Cat de altfel e PR-ul online?

Va vine sa credeti sau nu, bloggerii genereaza mai mult content decat presa. In primul rand pentru ca sunt mai multi, apoi pentru ca nu se mai supun unor rigori editoriale, pentru ca nu asculta de "politica trustului" si pentru ca nu-si pierd timpul cu mult research. Ei scriu multa opinie, multe impresii, multe snack news, prezinta crampeie neplictisitoare, fun si catchy din realitate. Dar cat de credibil e acest canal de comunicare? Ei bine, depinde la cine ne raportam. Desi creste numarul blogurilor corporate, inca exista destule voci care sa nu se arate incantate de aceasta practica, si in egala masura, exista multi sceptici in sfera business-ului, cu privire la credibilitatea mediului online. Dar pentru publicul larg, "consumatorii de informatie", ele devin din ce in ce mai demne de a primi statutul de sursa de informare. Cu alte cuvinte, "(...) publicul isi schimba din ce in ce mai mult modul in care consuma media si a devenit foarte selectiv. Media traditionale pierd teren in fata celor virtuale, mai ales in zona credibilitatii. Mai mult, in mediul online, informatia despre brandul pe care vrei sa il promovezi ajunge la cititor intr-o maniera relaxata.", a declarat Roxana Poede, PR Account Manager GMP PR.

Pornind de la aceste repere, am cautat sa inteleg in ce masura sunt neincrezatori oamenii de PR fata de era web 2.0. Cei mai multi par sa constientizeze importanta mediului online ca platforma de comunicare, ba chiar sa-l includa intr-un parcurs firesc al informatiei spre public fara sa li se para ceva iesit din comun. "Activitatea de comunicare nu are sens fara adaptarea la mediul in care opereaza. Nu poate ramane imobila si nu poate neglija audiente sau spatii in care audientele se aduna. Ca atare activitatea de PR se aliniaza cu mediul on-line.", spune raspicat Crenguta Rosu (Managing Partner, DC Communication). De aceeasi parere este si Loredana Pascal (Director General, PRwave INTERNATIONAL): "Cu siguranta ca totul trebuie sa tina cont, ca de obicei, de publicul relevant al organizatiilor, insa intr-o perioada in care tehnologia se dezvolta permanent PR-ul nu poate ramane in afara curentului." Asadar, adapatarea la noile realitati tehnologice este un punct in care opiniile converg. Ramane desigur o rezerva privind cat de necesara este comunicarea in mediul online pentru brand-ul tau, la un anumit moment, pentru o anumita categorie de public. Practic, "(...) oamenii din PR trebuie sa se adapteze erei digitale in masura in care cei carora vor sa le comunice se adapteaza.", puncteaza Cristian Clita (PR Executive, TreeWorks).

Iata de ce, a fi online doar pentru ca e cool, nu e relevant. Pentru ca "nu exista campanii eficiente in sine. Exista campanii eficiente, mai eficiente decat altele, intr-un context bine definit: pentru un anumit obiectiv, pentru un anumit public tinta, pentru un anumit brand/companie, la un anumit moment de timp...", a pus punctul pe i Gabriela Lungu (Managing partner, THE PRACTICE.) Tot despre eficienta campaniilor online, si tot in aceeasi nota a continuat Cristian Clita (PR Executive, TreeWorks): "Succesul campaniilor online poate fi obtinut in acelasi mod ca si succesul campaniilor clasice, si anume prin intelegerea publicurilor, canalelor, prin crearea de mesaje potrivite in cadrul unei strategii coerente. Nu cred totusi ca o campanie exclusiv in online poate fi eficienta, cred in imbinarea canalelor de comunicare."

Pe scurt, PR-ul cauta mereu sa se adapteze. PR-ul in online nu e un alt fel de PR, e pur si simplu PR adaptat la un canal de comunicare specific unui anumit target. "Nu cred ca este utila o abordare separata intre off-line si on-line. Vorbim despre atingerea unor obiective care se pot indeplini numai avand in vedere integrarea mediilor. Sigur, uneori poti lua decizia activarii in doar unul dintre medii (din motive diverse; de la caracteristicile audientei, bugete, raspunsul la interactiunea specifica etc.) dar ideal este ca on-line si off-line sa fie tratate impreuna." (Crenguta Rosu, Managing Partner, DC Communication).

