bizonu-nvarte roata" si care este interpretat magistral de Artanu', personaj recunoscut pentru ironia cu care a tratatat ciocoii timpurilor noastre, in slagare consacrate precum "fata mea este model, urca firma pan' la cer", inca de pe vremea cand o ardea in formatia Partizan.
Ce e absolut seducator la spotul asta in care Artanu' e atat de calm si de serios, in timp ce incearca sa domoleasca bizonii din trafic, e ca toate crizele de nervi pe care le-ai avut vreodata par dovezi de salbaticie si te pun intr-o lumina ridicola, cand un tip ti se adreseaza ca unei bovine ca sa te calmeze. Dupa ce savurezi intregul slagar, ultimul lucru pe care l-ai vrea e sa te surprinzi comportandu-te ca un bizon,iar ultimul lucru care ii trece prin cap venei aleia care ti se zbate de obicei in tampla cand esti blocat in trafic, e sa se mai umfle ca vita.
Pentru ca Romania va creste prin teama de ridicol si prin dispretul fata de marlanie.
Comentarii
Puteam sa jur ca aceste campanii sunt pentru oameni care au masini (femei si barbati) nu doar pentru barbati. Incearca sa nu mai discriminezi ca nu e frumos.
Campaniile sunt reusite dar inca o data spun: pacat ca in mileniul 3 avem nevoie de campanii sociale sa invatam sa ne purtam.
O zi buna
daca artanu nu e reprezentativ pt. cultura auto de la noi, cine e? manelistii care se sparg in bmwane reprezinta bizonimea, chirila care striga sa nu mai fie tras pe dreapta ii reprezinta pe puii de stabi care fug la mare in jeepane (deci bizonii-sefi), hanno e cu bicicleta, voltajii sint celebri pt. accidentele auto, cargo pt. accidentele moto... si tot asa... spune tu cine era mai bun.
Cultura presupune sa transgresezi de la prudenta la credinta, cum spunea odata Ana, credinta ca nu ti se poate intampla tie.
Asa. Cat despre reclama cu Artanu... Aaa... E urata! Nu ma atinge in niciun fel. La fel cred si despre campania lor. Prea in alb si negru.
=))))) f amuzant dar adevarat