Interviu cu Irina Florea, Project Manager Internetics, Millenium Communications
Daca singurul mod in care iti dai seama ca iti poti promova agentia e castigarea unui premiu la Internetics, s-ar putea sa te superi mai mult decat e cazul cand se anunta rezultatele. Cat de justificate au fost motivele de nemultumire ale participantilor din anii trecuti si cum au influentat ele noua organizare a festivalului, ne povesteste Irina, Project Manager Internetics.
IQads: Scandalul traditional post-event pare mai faimos decat festivalul Internetics in sine. De ce e atat de controversat? Sunt motivele de nemultumire ale participantilor justificate?
Irina Florea: Traim intr-un mediu in care statul la semafor cand e rosu nu mai este o regula, plata taxelor optionala, iar subiectul de scandal nelipsit. In Romania, toate acestea sunt momentan mai presus decat bunul simt.
"Scandalul traditional post event mai faimos decat Internetics in sine" este semnul unei industrii care nu s-a maturizat, care nu si-a stabilit standarde si valori. Deocamdata cei mai multi dintre cei care lucreaza in acest domeniu nu cauta sa construiasca afaceri solide si de durata, ci cauta castigul imediat. De aici lipsa de interes si de implicare in definirea unor standarde, a unor organizatii, a unui cadru reglementat.
Internetics, festival aparut in 2001, a crescut odata cu industria in sine. Initiativa apreciata si incurajata inca de la inceput, Internetics a fost nevoit sa se reinventeze pe masura ce industria online din Romania si-a scris istoria. Pentru toti cei care au ales doar sa caute punctele slabe si sa le comenteze, Internetics a fost si este controversat si plin de defecte. Pentru toti cei care si-au dorit o competitie a industriei, valori si standarde, Internetics a fost si este deschis sugestiilor.
Printre cele mai controversate aspecte ale festivalului de-a lungul timpului a fost probabil juriul. Intr-o industrie mica in care toata lumea cunoaste pe toata lumea, in care actionarii sunt implicati in mai multe afaceri online, conflictele de interese nu sunt greu de gasit. Orice alt eveniment de gen din Romania s-a lovit si se va lovi de aceeasi problema.
De doi ani avem partener in alcatuirea juriului si a criteriilor de jurizare Asociatia IAB Romania, singura asociatie a industriei, tocmai pentru ca am cautat un "consultant" cunoscator al tuturor aspectelor industriei.
IQads: Cum a evoluat organizarea festivalului de-a lungul timpului si care sunt motivele pentru care a ajuns la forma actuala, fara Web Graphic si cu doar 3 categorii?
Irina Florea: Internetics este un proiect al Millenium Communications, in prezent si organizator al festivalului. Asa cum am spus deja, Internetics s-a reinventat odata cu evolutia industriei online din Romania, pentru a-si pastra relevanta.
Incepand cu acest an Internetics premiaza eficienta online, impunand stabilirea unor standarde in ceea ce priveste eficienta proiectelor online derulate in Romania.
Actuala structura cu cele 3 categorii de concurs "Publishing", "Servicii", "Publicitate si comunicare" regrupeaza sectiunile din vechile categorii, si le supune unor criterii de jurizare obiective menite sa le premieze pe cele mai eficiente. Ne propunem ca Web Graphic sa fie un punct de plecare pentru un proiect viitor, separat.
IQads: Care e misiunea festivalului in prezent?
Irina Florea: Internetics premiaza eficienta online, impunand astfel stabilirea unor standarde de masurare si evaluare a eficientei. Implicit, misiunea asumata a festivalului este cea de incurajare a evolutiei industriei online din Romania. Ca in fiecare an, este foarte important ca am gasit pentru Internetics parteneri care sa ne sprijine in demersul nostru si care sa creada la fel de mult in aceasta misiune: Hostway, Cosmote, Microsoft, dar si Asociatia IAB Romania care si-a adus aportul la organizarea competitiei.
IQads: E nevoie de o pozitionare de festival? Exista o concurenta reala?
Irina Florea: Nevoia unei pozitionari a venit intr-un moment in care online-ul din Romania s-a dezvoltat si Internetics a incercat sa premieze toate zonele acestuia. Riscul de a deveni irelevant dar si nevoia tot mai pregnanta a unor repere stabilite pe baza unor criterii obiective au determinat schimbarile Internetics de anul acesta, inclusiv repozitionarea.
Exista si alti sustinatori ai acestei industrii care prin evenimentele pe care le organizeaza sprijina dezvoltarea uneia sau a mai multor directii din online-ul romanesc. Nu i-as numi concurenti, ci mai degraba colegi in incercarea de a contribui la incurajarea industriei online din Romania.
