Un mariaj nefericit

Spre deosebire de personalitate, ba chiar as zice in lipsa ei, creativitatea merge uneori pe drumul cel mai scurt: copiatul. Desigur, aceasta traducere literala schimba partial sensul expresiei originale, dar descrie mai bine seria de "coincidente" nefericite ce pare sa marheze sezonul primavara-vara in advertisingul autohton. Totusi, reactiile unor comentatori mi se par uneori exagerate, dupa ei "everything is everything", cum zic cei de la Kasabian.

De exemplu, as putea spune ca spotul ce urmeaza a fi comentat, "Dacia-pasionatul", are la baza o idee simpla: munca facuta cu pasiune creeaza reflexe. Deja in mintea pasionatului de publicitate alarma a fost declansata. "Creeaza reflexe? Oare unde am mai intalnit asta? Ah, da, printurile OOPS Media, pentru publicitate in toalete. Deci le-a venit ideea de la acele printuri?" Raspunsul meu este NU. Iar introducerea nu se vrea o ipoteza, ci, dimpotriva, o dezavuare a acelui ochi antrenat numai pentru surprinderea similaritatilor dintre reclame diferite.
"Dacia-pasionatul" mi-a placut in primul rand pentru ca apreciez spoturile ce reusesc, pe toata durata lor, sa mentina in plan principal ideea pentru care au fost create. La asta contribuie regia si cel ales sa interpreteze rolul mecanicului.

Lipsesc gesturile teatrale, iar mimica pastreaza o linie constanta, in limitele naturaletii. Clipul acesta putea iesi grotesc, prin exagerare, daca accentuau prea tare grija cu care mecanicul face acele gesturi (retineti ideea, va reveni spre sfarsit). Puteau sa-i ceara sa fie nemultumit de presiunea mingii, sau sa stearga stick-ul si sa-l mai bage inca o data in ketchup, sau sa faca jucaria copilului bucatele si asa mai departe. N-au facut-o, spre lauda lor, caci altfel ar fi sugerat ca mecanicii Dacia sunt obsedati, nu pasionati. Ori Dacia deja are o istorie bogata in obsesii, daca e sa ne reamintim de soferul care viseaza urmariri in timp ce trece pe langa scoala copiilor. Dorinta e mare, dar cand mioriticul James Bond trece fara sa-si dea seama, cu viteza de raliu, pe langa semnele "Atentie, copii" si "Trecere de pietoni", lucrurile nu prea mai sunt in regula. Spre deosebire de sofer, subtilitatea si ponderatia au salvat pasiunea mecanicului.

Dar, din pacate, lucrurile n-au stat intotdeauna asa. Cel putin asa ne sugereaza printul, ca atunci cand era mai tanar, mecanicul nostru era torturat de pasiunea lui. Sigur, exista scuza ca un print nu are atatea mijloace de expresie ca spotul TV, insa aceasta motivatie nu acopera diferenta uimitoare dintre cele doua realizari. In cazul printului, orice urma de subtilitate a fost lasata deoparte, preferandu-se o "imagine-presupusa-soc", care, mai degraba, aduce aminte de bancurile cu instalatori. In mod clar, acest print nu trece examenul de creativitate. Ca sa repet unul dintre cuvintele mele preferate, ideea printului este "facila", la indemana oricui. Genul de "facilitate" comun, candva, reclamelor la detergenti si sapunuri. Si ca sa cada putin si in ridicol, i-au pus si-o cheie in mana. Si verigheta pe degetul mic.

Speculand titlul articolului, inchei cu o intrebare: pacat de el, baiat(spot) bun, ca n-a avut noroc sa-si gaseasca o pereche(print) pe masura.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related