Art Directorul, pentru Copywriter, e cea mai buna idee de la Big Bang incoace. Vrei, nu vrei, pe omul ala te bazezi si cu el ajungi sa petreci cea mai mare parte a zilei. In cele ce urmeaza, o sa incerc sa fac un portret al unui Art cu adevarat bun, unul cu care ai vrea sa lucrezi pana iesi la pensie (lucru despre care se spune ca nu prea se intampla in Advertising).
In primul rand, trebuie spus ca ar fi ideal ca Artul tau sa nu aiba aceleasi gusturi, sa nu se uite la aceleasi filme si sa nu citeasca aceleasi carti ca tine. E misto pentru ca te tine tot timpul in garda, si trebuie sa-l convingi mereu ca ideile tale sunt bune (si viceversa). Asta, automat, implica faptul ca primele idei n-or sa ajunga pe masa Creative Directorului.
Comentarii
copy la grey? pfuaaaaaaa
jenant
Dimineata cand ma trezesc, ma spal pe dinti, pe fata, ma barbieresc, ma spal pe maini si fac un dus. Ordinea nu-i neaparat asta. Cert este ca apoi ma dau cu deodorant si cu aftershave. Ies din baie frumos( in limita posibilitatilor). Mananc o bucata mica de ceva ca sa nu fumez si sa beau cafeaua pe stomacul gol. Operatia asta o fac ori in halat, ori in pielea goala. Depinde. Dupa care ma imbrac. Imi aleg fara prea mare atentie hainele. Insa ciorapii.... ciorapii ii aleg. Sa fie inchisi la culoare, daca nu negri. Spun "daca nu" ca uneori raman fara ciorapi inchisi la culoare si asta ma cam enerveaza. Mie ciorapii inchisi la culoare imi fac viata frumoasa. Pentru ca urmeaza sa stau toata ziua cu ei in picioare. Iar ei impreuna cu pantofii ma duc peste tot pe unde am treaba. Ciorapii trebuie sa imi tina de cald. Acum ca este mai racoare afara. Dar nici foarte cald. Sa nu transpir. Caci asta este o senzatie de discomfort. Si evident duce la un fel de patinare in interiorul pantofului. Seara cand imi scot ciorapii ma uit la ei o secunda dupa care ii miros. Sa simt unde am gresit peste zi. Daca totul e ok, ii asez cu respect langa perechea de pantofi, urmand ca dis de dimineata sa ii bag la spalat. Nici ei nu ar accepta doua zile la rand de apasare. Cu toata ca in viata nu este tot timpul asa. Ciorapii astia sunt, esenta oarecum, a starilor mele. Chiar daca doar subconstient.
Art-ul? Pentru copy? Maestre de la Grey, nu este ce spui tu. Asa cum nici copy pentru art nu poate fi cum spui tu. Dar lasa. Ma fac eu mare. Revenind.
Ciorapi negri inseamna, daca ii asortezi corect, o zi buna. Tu nici macar nu iti dai seama.
salut
Art Director inseamna regizor artistic. Asta implica scoala, liceu si academie de arta. Cu exceptiile de rigoare, adica cei talentati "de put" de la mama natura. In mod normal in echipa art-ului ar trebui sa fie un grafician si un ilustrator. Iar art-ul lucreaza cu un fotograf/director de imagine pe masura lui. Apoi totul, adica lucrarea, se duce in post productie. Ce iese de acolo depinde de fiecare echipa in parte. Castingul pentru un print este la fel de important ca si castingul pentru un spot comercial. La randul meu am indoieli legate de capacitatile artilor de la noi. Admir sincer art-ul care descopera solutii, atat grafice cat si de paginare si de cromatica ca sa nu mai vorbim de idee.
Asta ar fi un art bun.
Cat despre "comun" versus "functie" :))) Ai dreptate.
Ce ma mai deranjeaza in articolul de mai sus este discrepanta flagranta intre poza de "macho" si randurile infantil asternute. La asa o poza ar fi trebuit o comunicare foarte profesionala. Pentru ca mai apoi sa se poata sui omul de la Gri(inchis) intr-o masina gen aston martin si sa se duca sa bea vreo trei zile pe Coasta de Azur impreuna cu trei femei absolut superbe cu care apoi sa se destrabaleze pe plaja noaptea. Toata noaptea. Iar odata intors in agentie sa compuna urmatorul ad de vis. Insa nu. El scrie, se suie in autobuz si se duce intr-un cartier la fel de gri(inchis) urca cu liftul spre apt lui, deschide usa si intampinat de o familie foarte iubitoare se uita la otv ca sa rada de becali. Si este cool de la 10 la 6 dupa amiaza urmand sa fie echilibrat pana dimineata urmatoare.