Poate cel mai important avantaj al folosirii mediului online in activitatea de PR si nu numai, este posibilitatea de a primi feedback-ul utilizatorilor aproape instantaneu. Pe de alta parte, aceasta interactiune in timp real creeaza o situatie cu doua taisuri: "Intri astfel intr-o ecuatie cu mai multe necunoscute si trebuie sa iti asumi riscul ca rezultatul sa nu fie in favoarea ta.", avertizeaza Roxana Poede, PR Account Manager GMP PR. Despre riscurile si limitarile acestui canal de comunicare a vorbit si Crenguta Rosu (Managing Partner, DC Communication): "Mediul on-line permite o interactiune mai mare, favorizeaza comunicarea dezinhibata si permite o masurare mai precisa dar, din pacate, deocamdata nu atinge inca toate audientele relevante. Audienta on-line este de obicei mai tanara, deschisa la nou- din categoria early adopters/ trend setters si locuieste in zona urbana. Pentru proiectele care implica o audienta mai larga decat aceasta este obligatorie integrarea off-line. De asemenea sunt situatii si proiecte in care interactiunea fata-in-fata, directa, nemijlocita este necesara: pe principiul - touching is beliving. Si in aceste situatii sunt obligatorii componentele off-line."

Asta nu inseamna ca nu exista si demersurile exclusiv online, care sa se fi bucurat si de succes pe deasupra. Crenguta Rosu a mentionat cateva, din proprie experienta: "(...) proiecte on-line de sine statatoare: O zi perfecta - pentru Alka, de ziua femeii; lansarea noului web-site Nokia". Roxana Poede, de la GMP PR a mentionat campania din vara aceasta pentru Toyota Prius, realizata in randul bloggerilor: "(…)am adus-o in mijlocul bloggerilor, in cadrul unei intalniri informale cu acestia, pe tema tehnologiei hibride. Am oferit-o apoi spre testare. Uimitor a fost raspunsul participantilor la intalnire, implicarea si onestitatea lor, lucruri exotice pentru pr-ul obisnuit cu jurnalistii din presa traditionala. Nu mai vorbim de reactiile cititorilor de pe bloguri."

Apropo de bloguri, Irina Acostachioaiei (Corporate Communication Consultant Mercury 360) face o observatie foarte pertinenta: "Desi niciun comentariu din blogosfera nu trebuie ignorat, nu toate sunt de importanta vitala. Raspunsul la un feedback negativ variaza in functie de context si sursa acelui comentariu." De altfel, cu privire la cand si cat de vehement trebuie sa reactionezi in cazul unui zvon, fie el aparut pe bloguri sau in alte medii, a vorbit si Profesorul James Grunig la PR week.

Si pentru o incheiere optimista, am constatat ca reteta succesului e simpla, si porneste de la ideea ca "New media nu e bau-bau ci o multitudine de instrumente care, corect folosite (si intr-un mediu de comunicare reglementat) aduc comunicarii beneficii mari." dupa cum a dezvaluit Irina Acostachioaiei (Corporate Communication Consultant Mercury 360). "Pentru a ramane competitiv in era digitala (a informatiei amplu multiplicate, a continutului generat de consumator, a feedback-ului in timp real inlensit de bloguri si a permeabilitatii intre audiente si grupuri de stakeholderi pe care internetul si platformele de socializare o genereaza) omul de comunicare trebuie sa fie mai vigilent, mai atent, mai instruit, mai specializat, mai flexibil, mai transparent, mai rapid, mai pregatit sa cedeze o parte din control, mai aplicat (in functie de nevoile de comunicare ale publicului)" a mai adaugat ea. Dar sa nu uitam nici de nevoia de a pastra autenticitatea. "De ce autenticitate? Pentru ca nu mai traim in epoca monologului. Puterea comunicarii nu mai este a emitatorului ci a receptorilor. Social Media a creat un nou nivel de influentatori. Oamenii simpli devin voci, arata cu degetul spre orice inadvertenta intre ce spune si ce face o companie.", subliniaza Gabriela Lungu (Managing partner, THE PRACTICE)

In loc de incheiere, un reminder: "Sa ignori internetul in ziua de azi e ca si cum ai ignora ca ne putem deplasa cu avionul. Este mai rapid, mai eficient si raspunde mai bine intereselor consumatorilor.", dupa cum a sintetizat foarte plastic Roxana Poede (PR Account Manager, GMP PR).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

GMP & U

După 18 de ani pe piață, agenția devine GMP & U, an IDEA Company, care crede în puterea ideilor și în soluții fluide la problemele complexe de business, de astăzi. Numele GMP & U vorbește despre... vezi detalii »

TreeWorks

Cu o experienta de peste 10 ani, TreeWorks este o companie specializata in crearea de prezente online si solutii web complexe, numarand peste 200 de proiecte realizate pentru clienti romani si straini. Principala... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related