Interviu cu Dragos Balan, General Manager Grafica si Tipar
Grafica si Tipar a trecut recent printr-un proces de rebranding, "la cererea clientilor", dupa cum marturiseste Dragos Balan, General Manager-ul casei de creatie si productie publicitara. Pe langa schimbarea identitatii vizuale, GT pune la dispozitie o serie de servicii noi si proiecte speciale pentru clientii sai. Detalii despre ce a insemnat aceasta schimbare pentru brandul GT, mai jos.
IQads: V-ati rebranduit.. Ce comunica aceasta campanie de rebranding?
Dragos Balan: Comunicam ca acum suntem mai competenti si experimentati decat in urma patru ani cand am intrat serios in acest business. Ca avem o oferta complexa in domeniul tiparului si serviciilor conexe, de la cele grafice pana la cele de gestiune si logistice. Ca putem dezvolta proiecte mult mai complexe decat productia tipografica clasica. Suntem o solutie completa, rapida si serioasa pentru o companie care doreste sa aiba alaturi un partener, nu doar o relatie rece client- furnizor. O vizita pe site-ul nostru www.grafica-tipar.ro poate oferi o idee mai concreta asupra ofertei noastre din acest moment.
IQads: De ce ati simtit nevoia unei schimbari si cum a decurs acest proces de rebranding? Ce s-a schimbat?
Dragos Balan: Acest rebranding nu l-am impus noi, ci clientii nostri. Ei au fost si vor fi motorul dezvoltarii noastre. Am pornit ca o tipografie cu afinitati pentru imbunatatirea anumitor vizualuri ale clientilor mai mult sau mai putin multumiti de serviciile unor agentii. In jurul cererii clientilor am dezvoltat servicii ca: identitate vizuala, web design, proiecte fotografice, creatie, machetare, dtp, productie, proiecte speciale, aplicatii on-line personalizate pentru gestiunea comenzilor si livrarilor de materiale tiparite, livrari adresate in Bucuresti si in tara. Schimbarea de imagine este chiar un exercitiu in sine pentru sustinerea noilor servicii.
IQads: Ati schimbat logo-ul. Ati luat in calcul si schimbarea denumirii "Grafica si Tipar" sau ar fi fost prea mare transformarea?
Dragos Balan: Tot pachetul de servicii mentionat mai sus, nu mai era posibil si credibil de oferit cu o imagine tehnica, ancorata vizual de logoul vechi in zona tiparului. Miscarea colilor de tipar s-a pastrat mai stilizat si in noul logo, am introdus o pata de culoare verde pentru a sublinia componenta ecologica a productiei noastre. Punem accent vizual pe initialele GT din doua motive: unul ar fi ca denumirea de "grafica si tipar" nu suporta o extensie de brand, limitand clar obiectul principal de activitate depasit de practica, iar cel de-al doilea vine tot din "cererea" clientilor care ne prescurtau "GT" in comunicarile lor interne, in diferite corespondente si chiar verbal. Asa au considerat confortabil si memorabil, asa actionam. Accentul vizual pe "GT" ascunde si alte miscari viitoare, dar toate la timpul lor. Avem clienti care sufera mai mult ca noi dupa vechea sigla. Le reamintesc ca acea sigla a fost la randul ei contestata la inceput, apoi a devenit "prietenoasa, interesanta, deosebita" prin prisma emotiilor transmise de produsele calitative si inovative pe care le "semna", din primirea la timp a materialelor ambalate in cutii cu acea sigla, din corespondenta prietenoasa care purta acel antet. Le vom depasi asteptarile cu noua infatisare. Va fi mult mai creativa decat cea anterioara, este meseria noastra sa ne jucam cu formele.
IQads: V-am vazut "Biroul de relatii si forme" de la ADfel care in fiecare zi avea alte executii. Cat de dificil a fost sa va pregatiti pentru acest eveniment?
Dragos Balan: Ca sa iti raspund sincer, ne-a fost usor. "Dupa o zi pe alta" sau chiar in aceeasi zi, este un ritm cu care suntem antrenati. Nu il dorim si nu il promovam, insa in practica se intampla des. Din fericire avem si un echipament de tipar care ne ajuta. In 12 minute de la primirea pdf-ului corect cu bun de tipar, avem prima coala tiparita pe pupitrul masinii. Si daca ne gamdim bine chiar si creatia era de la o zi la alta, dovada fiind ca materialele prezentate la ADfel aveau legatura cu ce se intampla acolo, la festival.
IQads: La ce alte forme de publicitate neconventionala v-ati gandit pentru a va promova?
Dragos Balan: Forme neconventionale de publicitate sunt multe, insa in strategia noastra de promovare, am ales raspandirea la diferite evenimente a materialelor promotionale tiparite realizate de noi, tangibile, prin care potentialul client poate vedea concret cum lucram, se poate inspira din produsele noastre de auto-promovare, reactioneaza "vreau si eu materiale asa". Raspunsul, pe scurt, este ca vom dezvolta cat mai mult neconventionalul in tipar si ne vom folosi de el pentru imagine. Si efecte de "wow!" au fost multe.
