Incep prin a va spune despre ce nu e vorba in acest articol. Nu e vorba de copywriteri sau art directori care trec de la o agentie la alta in cautarea unor noi provocari (sau verzisori) sau isi infiinteaza propria companie, jumulind agentia de cat mai multi clienti.
Articolul are cu totul alt scop. La o analiza atenta a reclamelor pe care le vedem cu totii la un zapping ocazional, observam ca actorii din reclame incep sa se repete. Nu ca ar fi ceva de mirare in asta. L-am vazut pe Al Pacino atat in "Godfather" cat si in "Parfum de femeie" si mi-a placut de fiecare data. Dar asta ne face sa ne intrebam: oare industria publicitara romaneasca incepe sa creeze vedete? Oare ar fi cazul sa organizam niste "Advertising Oscars"?
Cred ca mai trebuie sa asteptam. In definitiv, advertising-ul autohton inca nu a reusit sa creeze personaje simbol. Poate doar tipii Golden Brau (astia 3 care au ramas, al patrulea se pare ca a fost concediat...sper ca nu din cauza ca venea beat la filmari), Niky Dude si baietelul si fetita Hochland sa aspire la acest statut, dar de aici si pana la a genera nebunia baietilor Budweiser e cale lunga.
Iata cateva exemple de "oameni in miscare", care isi imprumuta imaginea diferitelor marci si au toate sansele sa devina ei insisi un brand.
Tipul din reclamele Ziarul Financiar si Nescafe
Reclama Ziarului Financiar - o creatie semnata Tempo Advertising si premiata la Portoroz - a beneficiat de prestatia tanarului businessman aflat in discutie. Desi se afla intr-un moment de relaxare la o cafea, dovedeste totusi un comportament coleric.
Pai sa-i dea el domnisoarei cu ziarul in cap? Cred ca nu i-a prea placut cafeaua. Nu o fi avut zahar?
Apropos de cafea, cei de la McCann au reusit sa-l calmeze in clipul Nescafe. Pur si simplu i-au oferit o cafea buna. Era atat de linistit incat nici ca-i mai pasa de diplomatul pe care si-l calca in picioare si nici de dezastrul din bucatarie produs de patrupedul proprietate personala.
Ce am retinut despre el?
Are o atitudine de businessman - caracteristica evidenta in clipul Ziarului Financiar si sugerata subtil in clipul Nescafe prin prezenta diplomatului - ii place cafeaua, dar o apreciaza doar pe cea cu adevarat buna. Cea nasoala il agita peste masura si il face violent.
_______________
Tipa din reclamele Wash & Go si Primola
Pe tipa care canta la pian in "Wash & Go" si e foarte egoista in spotul "Primola" o cheama Letitia Beraru-Enache si intra in topul "Cele mai sexy 100 femei din lume in 2004" organizat de revista FHM. Pe langa asta, mai prezinta si rubrica sport de la Prima TV. In fiecare seara cand o vad la TV, astept sa-si unduiasca parul sau sa ma ademenesca cu o ciocolata, iar ea in schimb imi vorbeste de Mitica Dragomir & Co.
Nu m-am decis ce rol i se potriveste mai bine, insa as vrea sa o vad in mai multe reclame. In toate daca se poate. Multumesc.
Ce am retinut despre ea?
E frumoasa de pici.
_______________
Tipul din recalmele Primola, Zapp si BEKO
Pe tipul acesta, simpatic de altfel, l-am vazut intr-o seara la metrou si eram putin confuz. Daca in reclama Zapp Smart era speriat de facturi prea mari si in clipul BEKO era posesorul unui VW nout, de unde naiba a avut bani sa-si plateasca factura si sa-si cumpere si masina? Sa fie oare acelasi VW pe care il avea in reclama Primola?
Degajat si putin egoist pentu a sustine conceptul Primola "Ce-i al tau e pus deoparte", isi schimba atitudinea la primirea facturii mari cu timbru portocaliu Orange si adresa verde Connex chiar in preajma Craciunului 2003. Devine stresat si trece pe Zapp.
Ce am retinut despre el?
Tind sa cred ca ii plac masinile germane, facturile mici si e un familist convins. Cred ca asta i se trage de la serialul "In Familie" unde avea un rol destul de important. Dupa tot product-placement-ul Philips care s-a facut in serial, o cariera ca actor de reclame era logica.
Are o situatie financiara fluctuanta: venit bunicel (clipul Primola, indicii: locuinta, masina), posibila insolvabilitate in cazul Zapp si o viata decenta alaturi de BEKO.
Tinand cont ca cele 3 branduri beneficiare ale prestatiei lui actoricesti nu sunt in aceiasi categorie de bunuri sau servicii, per ansamblu cred ca a facut treaba buna.
