Aseara a inceput ADfel, singurul festival de publicitate neconventionala din Romania, organizat de IQads si 24-FUN.
Terasa la Motoare parea platoul de filmari pentru adaptarea unui roman de Agatha Christie. Primul soc il aveai cand descopereai ca la baie se intamplase o crima si detectivii venisera sa investigheze, acoperind peretii cu luminol, pentru a scoate la iveala urmele de sange. Neoane UV luminau locul crimei. In cabine, lipit de usa, statea un barbat cu toporul ridicat deasupra capului, gata sa loveasca. Cand erai gata sa-ti sufleci manecile si sa incepi sa urmaresti indiciile pentru a rezolva cazul, descopereai deasupra oglinzii un stencil care facea lumina asupra intregului caz si te invita sa descoperi "Adevaratul loc al crimei", emisiunea de la Discovery.
Cand s-a lasat seara, pe scari, la etajul trei, umbra aceluiasi ucigas se putea observa proiectata pe perete, pentru a-i avertiza pe vizitatori asupra crimelor care urmau sa se petreaca. Daca unii nu se lasau intimidati asa usor de o umbra, in momentul in care voiau sa puna piciorul in terasa, nu puteau sa nu se sperie de un baiat care incerca sa se dea cu capul de perete, dar nu avea cu ce. Langa el, asociatia "Fac ce vreau, dar stiu ce fac", sfatuia pe toata lumea sa nu-si piarda capul si sa foloseasca prezervativul. In ceea ce priveste capul pustiului, nu va faceti griji, a fost gasit prin terasa, de mai multe ori chiar. Si s-a mai gasit ceva: un cadavru. Langa el, pe o masa, stateau probe prelevate de la locul crimei, iar pe marginea ei, Editura Curtea Veche lasase indiciul "Cadaverosimil" si ii rezervase un scaun lui Godot, inainte de a lipi stickere pe oglinzile din baie, sugerand "Paris elegant, Teheran incitant".
Curiozitatea mai era starnita de o indicatie care se afla peste tot pe scari si prin terasa: "spre biroul cu forme". Nu departe de foisor, stateau doua fete care corespundeau profilului, cu materiale de la Grafica si Tipar care aratau cat de bine se descurca ei cu formele: atat cand vine vorba de creatie, cat si de decupat cele mai fanteziste forme.
Un alt mister era cum reusise sa dispara tipul caruia i se prinsese panza parasutei de scara de langa scena si pe care Sprite il avertizase: "Sprite te sprijina, dar nu salveaza. Vezi cum te dai".
Undeva langa bar a mai fost reperat un alt loc al crimei, de data aceasta victima fiind o caprioara. WWF a inconjurat locul si a avertizat ca risipa de apa, curent electric si benzina poate fi o crima.
Revoltata de haosul din terasa, Asociatia Schimba Lumea a instalat degraba o urna unde a strans idei de la cei prezenti despre cum s-ar putea face asta. Cand au fost gata, le-au lipit pe un panou care va asteapta toata saptamana sa-l impodobiti cu fanteziile voastre despre o lume ideala.
O idee despre cum s-ar putea schimba lumea le-a venit celor de la WWF, sustinuti in efortul creativ de Ogilvy, numai ca se practica atat de rar in zilele noastre, incat femeia care merge zilnic cu bicicleta la serviciu merita sa-i fie ridicat un monument, ceea ce s-a si intamplat.
Daca astfel de obiceiuri sunt pe cale de disparitie, Salvati Delta a umplut terasa de lucruri care nu se afla in aceasta situatie, deci nu trebuie salvate: Floris Plasticus. Mesajul: "Florile de plastic nu au viata. Protejeaza natura vie!".
EcoAssist a largit cadrul cazurilor sociale si a lansat in oceanul sperantei o sticla de plastic cu un mesaj vospit pe ziar, ca sa nu mai iroseasca alta hartie: "Salveaza tot".
Pe parcursul intregii saptamani, Discovery ne va mai surprinde si cu alte initiative neconventionale, cum ar fi un experiment demn de "maniacii stiintei" de la "Brainiacs" (emisiunea de pe Discovery): 8 oua, dintre care 4 au fost tratate cu pasta de dinti, au fost puse in pahare cu diverse tipuri de acid, pentru a verifica daca e adevarat ce se intampla in reclamele care arata ca pasta de dinti pastreaza intacta coaja oului.
Cercetasii nascuti pentru afaceri de la Business Standard au ajutat Asociatia "SOS Satele copiilor" sa stranga fonduri pentru comunitatea tinerilor defavorizati din mediul rural, prin vanzarea unor carti postale si a editiei de a doua zi a publicatiei.
Daca prin terase misunau copii, la bar era plin de animalute (Frodo, Bella) care te indemnau sa le sponsorizezi. Cand te apropiai, vedeai ca sunt de fapt pusculite puse de GIA, asociatia care adusese pe toate mesele tot felul de obiecte care te anuntau ca iti lipseste un animalut de companie: "Frisbee ai, caine n-ai", "Minge galbena ai, caine n-ai" sau "Adopta un majordom".
Cotidianul a adus pentru Colectiile Cotidianul si ClubLiteratura.ro un panou pe care sa scriem de ce nu ne putem lasa de citit, pentru a primi o carte. Pentru cei care nu aveau nici o carte la ei, insa, Carturesti a pregatit o "infuzie de cultura", daruindu-le cate o cana in care, in loc de plicul de ceai, era o carticica.
Pe seara, prezentatorul animat al festivalului (care ne-a rugat sa va transmitem id-ul lui de mess si contul de twitter KinkyRabbit1981), a introdus pe rand campaniile ADfel 2007 si 2008, realizate de Propaganda si proiectia Top 10 Grand Spoof, care a atras atentia celor din terasa, dar nu la fel de mult ca jocul care a urmat. Fanta a prezentat neconvetional conceptul "Play On" printr-un joc prin sms: "Ce incape intr-un borcan", la care a participat intreaga terasa, cuvintele fiind afisate pe ecran.
Va asteptam si diseara la Motoare, sa descoperiti ce v-au mai pregatit brandurile participante la festival si sa va uitati cu atentie la expozitia cu cele mai interesante lucrari neconventionale ale agentiilor din Romania.
ADfel este un eveniment organizat de IQads si 24-FUN, sustinut de Radio Guerrilla si are ca parteneri Academia Catavencu, TABU, Money Express, Business Standard, Realitatea TV, U TV, Grafica si Tipar, OOPS Media, MV.com si Cotidianul.
Brandurile prezente la aceasta editie a festivalului sunt Coca-Cola Zero, Schweppes, Sprite, Fanta, Burn, Epson, Sloggi, Discovery Channel, Apple, World Wide Fund For Nature, Carturesti, Secs, Gala Societatii Civile, Eco-Asist, Mare Nostrum, Salvati Delta, Fac ce vreau, Grafica si Tipar, Politia Capitalei, Business Standard, Curtea Veche si Group Initiative for Animals.