IQads: Care este cea mai importanta rotita a procesului de productie, dupa standardele Grafica si Tipar?
Dragos Balan: Pregatirea lucrarilor. Felul in care ele sunt planificate, structurate, repartizate pe cel mai potrivit echipament, ales in functie de tirajul lucrarii, nivelul calitativ, material, timp livrare, buget client. Daca toate aceste lucruri sunt luate in considerare si toata echipa le analizeaza corect, mecanismul functioneaza performant. Aici este si sursa de profit.
IQads: Voi va ocupati si de creatie publicitara, nu numai de productie. Care este ponderea celor doua? Pe ce va axati mai mult?
Dragos Balan: Productia detine ponderea de baza ca si venituri, insa asigurarea creatiei si machetarii intr-un singur loc atrage clientul final. Suplinind servicii oferite de diferite agentii, clientii corporatisti prefera Grafica si Tipar pentru a centraliza intr-o singura comunicare si creatia si productia. Si bugetul este mai mic decat daca ai cumula costurile unei agentii si ale unei tipografii.
IQads: Lucrati direct cu clientul sau procesul e intermediat de agentia de publicitate? Cu care dintre ei e mai greu sa colaborati?
Dragos Balan: "...cand faci creatia intr-un loc si productia in altul, apar mereu neintelegeri. Si nimeni nu e de vina niciodata. La Grafica si Tipar nu dam vina pe nimeni. Rapid, complet, serios". Suna un spot radio pe care l-am rulat cu ceva timp in urma. 90% din portofoliul nostru este format din clienti finali. Ne permitem acest lucru datorita serviciilor conexe colii de tiparit pe care le putem oferi prin echipa noastra grafica si logistica. Lucram bine cu agentii mici, flexibile, care se consulta cu noi inainte de a "concepe" un proiect, nu ne pun in fata faptului implinit ca agentiile mai mari. Trebuie sa recunosc ca nu prea a existat o "chimie" intre Grafica si Tipar si agentii. Dar... niciodata sa nu spunem niciodata.
IQads: Va adresati doar clientilor din Bucuresti sau aveti in portofoliu si clienti din tara?
Dragos Balan: Desi nu ne adresam doar clientilor din Bucuresti, exista putini clienti din alte orase. Cel mai bine reprezentat este Constanta, usor de deservit datorita accesului rapid pe autostrada. Pur si simplu nu au existat contacte de afaceri, distanta nefiind un impediment, emailul si serviciile de curierat pot face ca un termen de livrare de 2-3 zile pentru orice oras din tara sa fie foarte posibil.
IQads: Care a fost cea mai solicitanta cerere de pana acum pe care ati primit-o de la un client?
Dragos Balan: Un pachet de conferinta corporatista la nivel national compus din: crearea conceptului/temei evenimentului, declinarea acestuia pe invitatii, mape, bloc-notesuri, pungi cadou, diplome, bannere, spidere, obiecte decorative 3D, decor sala, toalete, camere hotel, holuri, totul culminand cu formarea unei redactii si mini-tipografii in doua camere de hotel, cu 3 computere Apple, un printer digital, o ghilotina, un editor, un dtp-ist, un fotograf, toate acestea pentru editarea publicatiei evenimentului. Practic, peste noapte se sintetiza tot ce s-a intamplat in ziua anterioara a conferintei, se tiparea, iar participantii gaseau dimineata la cafea un "ziar" proaspat cu propriile declaratii si fotografii. A fost o satisfactie enorma, pe masura muncii, cand am vazut cum au disparut in zece minute sute de exemplare si cum participantii lua ca suvenir obiectele promotioanele de pe tavan si pereti. Dovada succesului acestui concept, este ca pregatim pentru sfarsitul lunii octombrie, in colaborare cu o firma de evenimente, o conferinta cu acelasi pachet de servicii pentru o companie financiara pan-europeana, care a ales Romania ca loc de desfasurare si la care vor participa douasprezece tari din grup.
IQads: Cum a evoluat Grafica si Tipar in ultimul an din prisma rezulatelor financiare? Ce planuri exista pe 2009?
Dragos Balan: 2008 va fi un an interesant la final, pana la aceasta ora fiind declarat de comunitatea de afaceri ca "anul falimentelor, relocarilor, recesiunii, insolvabilitatii, stagnarii, caderii pietelor financiare si imobiliare", doar guvernantii ne incurajeaza in preajma alegerilor parlamentare ca traim un boom economic. Desi numarul de clienti activi in portofoliu a crescut, aici ma refer la clientii care comanda cel putin lunar, estimam ca cifra de afaceri nu o va depasi pe cea a lui 2007, aproximativ 1,5 milioane euro. Pentru 2009 intentionam sa formam un joint-venture cu o tipografie locala, cu o dotare tehnica complementara cu Grafica si Tipar, in vederea realizarii unor proiecte de mai mare anvergura. Suntem in diferite tratative.