De cateva saptamani bune, imi sare in ochi in 24-Fun un print de juma' de pagina in care art-ul a tinut mortis sa stranga cele mai tipatoare culori din lume. "Or fi lansat astia Fanta Fuchsia", imi spun. Norisori cu dorinte inveselesc layout-ul pana la provocarea orbirii cititorului: Vreau sa merg la shopping la Milano, vreau sa conduc o decapotabila, chiar si inchiriata, vreau sa merg cu familia la Disneyland. "Deci e o promotie, clar. Cam mari premiile pentru o lansare de suc, dar daca e generoasa compania, de ce sa se puna consumatorul curmezis, ca el vrea sa stranga 10 capace si sa primeasca un ursulet de plus?!". Apoi se vede cat roata carului numele promotiei si site-ul aferent: DistractiaPoateContinua.ro. Super, pai ce-ar putea sa faca pustii cu un suc? Sa se distreze, logic. Asa ca am oftat plictisita si am dat pagina.
Cand mi-a sarit in ochi si saptamana urmatoare, am observat ca mai era si un logo acolo: Banca Comerciala Carpatica, moment in care incep sa ma gandesc serios daca agentia in cauza credea ca s-a uitat doar ea la tv in Romania anul trecut si ca nu o sa-si aduca aminte nimeni de campania de la Piraeus Bank care avea fix acelasi concept pentru fix acelasi produs: credit imobiliar. Era vorba atunci (Casa noua I, Casa noua II) de un baiat si o fata care enumerau pe rand toate lucrurile la care vor renunta, acum ca si-au facut credit imobiliar. La sfarsit, salvarea venea de la oferta Piraeus Bank, care ii scutea de dobanda in primele luni.
Am inteles ca la colegii straini e ok sa tragi cu ochiul, ca romanul de rand trebuie sa se obisnuiasca si el cu publicitatea buna, din afara, dar cand tragi cu ochiul in curtea agentiei vecine, consumatorul ce-o sa creada? Ca, in disperare de cauza, pentru a zgudui din temelii convingerea absurda a romanului de rand ca daca nu are dupa ce bea apa acum, nu o sa aiba nici dupa ce isi face un credit, toate bancile au pus umar la umar, ca sa promoveze creditele imobiliare folosind fix acelasi indemn: "o sa-ti mai ramana bani si de distractie dupa"? Desteapta miscare, dar pana la urma tanarul care prinde curaj, unde o sa se duca, daca toate bancile au aceeasi promisiune?
Asa ca am intrat pe site-ul fuchsia, asteptand ca toate personajele prizoniere in print sa prinda viata si sa se destrabaleze prin site, starnind o asa pofta de distractie, incat sa nu te poti abtine sa nu te duci intins la Carpatica ca sa-ti iei un credit imobiliar, vindecat de fricile care te impiedicau sa o faci pana acum. Dar in ciuda veseliei imortalizate in print, site-ul arata fix ca o brosura. Mai intai, trebuie sa te asezi frumos la 3 metri distanta de birou ca sa poti citi, pentru ca textele sunt gata sa sparga monitorul, incercand sa ghiceasca pe rand cam ce ti s-ar parea tie demn de incadrat in categoria "distractie": sa sari cu parasuta, sa mananci calamari pe o terasa in Portoroz (cel mai bun ingredient fiind bucataria "fantastic de buna"), sa-ti bei cafeaua in Amsterdam, la 9 dimineata, sa te dai cu parapanta etc. Si toate astea in timp ce silueta unui baiat care are mereu mainile ridicate, oscileaza mecanic intre 2-3 pozitii fixe, incercand sa se distreze printre procentul care indica dobanda si stelutele pentru termenii promotiei. Deci distractia spre care ne trimite print-ul e la fel ca pe hartie: trebuie sa ti-o imaginezi tu. Pana la urma scrie clar, alb pe fuchsia, cum te poti distra dupa ce-ti faci credit si nu trebuie decat sa dai click pe "mai multe detalii aici", daca vrei sa afli cum poti incepe sa-ti indeplinesti cele mai nebunesti visuri: sa faci scuba diving in Mediterana, sa vizitezi platourile de la Hollywood, sa mergi la ski in Austria cu familia, sa mergi la festivalul de la Rio, sa joci Blackjack.
Desi strategia celor de la DRAFTFCB era eficienta si putea fi folosita si de Bigger la fel de bine, creatia a derapat si a construit numai in jurul ideii de distractie, cand accentul trebuia pus pe "poate continua". Promisiunile sunt mult prea mari, sunt visuri pe care ti le vei indeplini daca o sa castigi la Loto. In loc sa fie enumerate "distractii" de zi cu zi, la care te temi ca va trebui sa renunti dupa ce vei incepe sa platesti rate, sunt descrise dorinte pe care nu stii daca ti le vei putea indeplini vreodata si pentru care, probabil ca ti-ar trebui un credit pentru nevoi personale... Deci nu e chiar atat de rau pana la urma daca se putea folosi si pentru altceva in afara de Fanta Fuchsia.
Comentarii