ArgueAds: Ana Militaru vs. Florin Dumitrescu
Ana: Stii clubul tuturor obsedatilor de caramel, biscuit si ciocolata? Norocul lor ca s-a inventat Twix. Acum sunt niste oameni fericiti. The end.
Florin: Iata un bun motiv pentru un spot TV! Era si timpul! Eram satui sa tot vedem variatiuni pe tema gestului aceluia ca de foarfeca pe care si-l transmit colegii, prietenii, indragostitii... urmat invariabil de hahaiala de coniventa. Dupa ani de zile de spoturi de lifestyle, trebuia schimbat macazul pe o campanie centrata pe produs. Dar ar fi fost plicticos sa vezi numai beauty-shoturi cu biscuiti imbalsamati de caramel, dansand printre suvoaie de ciocolata. Si atunci niste oameni acolo, undeva, si-au spus: ce-ar fi sa facem niste personificari ale celor trei ingrediente?
Ana: Plictiseala de vechea platforma mi se pare un motiv bun sa faci campanie. Aici ai dreptate. Doar ca sunt oameni obsedati de ingrediente, nu personificari ale lor. Daca erau tripleti despartiti la nastere, intelegeam ca sunt destinati sa fie impreuna, asa cum si ingredientele din Twix au fost sortite de Moire sa stea in acelasi ambalaj, dar asa, cand e vorba doar de niste tipi cu aceleasi apucaturi, care isi unesc fortele doar pentru ca sunt ciudati, nu pentru ca le-ar lua mai putin timp sa spuna unul singur "Twix" decat sa spuna fiecare pe rand "caramel", "ciocolata", "biscuit", nu mai vad in produs decat o binecuvantare pentru acest gen de consumatori obsedati. Si ce e mai interesant e voiceoverul, care in timp ce ei sunt haituiti pe strada, vorbeste despre distractie:"Cand iti gasesti prietenii potriviti, de-abia atunci incepe distractia". Pai de acord, numai ca pe dvs cine v-a platit? Ca in spot baietii aia sunt alergati pe strada, distractia unde e? Sunt si masochisti pe deasupra?
Florin: Fiind entitati diferite, Caramel, Biscu si Cioco nu aveau cum sa se nasca impreuna, in chip de gemeni (sau, ma rog, tripleti). Si-au ignorat unul existenta celorlalti, au agonizat separat intr-o lume care nu le-a inteles alteritatea, pornirea impulsiva, tacaneala "de geniu"... pana cand - vorba ta - destinul i-a adus impreuna. Ca alegoria sa fie perfect clara, puteau sa-i imbrace in costume de-alea buretoase, ca la Tandarica, cum e moda acum (vezi Adio Bip de la Cosmote, nesuferitul Dobanda de la Banca Transilvania, mormolocii aia seminali de la Durex etc.). Ai fi fost multumita atunci? Sa ti se dea metafora gata mestecata? Sa-l vezi pe Caramel in combinezon de bomboana tofee gigantica, pe Cioco inhaiburat intr-o tableta maronie din melamina si pe Biscu intr-un cuboid de polistiren, raspandind faramite... S-a optat pentru o analogie mai ambigua, mai greu de etichetat, la fel ca placerea starului de a fi hartuit de fani pe strada. Alaiul dezlantuit din final e inca un indiciu ca sunt "zeitati", intruchipari, "divi".
Ana: Hai sa-ti dau un link si sa incheiem investigatia http://www.prieteniebaton.ro/. Daca vrei, poti sa participi, trimite o poza cu tine si 2 prieteni, "in care sa imitati pozitia siluetelor, dar fiti cat puteti de creativi in rest". Asta ar demonstra cu siguranta ca aveti o prietenie baton. Sau probabil ca sunteti cu atat mai baton cu cat pozitiile sunt mai interesante. Inca un exemplu de UGC (user generated content) dus la extrem. Cine ar sta sa se uite la asa ceva? Trebuie sa fii foarte plictisit ca sa te uiti la niste poze trimise pentru un concurs ca asta. Iar marele premiu e ca devii faimos: "Veti aparea, la vedere, pe o reclama maaaare, in centrul Bucurestiului!". Am vazut si un mash prin oras cu acelasi tagline: "O prietenie baton". Asa ca si conceptul de pritenie a fost revendicat, sa vedem restul batoanelor ce mai fac acum, ca sunt sigura ca era bataie pe el. Eu ma gandesc sa le trimit o poza cu Gustav, Filip si Martin de la Tuborg, ca mi se pare ca sunt mai reusiti daca e nevoie de oameni ciudati ca sa ilustrezi prietenia.