_______________
Tipul din Radio21 si Flanco
Dupa ce a fost coleg cu Mariana de la contabilitate, domnul din imagine nu cred ca a fost angajat DJ la Radio 21, dar sigur si-a gasit un loc de munca stabil. Altfel de ce ar vrea sa-si ia o groza de chestii de la Flanco?
Ce am retinut despre el?
E putin aiurit, nu-si incaseaza regulat salariile si probabil o sa-l vedem intr-o campanie sociala.
_______________
Tipul din Rai de Murfatlar si Bergenbier
Berea dupa vin e un chin. Asa zice proverbu'. Dar ingerul ghinionist din Rai de Murfatlar nu e de acord. Acest amestec pare a fi un bun somnifer. Asta vedem printre soaptele din noua reclama Bergenbier.
Dupa chinurile prin care a trecut in prima productie publicitara - lovit de ghiveci, usa si camion - ingerul Murfatalar isi gaseste un moment de relaxare, nu in RAI asa cum ne-am fi asteptat, ci pe sticla televizorului in acelasi bar cu baietii Bergenbier.
Ce am retinut despre el?
Ii place sa bea. Nu prezinta incredere.
_______________
Tipul din Bergenbier si Borsec
Si daca tot am ajuns la baietii Bergenbier, vreau sa va spun ca unul dintre ei nu e fair fata de gasca. L-am vazut eu band apa minerala.
Eu cred ca e un mare ipocrit. Daca ar sti ceilalti 2 ca bea apa si joaca sah nu cred ca l-ar mai primi la table, la munte si nici in urmatoarele clipuri Bergenbier. Prietenii stiu de ce.
Ce stim despre el?
Ii place sportul - fotbal, biliard si cu ingaduinta dvs. sah. Schimba bauturile favorite, dar are o preferinta: ii plac cele care incep cu "B". Il asteptam in urmatoarea reclama Ballantines.
_______________
Tipul din reclamele Ursus si Savana
El e genul care cauta distractia. Peste tot. Cand o gaseste, isi cheama si prietenii. E un tip altruist si in definitiv destul de cool. Chiar ma intrebam cu ce s-o fi ocupand el. Acum cateva zile am aflat. E zugrav si isi face meseria bine cand foloseste SAVANA.
Pentru ca salopeta in care presteaza in clipul SAVANA e rosie, noi credem ca i-a ramas de la filmarile pentru URSUS. Rugam sa o returneze grabnic pentru evitarea confuziilor.
Ce stim despre el?
E un bun zugrav, lucru de mirare dupa atata bere. Eu personal nu l-as chema sa-mi spoiasca peretii, mi-ar fi prea frica ca-mi da iama in berea din frigider.
_______________
Tipul din reclamele pentru Protectia consumatorului, Adevarul, Floriol, SKOL si Lenor
Tipul e tare. Daca am calcula de cate ori l-am vazut, spatiul media ar depasi cu mult valoarea de 1.000.000 USD. Nu m-ar mira sa depasasca in notorietate chiar unele branduri pe care le promoveaza.
Mi-am adus aminte de el recent cand am vazut ca avea probleme cu florile in campania pentru protectia consumatorului. A avut aparitii in campania SKOL, Floriol, Adevarul si Lenor.
Dupa ce si-a facut de cap toata noaptea cu frumusetile SKOL, venea seara in break-ul publicitar alaturi de familia lui si ne zicea ca are pofta de viata. Vroia sa ne convinga pe noi, dar mai ales pe sotie, ca e de la uleiul Floriol. Hmm... Credibil? Nu prea...
Aceasta aparenta dualitate i-a facut probabil pe cei de la Adevarul sa-l aleaga pentru clipul lor publicitar. Cu un asemenea tip e imposibil sa nu sugerezi schimbarea.
Tot in postura de familist l-am remarcat si in reclama Lenor. Dupa ce l-am vazut insa in reclama SKOL, l-am asociat atat de puternic cu burlacia si distractia, ca orice atitudine de familist pe care o are in alte clipuri nu reuseste sa ma convinga.
Ce stim despre el?
Tot. Ce mananca, ce bea, ce citeste. Pare putin obosit si in locul echipelor de casting l-as tine pe tusa o perioada, sau o sa se surmeneze din prea multa expunere. Si fetele SKOL sigur nu vor asta.
_______________
Eu raman la ideea mea: sa organizam o festivitate de premiere pentru acesti actori. Imi si inchipui discursul de acceptare a premiului: "As dori sa multumesc brandului Primola, Skol, Floriol, si nu in ultimul rand, Campaniei sociale pentru promovarea tolerantei rasiale."
Un articol de Florin Paraschiv