IQads: Cum ati hotarat sa sustineti credibilitatea festivalului? Sunt "formularul riguros" si "criteriile de jurizare dure" (din comunicat) masuri pe care le-ati luat ca sa preveniti scandalul post-event? In ce constau ele exact?
Irina Florea: Formularul riguros si criteriile de jurizare dure nu sunt doar cuvinte intr-un comunicat de presa. Ele exista si, din pacate, incepand de anul acesta ele i-au descurajat pe unii participanti. Incepand cu anul acesta, pentru a putea oferi juriului informatiile necesare alegerii celor mai eficiente proiecte, am solicitat participantilor date despre obiective, strategii, audienta, rezultate, extrem de amanuntite. Pentru a incuraja scrierea acestor studii de caz am creat cate un camp care trebuia completat pentru fiecare detaliu in parte, in formularul de inscriere. Pentru siguranta participantilor, am solicitat juratilor sa semneze si acorduri de confidentialitate, avand in vedere informatiile solicitate la inscriere. Aceste informatii nu sunt si nu vor fi facute publice.
Cat despre criteriile de jurizare, ele au facut obiectul mai multor intalniri cu reprezentantii IAB Romania, care au dorit in unele cazuri mentionarea tuturor aspectelor pe care juriul ar trebui sa le urmareasca in notarea pentru anumite criterii.
IQads: Ce functii au de obicei oamenii din juriu si cum ii distribuiti pe categorii?
Irina Florea: Juratii au fost alesi impreuna cu Asociatia IAB Romania, nu neaparat dupa functiile lor, ci datorita activitatii lor in industria online sau a experientei in marketing si comunicare.
Ei au fost distribuiti sa jurizeze una sau mai multe categorii tot ca urmare a discutiilor cu IAB Romania, tinand cont de specificul fiecarei categorii in parte. Spre exemplu, la "Publicitate si comunicare" am cautat oameni de marketing din companii care iau decizii in ceea ce priveste bugetele investite in online si strategiile alese pentru Internet.
In zona de antreprenoriat a festivalului pe care am numit-o "Servicii", am cautat oameni care au avut idei de afaceri pe Internet de succes. Cat despre "Publishing", am vrut sa avem si oameni care stiu ce inseamna continut specific pentru Internet si reprezentanti ai marilor publisheri din Romania.
Desi am explicat si juriului si participantilor, este de precizat ca in cazul in care apar totusi conflicte de interese, juratii aflati in aceasta situatie nu au deloc acces in aplicatia de jurizare la sectiunea/sectiunile pe care nu o/le jurizeaza. Asta inseamna nu doar ca nu isi noteaza propriile lucrari, daca este cazul, ci ca nu vad informatiile introduse de ceilalti concurenti in acea sectiune si nici nu noteaza acele lucrari.
IQads: Stim cu totii ca un premiu Internetics te ajuta sa castigi noi clienti. Spune-mi, din cate ai observat, daca au inceput agentiile de web sa-si promoveze munca si altfel decat prin obtinerea unui premiu.
Irina Florea: Unele agentii web au inceput sa se promoveze dezvoltand gadgeturi interactive si originale. Alte agentii si-au angajat un om de PR. Altele si-au facut un blog. Alte agentii se bazeaza doar pe imaginea unui om "locomotiva" care a pornit afacerea respectiva. Intentiile exista, dar cele mai multe agentii nu considera necesara aceasta promovare, deocamdata. Acestea merg in continuare pe ideea ca daca isi mentin clientii multumiti totul va fi bine. Dar asta nu inseamna neaparat si volum mai mare de business.
IQads: Cum ajuta Internetics cresterea pietii de online?
Irina Florea: Rezum tot ceea ce am spus deja: Internetics propune inca din 2001 si de anul acesta cu si mai multa rigurozitate, stabilirea unor standarde. Din 2008, standarde si metode de masurare a eficientei proiectelor online. In momentul in care aceste metode de masurare vor exista si noi ii vom premia pe cei mai eficienti, industria isi va putea forma o imagine despre nivelul industriei online din Romania. Oricare vor fi rezultatele si oricat de contestate vor fi, ele vor ilustra acest nivel. Unii participanti vor incerca sa fie mai buni, vor aparea parteneri care ni se vor alatura sa perfectam acest sistem de masurare a eficientei, altii vor incerca sa dezvolte poate un sistem imbunatatit
Atat timp cat provocam discutii constructive despre eficienta pe Internet, industria online va avea doar de castigat.
In plus an de an am incercat sa aducem mai aproape de mediul online cat mai multi oameni de marketing din companii. De altfel, incepand de anul trecut, Asociatia IAB Romania acorda in cadrul Internetics si distinctia "Webvertiserul Anului", menita sa incurajeze inovatia si vizionarismul advertiserilor in utilizarea internetului ca mediu de comunicare.