Florin: Daca platforma permite si trasnaia asta de promotie, sa traiasca! Avem de a face cu un subiect generos. As fi poate exagerat (chiar blasfemiator) daca as evoca Sfanta Treime. E topicul aliajului care transforma cele 3 componente in altceva, intr-o substanta complet diferita, unitara, superioara. Si apoi, poate mai important ca reflectie, este topicul nebunului, al altfel-ului. Cei 3 ciudati (in aparenta) erau catalogati astfel de catre un mediu intolerant, de catre o societate care de fapt e si mai ciudata. O data reuniti si "imprieteniti baton", cei trei devin un soi de boys-band care ii isterizeaza si mai si pe cei care pana atunci ii priveau cu stanjeneala. E intrebarea lui Erasm, Cervantes si, mai recent, a lui Foucault: cine e mai nebun? cine e CU ADEVARAT nebun? Asta e miza ideologica cea mai tare a spotului, si implicit a brand-attitude-ului. Personal, n-am mai avut o asemenea tresarire filozofica in fata unei reclame de la ad-urile pentru Dosarele Istoriei incoace.
Comentarii
e unul din cel mai proaste clipuri facute. parca se adreseaza oamenilor cu dizabilitati generale. parca consumatorul e intr-un dialog model "eu tarzan tu jane" cu produsul. pe bune ma mir cum reusesc unii sa ajunga "producatori" de publicitate.
copilul meu a amutit nici caramel nu mai zice.
stiti cand un clip publicitar e bun? cand ti se opreste mecanismul anti reclama sa apesi butonul next de la telecomanda.
Spotul cu Twix ..cu cele 3 entitati..a fost cumva facut in foarte mare graba?sau ..e 2 deep pt ..consumatorii din noi ?Imi pare ca va critic munca, dar este fara nici un sens, farmec sau appeal catre consumator.Cum va asteptati sa atrageti consumatorii catre acest produs daca nici macar spotul nu place ?
Anyways, daca consideri ca v-am neindreptatit astept un reply pe [email protected]
Toata chestia mi se pare fortata. Eu oricum sunt mai greu de convins, pana si spotul cu "halatul, cat e halatul" (foarte slab si ala dupa parerea mea) e mai bun decat cel pentru Twix pentru ca e memorabil, iar cel cu cei trei ciudati nu e. Sunt ciudati si atat. Asta e publicul lor tinta? In semn de protest nu o sa mai mananc Twix pana la sfarsitul anului.
Pacat...ca Twix-ul e bun ca si ciocolata...
Nu-mi vine sa cred ca unii clienti dau banii pe porcarii d-astea...
@nipple: sa inteleg ca scrii in numele unui colectiv? sau esti vreo majestate, de scrii cu noi? iar nou ani te adresezi ca unuia singur! poate ca da, formam o simbioza, apropo de spot: ana crirtica, iar eu laud... reclamele, nu produsele. ia mai bine da tu un reply la mars romania! (nu la tbwa, ca nu acolo e decizia finala)
@vladx: lol... daca ar fi avut tourette ar fi strigat: cacao! rahat! oua! (si ar fi fost reclama la "prajitura casei") altminteri, vad ca, la atita nebunie, tu ai hotarit sa ripostezi cu calm si cumpatare. bravo!
@narcissa: deci... nu cumva aveau o oaresce problema de marketing? congrats: tu ai fost cel mai aproape de abordarea corecta, dar... tot te-a luat verdictul pe dinainte! copii, incercati sa faceti observatii, constatari, nu va grabiti cu judecatile. e ceea ce incercam sa va deprindem ana si cu mine.
@mastercons: cred ca era la un fiat (panda parca... sau ce au ei 4x4), care nu era nici masina de oras, nici de teren... nici ceai, nici cafea... o adaptare inabila (ca sa nu zic mai rau) din italiana. totusi, nu ar fi putut zice, neaos romaneste, "nci cal, nici magar"... ei bine, clientii DAU bani pe "porcarii d-astea", dar, daca te grabesti sa refuzi si sa negi, nu ai sanse sa afli de ce.
