Unii ar spune ca nu se poate fara el. Altii ar zice ca adevarata valoare a unei organizatii e cea din spatele PR-ului. Cat de profesionist se face sau cat de transparenta e activitatea de relatii publice depinde de la organizatie la organizatie, in functie de domeniul de activitate.
Agentiile de publicitate romanesti au, aproape toate, cate un departament de PR care gestioneaza comunicarea proiectelor la care acestea lucreaza si intermediaza discutia cu presa. Desi multi ar putea fi acuzati ca scopul lor principal este sa creeze subiecte pentru jurnalisti, consultantii de PR sunt meniti sa supravegheze activitatea clientilor, sunt "paznicii" care trebuie sa se asigure ca nu se apropie nicio criza de comunicare periculoasa pentru activitatea acestora sau, in cazul nefericit, sa gestioneze criza in cel mai eficient mod.In cazul agentiilor de publicitate romanesti, rolul PR-ului este, pe langa partea de media relations pe care trebuie sa o asigure, sa ofere vizibilitate clientilor pe care agentiile ii au in portofoliu si sa creeze si sa mentina un grad de notorietate ridicat pentru agentii.
Se spune ca PR-ul are ca sinonim "managementul reputatiei". In acest caz, un subiect de discutat ar fi evaluarea a cat conteaza reputatia unei agentii si cat de mult se vede sprijinul oferit de PR in procesul de atragere de noi clienti si, implicit, de crestere a business-ului de agentie.
Referitor la aceasta ipoteza, Ioana Iordache, CEO Leo Burnett, este de parere ca "PR-ul in sine nu poate sa creasca business-ul; poate sa prezinte pe larg expertiza agentiei, specializarile interne, oamenii cheie, si astfel sa dea o perspectiva mai larga a abilitatilor agentiei care sa fie interesanta pentru oamenii de marketing. Ceea ce pune agentia in lista de "top of mind" atunci cand se gandesc la un partener pe partea de comunicare".
De aceeasi parere este si Cristina Purcarea, Managing Partner Cap, care spune ca PR-ul nu are nicio contributie in procesul de new business. "Teoretic, nu direct. PR-ul iti ingrijeste imaginea, nu e neaparat un generator direct de new business. E drept ca in business-ul nostru si cel al serviciilor in general asta ajuta si la crestere. Dar daca e PR de genul laudaros-mincinos ti se va intoarce impotriva pana la urma."
Pe de alta parte, PR-ul "creste notorietatea numelui agentiei la clienti care pana atunci poate nici nu se gandeau sa te-ntrebe daca-i poti ajuta pe diverse proiecte", crede Mircea Staiculescu, Managing Director Headvertising, care este de acord ca imaginea agentiei in exterior poate fi supralicitata cu ajutorul unor "texte" de PR.
Daca cei trei manageri de agentii de publicitate mentionati mai sus au pareri impartite in ceea ce priveste contributia PR-ului la cresterea afacerii, doua specialiste in domeniul PR-ului se declara convinse ca efortul departamentului sau agentiei de PR joaca un rol important in procesul dezvoltarii afacerii. "Cu siguranta. Este un mecanism simplu: PR-ul iti ofera notoritate, notorietatea te pune pe lista de agentii din pitch-uri, iar pitch-urile iti ofera oportunitati de crestere a business-ului. As spune ca PR-ul iti ofera oportunitati, dar nu iti "baga in traista", afirma Ioana Manoiu, Managing Partner GMP PR.
Sorina Mihai, Managing Partner Nicola Porter Novelli, vine cu o completare, subliniind ca "Spre deosebire de advertising, rezultatele actiunilor de PR nu se vad imediat in vanzari, ci in timp, atunci cand perceptia este construita si atunci cand consumatorul are incredere in compania / brandul respectiv. Acelasi principiu se aplica si in cazul PR-ului pentru persoane. Putem spune ca PR-ul nu vinde nimic, dar fara PR in curand nu vom mai vinde nimic".
Problema pe care o sesizeaza cele doua specialiste in domeniul relatiilor publice este modul in care este practicata munca de PR. "Depinde de tine sa folosesti oportunitatile de business, fiindca nu este suficient sa ai doar un PR bun. Clientul nu va sta cu tine pentru imaginea ta pe piata, ci pentru ce simte el zi de zi in lucrul cu agentia. Un PR bun creeaza niste asteptari mari, care pot fi foarte usor demontate dupa primele intalniri, daca nu esti pregatit", mai spune Ioana Manoiu, iar Sorina Mihai insista ca "Abilitatea specialistului in relatii publice de a construi o comunitate stransa in jurul companiei sau brandului pe care le reprezinta are directa legatura cu felul in care este perceput ulterior business-ul".
Ce se intampla, insa, cand imaginea agentiei creata de PR nu corespunde cu realitatea in care traieste clientul? "Daca realitatea nu este in concordanta cu imaginea construita de PR-ul exagerat, rezultatul este dezamagitor", considera Ioana Iordache.
"Un adevarat profesionist nu supraliciteaza, nu inventeaza, nu minte in numele companiei/brandului/persoanei pe care o reprezinta. In schimb, doreste sa surprinda, excedand astfel asteptarile partenerilor sai", crede Sorina Mihai, completand ca "PR-ul ajuta la o pozitionare cat mai buna a agentiei / companiei, popularizand acele aspecte care o definesc cel mai bine si care au potentialul de a aduce beneficii de imagine importante".
Ioana Manoiu atrage atentia ca "PR-ul trebuie folosit cu moderatie. Se poate intoarce impotriva ta, daca supralicitezi competentele agentiei", iar Cristina Purcarea este de parere ca "in general, cei care striga cel mai tare sint cei care au cele mai putine lucruri de spus", adaugand: "Mi se pare corect ce a facut un potential client al nostru - nu a stat sa citeasca despre "intamplari haioase de la filmare" si premii la festivaluri semiobscure ci s-a uitat la cifra de afaceri a clientilor nostri inainte si post comunicare. Important e sa dai informatii cinstite despre tine si in felul asta sa atragi parteneri cu care sa te potrivesti".
Pentru ca o comunicare sincera in exterior nu este intotdeauna o solutie buna pentru business-ul agentiei, ramane de vazut cat de transparente pot fi informatiile primite de la departamentul de PR. Ioana Manoiu considera ca "Agentiile trebuie sa fie transparente, in masura in care nu afecteaza business-ul clientului. Nu trebuie sa se puna pe ele pe primul loc, ceea ce este destul de greu daca ne gandim la ego-ul oamenilor din industrie. Este bine sa se promoveze, sa vorbeasca despre realizarile lor si povestile de succes, cu conditia sa nu influenteze in mod negativ proiectele in derulare ale clientului".
Fie ca este vorba doar de trimiterea unui simplu comunicat de presa care anunta lansarea unei campanii sau de elaborarea unei strategii complexe de comunicare, departamentul de relatii publice incepe sa aiba o contributie din ce in ce mai mare in planul de business al unei agentii. Important de vazut este aportul pe care il va avea folosirea acestui instrument de promovare in perioada urmatoare, avand in vedere ca pe piata apar mereu departamente si agentii dedicate PR-ului.