In loc sa ne haituiasca peste tot, pana si in baie, cu reclamele lor, in loc sa ne alerge pe strada si prin orice piata publica in care incercam sa stam degeaba cu prietenii, ce-ar fi daca brand-urile s-ar aseza pe jos, turceste, si-ar incepe sa spuna o poveste fara sa urle inainte "veniti sa ma ascultati"? Nu s-ar aduna de bunavoie mai multi oameni in jurul lor, fara sa se simta constransi sa o faca? Tuturor ne plac povestile. Ne inconjuram de ele toata viata: carti de colorat sau desene animate, "chick lit" sau "soap operas", fituici siropoase sau telenovele, piese de teatru, romane sau filme de orice fel, toate ne ofera povesti pe care le urmarim linistiti din fotoliu.
Dar ca sa ofere o experienta iesita din comun, deci neconventionala, povestitorul ar trebui sa apara atunci cand avem dispozitia necesara sa ascultam si sa spunem povesti, deci cand suntem cu prietenii intr-o piata publica. In mod ideal, ar mai trebui ca el sa fie atat de iscusit incat sa reuseasca sa ne mentina atentia treaza pe parcursul povestii, deci sa ne implice cumva in relatarea ei.
Cand suntem online, intr-o retea sociala, conversand, ca de obicei, cu prietenii nostri si apare de nicaieri un om care spune o poveste, nu suntem mult mai tentati sa dam click pe orice link ne ofera el pentru a descoperi continuarea? Exact asta au inteles ca vom face doua brand-uri din doua categorii total diferite, dovada ca trebuie sa stii doar cum sa povestesti, ca sa te faci auzit, indiferent cine ai fi.
O poveste de 14 ore despe Sao Paolo
Fernando Ferreira, un jurnalist brazilian de 40 de ani, a fost filmat vorbind despre Sao Paolo timp de 14 ore si 40 de minute, fara intrerupere. A acoperit, de buna seama, toate curiozitatile pe care le poate avea cineva despre oras ca destinatie turistica, de la istorie si traditie pana la gastronomie si viata de noapte. Filmul se poate urmari pe NonStopFernando.com. Pagina e simpla, cu fundal alb si are sub player cateva butoane care trimit spre retelele sociale unde Fernando a lasat cate un fragment de poveste: poze a pus pe Flickr, referinte utile pe del.icio.us, filmulete pe YouTube, muzica relevanta pe Last.fm, pe MySpace si-a facut o pagina pentru ca "mi s-a spus ca trebuie sa fiu aici", iar pe Facebook asteapta sa comunice in continuare cu cei interesati de poveste. Fernando si-a propus sa intre in cartea recordurilor cu aceasta poveste, care poate fi considerata cea mai lunga reclama din lume. Cine ar urmari o reclama atat de lunga daca ar sti ca e o reclama? Nimeni probabil. Dar nu iti dai seama ca e o reclama decat atunci cand afli ca 14 ore si 40 de minute este durata zborul din Dubai in Sao Paolo. Acesta este produsul pe care compania aeriana Emirates il promoveaza neconventional, online, prin aceasta campanie. In locul textului "noua oferta de zboruri non-stop din Dubai in Sao Paolo", compania a ales sa transmita ca durata zborului merita indurata, pentru ca destinatia e atat de minunata incat se poate vorbi despre ea fara intrerupere pe intreaga durata a zborului.
Povestitori incognito
Vizitam aproape zilnic retelele sociale in care tinem legatura cu prietenii nostri. Ce s-ar intampla daca am da intr-o zi peste un om care spune o poveste? Nu ne-am opri sa-l ascultam, pentru ca apoi sa urmarim link-urile pe care ni le ofera pentru a afla ce se intampla in continuare? S-ar putea sa dam de exemplu peste Slice, o fetita care crede ca tocmai s-a mutat intr-o casa bantuita sau peste blogul parintilor ei ingrijorati, care nu stiu ce ii trece ei prin cap. S-ar putea sa mai descoperim o poveste de dragoste scrisa in timp real de un baiat si o fata, ca un fel de live blogging pentru relatia lor care de-abia incepe. Cineva se poate sa ne tenteze sa-l urmarim pas cu pas pe Google Maps, urmand sa aflam ce i se intampla din casutele de text care apar in locurile in care se petrece actiunea. Cand esti capabil sa folosesti aplicatiile web 2.0 cu atata dibacie, cine sa mai creada ca esti o editura de literatura clasica? Penguin Books a lansat pe WeTellStories.co.uk, campania "Digital Fiction from Penguin", pentru a demonstra ca se preocupa in permanenta de actualizarea colectiei sale de carti si ca le poate oferi tinerilor genul de povesti care ii incanta. Timp de 6 saptamani, pe site-ul campaniei, WeTellStories.co.uk, 6 autori tineri au luat ideile unor romane clasice si le-au transformat in povesti digitale, care au implicat cititorul mai mult ca niciodata in relatarea povestii, iar in unele cazuri, chiar in alegerea numelor personajelor si in determinarea cursului actiunii.
Asa ca, in loc sa te tin minte pentru ca ai incercat sa-mi vinzi ceva, nu mai bine te tin minte pentru ca mi-ai spus o poveste?
Comentarii
Scrieti foarte frumos.