Aseara a avut loc AdBreak 35. Music Club a fost full, s-a stat pe scari, desi nu ma asteptam sa fie prea multa lume cu sufletul la gura sa afle mai multe despre Golden Drum. Invitatii au fost foarte relaxati si au purtat o conversatie interesanta despre publicitatea de festival si despre viitorul ei.
De ce n-a ajuns Ema Prisca in juriu la Golden Drum
Stefan Iordache a explicat cum s-a intamplat ca recomandarile ADC pentru cei doi membri ai juriului au ajuns doar pe jumatate la organizatorii Golden Drum. Deadline-ul pentru stabilirea juriului la categoria "TV, Press, Outdoor and Radio" a fost mai strans decat cel pentru categoria "Design & Art Direction", drept urmare, cand recomandarea cu numele Emei inca nu venise, a fost ales Stefan Iordache. Pentru a doua categorie, numele lui Andrei Cohn a ajuns la timp la organizatori, pentru ca deadline-ul a fost mai tarziu.
Pentru lipsa unui "background creativ" reclamata de Ema Prisca sau de Iulian Toma (ca eu nu stiu niciodata ce sa cred cand citesc ceva semnat de el), Stefan Iordache a avut un discurs foarte bine argumentat, care a justificat prezenta sa in juriul Golden Drum. Mai intai a afirmat: "Calitatile unui membru al juriului ar trebui sa fie profesionalismul (sa stii ce inseamna o creatie buna) si echidistanta (sa poti sa te ridici deasupra bataliilor personale). Din pacate, in Romania nu cred ca e nici un om care sa imbine perfect aceste doua calitati. Eu sunt mai bun la echidistanta si nu cel mai prost la creativitate". Pe parcurs, a presarat detaliile despre ceilalti membri ai juriului, care nu erau nici ei toti mari directori de creatie: in juriu am fost 9 oameni din tari diferite, un producator video din Elvetia, "implicat in publicitate, dar mai mult in productie", unul de la o agentie mica, locala din Polonia (care nu se compara, bineteles, cu o agentie mare, multinationala ca Leo Burnett din Romania, care a obtinut nenumarate premii la Golden Drum si Agentia Anului 3 ani la rand).
Reclame in premiera la Golden Drum
"N-am dezbatut daca am vazut sau nu acest work in tara mea. La sfarsitul zilei noi masuram acolo doar o idee frumoasa, bine executata. Opinia mea personala: da, au fost work-uri din Romania pe care le-am vazut acolo prima oara si mi-a parut rau ca le vad prima oara acolo. Si nu din ignoranta nu le stiam, nu pentru ca nu observ tot ce se intampla in creatia romaneasca, ci pentru ca acolo au fost vizibile prima data" a afirmat Stefan Iordache.
Legat de numarul de lucrari romanesti inscrise la Golden Drum, managerul Leo Burnett a afirmat: "As fi vrut sa fie mai multe pe real, big, hard clients. Intrebarea care trebuie pusa nu e cate lucrari a inscris Romania, ci cate lucrari au fost pe real, big, hard clients". A continuat cu ideea ca agentiile romanesti ar trebui sa arate creativitate care vinde pe clienti mari, iar energia si timpul ar trebui investite acolo de unde se platesc salariile.
Publicitatea de festival si publicitatea de tv/presa
Ariel - Unsewed Stain (Golden Drum)
Zgandarit de neastamparatul de moderator (oare cine l-o fi pus?), Jorg Riommi (Copywriter, Saatch&Saatchi) a trebuit sa afirme "My mom understood it", subiectul discutiei fiind "ar intelege oare gospodinele din Romania campania Unsewed Stain?". Rommi a mai explicat ca e binecunoscut faptul ca lucrarile de festival sunt facute si pentru juriul de festival si ca sunt agentii care fac lucrari pentru premii, desi ar trebui sa lucreze mai mult pe briefuri reale.
