Daca esti publicitar sau jurnalist roman si iti imaginezi Cannes-ul drept un Ad'Or frantuzesc, esti la fel de aproape de realitate pe cat era Micul Print care, vazand o palarie desenata, si-a imaginat ca reprezinta un sarpe care tocmai a inghitit un elefant.
Totul este coplesitor in acest festival, incepand de la superba locatie si cu organizarea si securitatea ireprosabila si continuand cu seminariile tinute de directori de cretie care au facut istorie in publicitatea mondiala sau manageri de corporatii cu cifre de afaceri de zeci de miliarde de dolari care traseaza noi tendinte in marketing. Sunt adevarati idoli ai advertising-ului sau marketing-ului cu care am putut vorbi cat se poate de firesc, am luat interviuri, am schimbat carti de vizita sau am baut o cafea la barul din Palais du Festival. Nu exista cuvinte care sa descrie cu adevarat o astfel de experienta.
Contemporani cu viitorul
Seminariile au abordat ultimele tendinte in publicitate, pe cele mai avansate piete ale lumii. Fiind in sala, puteai anticipa ce se va intampla in Romania peste niste ani. Aparitia dispozitivului TiVo cu ajutorul caruia telespectatorul poate opta pentru eliminarea pauzelor publicitare din continutul programelor de televiziune este perceputa ca o presiune directa pentru reinventarea si redefinirea publicitatii. « Inventarea fotografiei nu a omorat pictura, ci doar a indreptat-o spre arta moderna », a declarat in acest context Rory Sutherland, Executive Creative Director, Ogilvy One, Londra. La randul sau, John Hegarty, Chairman and Worldwide Creative Director BBH a precizat: "Tehnologia e doar un mijloc prin care creativitatea este transmisa consumatorului. E doar un mecanism de distributie care nu trebuie sa se substituie creativitatii sau sa distraga atentia de la mesaj".
Nici Procter&Gamble nu ignora noile provocari pe care TiVo le aduce publicitatii, fiind una dintre companiile care pasesc in intampinarea schimbarii. « Va exista un viitor pentru TV, dar modul in care il vom folosi va fi diferit », a declarat Bernhard Glock, Manager of Global Media and Communication, P&G.
Au fost prezentate noi concepte precum cel de "buy-ology" care se refera la studierea amanuntita a comportamentului de cumparare pana la transformarea lui intr-o stiinta. In cadrul seminarului pe aceasta tema Shelly Lanman, Chief Creative Officer, Draft New York a declarat : « Cea mai mare bariera pe care consumatorul o intampina in procesul de cumparare este foamea. Cei de la IKEA au inteles asta si au amenajat restaurante in cadrul magazinelor".
Vesti bune pentru Romania
Unul dintre oamenii care au darul de a misca indicii de la bursa cu o simpla declaratie, Sir Martin Sorell, Chief Officer WPP a precizat : « Cele mai mari rate de crestere si marje de profit vor veni din Europa de Est ».
Incurajator a fost si faptul ca mai multi dintre liderii advertising-ului erau familiari cu Romania. In cadrul unui interviu pe care mi l-a acordat in exclusivitate Duncan Marshall, Executive Vice President and Executive Creative Director Publicis, mi-a marturisit ca a fost de curand in Romania pentru a filma un spot si ca intentioneaza sa revina peste cateva luni.
Cei 3 P ai marketing-ului modern
Toate seminariile au avut un nivel de profesionalism, de arta de a interactiona cu auditoriul si de sarm care i-a impresionat profund chiar si pe managerii de corporatii care au vazut in cariera lor mii de prezentari in Power Point. Ironia si autoironia nu au lipsit deloc. In cadrul seminarului « The Golden Years of Separating People from Their Money », Neil French, Creative Director WPP a declarat: "Daca zambesti suficient de frumos, ii poti separa pe fraieri de aproape orice". Tot in cadrul prezentarii lui, pe o inregistrare video a aparut directorul de creatie de la Benetton care a reusit poanta festivalului : « Nici macar Dumnezeu nu s-a auto-intitulat Director de Creatie! ».
La randul sau Steve Harrison, Creative Partner, Harrison Troughton Wunderman, deplangand birocatia in care omul de marketing se afunda in cadul unei mari corporatii a precizat: "Cei 3P ai marketing-ului modern au ajuns sa fie Politics, Procurement si Policeman".
Bilantul premiilor
Castigatoarea Grand Prix-ului a fost agentia Wieden&Kennedy Londra, cu lucrarea « GRRR » pentru clientul HONDA, produsul HONDA Diesel.
La categoria Spot Tv cele mai multe premii au fost obtinute de agentiile din SUA (45), urmand Anglia (26), Germania si Franta (11). Agentia anului a fost declarata TBWA/Paris, pe locul doi clasandu-se DDB Londra, iar pe locul al treilea DDB Paris. Cele mai premiate campanii au fost cele pentru brand-urile Altonids Sours, Olympus Digital Camera, Mini Cooper, Playstation 2, Adidas, Nike, Coca-Cola.
Singura agentie rominesca care a ajuns pe shortlist la categoria Spot Tv a fost McCann Erickson, cu spot-ul "Cafeaua", realizat pentru Agentia Pentru Strategii Guvernamentale.
De subliniat Grand Prix-ul luat de Procter&Gamble la categoria « Media » cu lucrarea « Clothing Donation » apartinand Mediacom Tel Aviv, pentru Biomat Loundry Detergent. Se pare ca cei de la P&G au pus in practica in avans sfatul pe care unul dintre cei mai premiati creativi ai lumii, Fernando Vega Olmos l-a dat in cadul seminarului pe care l-a tinut : « Daca esti un produs plictisitor, incearca sa fii un brand cool ! ».
Romanii si Cannes-ul
Cei 10 jurnalisti romani au constituit surpriza festivalului, fiind de departe cei mai activi in a vorbi cu delegatii si a lua interviuri, desi existau peste 300 de medii de presa acreditate, cu jurnalisti din intreaga lume. In unele cazuri, doar jurnalistii romani au reutit sa obtina interviuri de la sustinatorii de seminarii. Acest lucru nu a trecut neobservat pentru oficialii Cannes care au tinut sa felicite in public reprezentantul Cannes Lions in Romania, Teodora Migdalovici.
Desi in « Delegate handbook » apar ca participanti oameni din mai multe agentii romanesti, singurii pe care i-am vazut la fata locului au fost delegatii agentiei Tempo, in numar de 24. « Cannes-ul inseamna pentru un om de publicitate ceea ce inseamna Mecca pentru credinciosi - daca esti credincios, trebuie sa vii aici », a declarat Dragos Grigoriu, Presedintele Tempo, dupa incheierea festivitatii de premiere.