Creatia este un proces consumator si epuizant. Care proces intern nu se termina niciodata. Cu bune si rele. Cei care nu au creat pana acum nu inteleg ce spun. Celalati da.
salut
Singura si marea diferenta intre cei cu studii si cei fara, transpira imediat cand se apuca de lucru. Si iarasi spun, nu-i includ la "fara studii" pe cei care au talent nativ cu carul. Valabil si la copy.
Si intr-adevar echipa art+copy este de neseparat. Si ca sa merg mai departe, echipa asta este la fel de tare legata de dtp, account, samd.
Clar, ca lumina zilei ca rebel = ruperea barierelor = spargerea legilor = implicit cunoasterea barierelor si legilor. Altfel este amatorism ieftin. Si nu duce decat nicaieri.
Clientul corporatist de azi caci dupa noua schema de marketing el e aducatorul de bani multi, are o armata de oameni cu diverse titulaturi haioase in genul brand manager samd! Pana acum mi-a dat Dumnezeu sa lucrez cu un numar foarte mare de "corporatii" si din fericire m-am vazut si cu acesti brand manageri in diversele intalniri. Concluzia: ar fi bine daca nu ar mai angaja absolventi de ASE pe pozitii de brand manageri (doar d'asta exista marketing manager) si ar fi si mai bine daca ar avea communication manageri care sa se ocupe de treburile legate de publicitate si sa si stie cu ce se mananca. Multi brand manageri nu-si cunosc brand-ul, corporate-ul de brand, pozitionarea, se prezinta la intalniri de parca ar fi citit un rezumat foarte concentrat al brand book-ului si repete obsesiv cliseele care le suna lor cel mai bine, adesea imi aduc aminte de zilele din scoala generala in care eram scos la tabla iar eu citisem doar titlurile capitolelor dupa care incepeam sa brodez vrute si nevrute ca sa ma scot cumva! Brand-urile sunt ok, oamenii care le pastoresc (la client) sunt problema, Romania noastra sufera de diletantism acut! Propun o migrare masiva dinspre agentiile de publicitate catre client, poate asa vor merge mai bine lucrurile. (Nu luati in serios ultima fraza!)
Insa, unde sufera foarte tare clientul este la resurse umane. Se angajeaza oamenii pe baza de cv si pe baza de interviuri grila. Ptr ca odata intrat sa nu conteze altceva decat pontajul. Bugetul acordat pe fiecare campanie trebuie consumat, iar daca cumva se fac niste economii toata lumea este fericita. Nu conteaza absolut deloc ce iese. Am cunoscut si eu niste viermisori care se tarau organizat si superior intre agentie si sef. Care nu emiteau decat niste onomatopee hilare. Cu pretentii de carte de vizita pe care scria " new product manager..." In mare masura este si vina agentiei. Insa nu a angajatilor. A sefilor agentiei care iau conturi pe spagi si fac tot posibilul sa finalizeze proiectul doar ca sa deschida portile contului din banca. Stiu artzi si copy-ii care sufera la fiecare proiect. Stiu si accounti care dupa un moment dat nu mai inteleg nimic si in disperare de cauza cauta o solutie cat de cat decenta. Nimic nu e ce pare. Agentia vrea banii. Interfata "marketing" ii are. Rezulta de aici spagi si compromisuri. Daca ar exista bun simt toate astea s-ar concretiza in campanii macar onorabile.
Dar sa revenim la domnul de la Grey care isi cauta art-ul ideal.
Eu ii dau un sfat. Intai sa fie el un copy bun si plin de oua suculent creative si artul o sa apara singur. E valabil si pentru art. Daca nu sti ce cauti nu ai cum sa gasesti. Ori cred ca asta e dilema lui de baza.
Te respect si mai mult acum ca "enervat" ai pus mana si ai raspuns. Ma spovedesc si recunosc ca atunci cand ma apuc de scris, uneori ma "ia valul".
Si in incheiere "prost gust" este o definitie prea superficiala, gen "mai animalule". Nu ma erijez intr-o somitate, insa imi asum pe deplin rolul de cititor de specialitate (drept ptr care ma semnez cu numele adevarat si nu cu porecla), macar dpdv al omului care-si castiga painea din aceeasi meserie cu tine de foarte mult timp.
Te salut prietene,
comunicarea e totul in meseria noastra