Gusto - Headless (Silver Drum)
Razvan Capanescu (Creative Director, Publicis) a povestit de ce nu a fost difuzat intens spotul "Headless": pentru ca i-a rugat clientul sa opreasca difuzarea, in momentul in care n-a mai putut face fata cu productia. Capanescu a mai spus ca nu datorita spotului lor se intampla sa se vanda pufuletii Gusto atat de bine, ci pentru ca au facut o impresie buna la un targ international de snacksuri, datorita ambalajului, si acum sunt exportati in Germania si Suedia. Intrebat cum au reusit sa obtina aprobarea clientului pentru spotul Headless, Capanescu a spus ca probabil cheia pentru a convinge clientul e ca el sa fie relaxat in privinta vanzarilor: "i-au dat confortul sa poata sa se uite la propunerile de creatie ca un om normal, lipsit de prejudecatile unui marketeer obosit si care nu iese din manuale vetuste de marketing, care nu iese din niste paradigme de la scoala, netraite niciodata in viata reala si a ras teribil la fiecare directie creativa."
Clicknet - Buy (Silver Drum)
Claudiu Dobrita (Creative Director, Grey) a povestit ca nu prea stim campania pentru ca nu ne mai uitam la tv atat de mult si pentru ca e o campanie mai veche, care a rulat iarna trecuta, in paralel cu un main campaign a lui Clicknet: "Sunt 3 executii in care si noi, si clientul am depus un efort egal; noi am decis sa jucam in ele pentru ca sunt facute pe o coada de pelicula, dar cu aceptul total al clientului. Din cele 3 am inscris 2 si, sincer, nu stiu cu care am castigat. Ne-au anuntat ca am castigat cu Chat, la gala a rulat Buy, cand am mers sa ridic premiul am semnat pentru Chat si pe site a aparut Buy". Si da, desigur ca "puterea de media pe care a investit-o clientul n-a fost egala cu cea din main campaign".
How to deal with the ghost problem
Problema ghosturilor a fost transata de Razvan Capanescu: "Daca nu ar exista genul asta de munca la initiativa agentiei, o s-o numesc munca si nu ghost, (Dobrita completeaza ca e "munca in folosul comunitatii") pentru ca pana la urma, cred ca nici meseria de strategic planner nu se califica in tara asta, ca nici nu stiau ce le vinzi. Daca nu era genul asta de efort intai voluntar, venit de la agentie, pe care nu l-a determinat nici un client, nu aparea nici brieful P&G pentru advertiserul anului la Cannes".
Si apoi Daniela Nedelschi (Art Director, Saatchi&Saatchi Romania), a intrerupt distractia, ca s-a plictisit sa vorbim despre ghosturi: "Cred ca am depasit etapa aia, cred ca sunt din ce in ce mai putine ghosturi, cred ca am evoluat, cred ca nu mai crede aproape nimeni in ghosturi" (e,nu!) " si daca exista, who cares? Vorbim de ghosturi de ani de zile, inca nu ne-am plictisit? Facem politica in departamentele de tren din provincie, e acelasi lucru. S-a terminat cu ghosturile nu mai e cazul, vorbim despre Cannes, comparam Portoroz cu Cannes, suntem intr-o alta etapa."
Trendul de la Portoroz e sa urmam trendurile de la Cannes
Mai departe, Daniela Nedelschi a precizat ca "tendintele de la Portoroz de anul asta se aliniaza Gorillei". Deci in sensul asta se compara Portoroz cu Cannes.
Capanescu a confirmat ca Grand Prix-ul de la Portoroz l-a urmat pe cel de la Cannes: "executie cinematografica dintr-un colaj animat, cu hartie, si fara efecte speciale" si a consemnat actualizarea tendintei de a nu mai trata publicul ca target ci ca audience, care trebuie sa fie entertained.
Jorg Riommi crede ca trendul e sa nu ai un trend, pentru ca a fi unexpected, surprinzator nu poate fi trendy pentru ca e o contradictie in termeni.
Sa asteptam deci Cannes-ul ca sa aflam si ce tendinte se vor da la Golden Drum la anul si sa le uram succes tuturor participantilor la ambele festivaluri.