Astfel, capcana celor trei e ca nu poti fi "ciudat" fara sa "fii nebun" sa intelegi ce e ciudat...
Aici ai trisat un pic pentru ca invoci un principiu, nu al culturii ci al stabilitatii simbolurilor ei, anume in diversitate.
Ideile aste sunt prea vechi - incat nu doar Erasm, Cervantes si "mai recent" Foucault si-au dat cu sepcile de pamant incercand sa clarifice ceva din atractia pe care o exercita asupra noastra.
da, mitul nebunului e stravechi, de la tapul ispasitor incoace. discutia dsp "adevarata nebunie" este insa recenta, "moderna", de la renastere incoace.
publicitatea este (dintr-un anumit pdv, permite-mi sa nu-l detaliez acum) o institutie carnavaleasca, iarmaroceasca, deci fondata de nebuni (ca sa nu zic nebuneasca).
asta e una din rarele dati cind un atare discurs "mitologic" prilejuieste dezvoltari "ideologice".
@kempes: exista o tensiune interesanta intre voi, iepurasior. (mai ca devin gelos...) ana isi asuma rolul de "ingenua": citeste te rog spotlightul "de ce scriem noi...", acolo ai toate rasp. (apropo: si mie imi mai scapa dezacorduri. stii cine mi le corecteaza? ana!)
Sfaturi: 1.Pune-ti scrisul la punct inainte sa te apuci de regizat filme! 2.Nu mai lasa talentul la desen sa se manifeste in scrierea textelor pe care le publici aici, ca d'asta iti ies mai mult caricaturi.
1) Sindromul Tourette nu se manifesta doar prin cuvinte obscene aruncate semi-involuntar. Se manifesta prin diferite ticuri verbale si fizice declansate de o stare emotionala... asa ca pentru raspunsul tau plin de grandoare, legat de "prajitura casei" pot sa spun ca te-ai umplut de CACAO.
2)Asta e un bun exemplu de companie care merge pe filozofia "Unconventional, original, new" si in criza de idei o impinge in absurd, sau in CACAO. Chiar crezi ca stilul asta agasant si retardat de reclama o s vanda produsul? Da, poate va face cunoscut produsul, uite ca toti l-am remarcat, dar acum uram produsul NU... E ok sa faci putin umor pe seama consumatorului (gen Cava D'or) sa legi o complicitate intre publicul tinta si produs (Bergenbier), sa prezinti consumatorul cu ticurile, mici lucruri care il fac special si prin care se poate identifica (mic ticalos, dar simpatic totusiÂ… SIMPATIC TOTUSIÂ… astia sunt pur si simplu enervanti si nebuniÂ… nu au nevoie de Twix, au nevoie de psihiatru)Â…. Nu ma intereseaza legaturile metaforice, sunt de 2 lei in contextul in care reclama e atat de prost executata, extraordinary de prost executataÂ… si apropos la sfarsit, cand alearga, nu inteleg eu, care e faza? Banui ca toti vor sa ii bata? Atunci macar partea finala e reusita.
3) Efectul asupra consumatoruluiÂ… de fiecare data cand ii vad si strigaÂ…. biscuiti, caramel, ciocolata... imi vine sa aruc televizorul pe geam, deobicei schimb canalulÂ… deobicei. Sincer am intrebat multe personae, si majoritatea au spus ca reclama e retardate. Asta poate insemna doar 2 lucruriÂ… fie Twix are un target foarte foarte specific gen FUBORGÂ… fie reclama e total pe langa orice target.
4) Uite asa ma ofticÂ…. Cum frate ajung unii sa lucreze in companii de publicitate, cand scot reclame atat de jalnice... si petru mine nu e loc?:))
Tre' sa recunosc ca ma irita la maxim aceasta reclama realizata numai din ticuri verbale. Mi se pare extrem de 'retard'. Imi place in schimb ultima parta cand acesti 'bolnaviori' sunt alergati, mai mult sau mai putin de...oameni normali care nu mai suporta caramellllllllll-ul!