Raspuns publicat in suplimentul festivalului de publicitate neconventionala ADfel
WTF e Romania? Care-i produsul pe care vrem sa-l promovam inovativ? Ce e Romania de pus intr-un brief de creatie? In lipsa unui produs care sa promita ceva cert si relevant, aruncam banii pe fereastra. Aici cred ca trebuie concentrat efortul strategic, ce e Romania in raport cu competitia si pentru cine vrem sa fie dezirabila.
Ok, e doar un exercitiu, asa ca o sa-mi definesc produsul singura. Pentru mine, cea mai mare slabiciune a Romaniei (venita din lipsa unui caracter national definit si din inconsistentele istorice cauzate chiar de aceasta lipsa) este acum punctul ei forte. Si ma refer aici la ruralitatea Romaniei.
Suntem o tara de tarani (nu stiu niciun orasean get beget, asa cum e masurat omul citadin la Roma, de exemplu, unde esti roman daca patru generatii in spatele tau s-au nascut in Roma) - care chiar daca stam in cutiile inventate de Le Corbusier si reinterpretate de Ceausescu facem multe lucruri ca niste tarani.
Dar, sunt atat de multe lucruri pe care taranii le fac bine: fac iaurt din lapte pus la prins, lasa gainile sa fuga prin tinda, se spala pe cap cu apa de ploaie o data pe saptamana, spala vasele cu cenusa (care by the way curata si seul de oaie), refolosesc pet-ul de bere punand in el bulion conservat cu aspirina, fac garduri de lemn impletit, lungi pe sute de metri si trantesc manual cozonacul de 100 de ori ca sa creasca. Adica ECO pe bune, adevarat, testabil, dezirabil. Nu din downshifting, nu din depresia postmoderna.
Romania este ECO LAND ca asa e ea. Pai daca am o astfel de promisiune, clara, relevanta si unica, neconventionalele vin de la sine: Tarom ofera masa in caserole de lemn si inauntru se gaseste mancarea mai sus mentionata, gimnastele si fotbalistii cand ne reprezinta au costume din fibra naturala de pe plaiurile noastre, steagul Romaniei din canepa, presedintele merge in vizitele oficiale insotit de doua bucatarese din Maramures si pune conditii asupra ingredintelor - sa fie eco (ar fi tare sa si le care cu el), lucru extensibil si la alte personalitati care vorbesc in numele tarii. Si multe alte actiuni care fiecare in parte sa respire eco. Nu propaganda comerciala chioara, ci actiuni cu sens.
Daca nu va convine ECO LAND, mai am un scenariu. Plec tot de la definirea produsului: HAPPY LAND. Un pic de preambul: toti strainii cu care am interactionat in Romania sunt fermecati de oamenii de aici. Din doua motive, cred: o data femeile (frumoase si accesibile) si a doua oara, felul nostru de cheflii prietenosi care permite si unui norvegian albinos sa-si spuna povestea la o masa de punkeri si unui francez sclifosit sa afle, pe o poteca ratacita, unde-i Tihuta. Ei, daca asezonam felul asta romanesc fermecator (pentru strainii veniti sa descopere oameni si locuri, nu neaparat oportunitati de business, ca de alea oricum afla) cu legalizarea drogurilor usoare, avem un produs castigator. O Olanda cu mai multe forme de relief, cu mare unde se poate dormi pe plaja doua luni pe an si cu mult mai putine gospodarii detinute de oameni singuri. Zic c-avem un produs castigator pe care il poate promova orice agentie respectabila din tara asta.
Comentarii
pina atunci propun reintrarea in legalitate a cazanului de tuica, bannuit de ue (si asa avem si droguri usoare autohtone, din pruna eco)
sau nu ma duce pe mine capul sa inteleg subtilitatea asta artistica.
(no ofense)
Cu atitudinea asta de european de vest...sau poate preferati "west-European".... nu prea avem cum sa promovam Romania...putin optimism va rog....si mai multa imaginatie...