Interviu cu Jure Apih, presedintele festivalului Golden Drum
Anul acesta, organizatorii Golden Drum anunta o serie de noutati in structura festivalului de la Portoroz. Cu toate aceste schimbari, privirile sunt in continuare indreptate spre aceeasi problema care ameninta orice festival de publicitate din lume: ghost-urile. Despre cum se incearca eliminarea acestora, dar si despre cum se vede industria romaneasca de publicitate din Slovenia, cititi mai jos parerea presedintelui festivalului.
IQads: Spuneti-ne, va rog, care sunt cele mai importante noutati ale editiei de anul acesta a festivalului.
Jure Apih: Anul acesta, Golden Drum inaugureaza premiul Golden Winged Nike pentru cel mai premiat client din cele 18 categorii, indiferent de media. Clientul este rege. Zeita Nike isi deschide aripile.
Pentru prima data, anul acesta vor fi oferite doua trofee pentru excelenta productiei: Nike for best productions house si Nike for highest craft excellence.
Media digitala se schimba cel mai repede, numarul ad-urilor creste, atat in domeniul de aplicare, cat si in abordare. De acum inainte, competitia de Interactive va gazdui cinci categorii si mai multe sanse de a castiga.
Fee-uri mai mici pentru ad-urile interactive. Golden Drum este singurul festival care incurajeaza inscrierea ad-urilor interactive prin taxe mai mici. Anul acesta, doar 210 euro, cu TVA inclus.
Municipalitatea Piran premiaza cele mai bune idei de poster care promoveaza University City of Piran si Mediterranean University. Autorul celui mai bun poster va primi 5.000 de euro de la municipalitatea Piran, doua inscrieri la Golden Drum si cazarea pentru doua persoane timp de cinci nopti de la Piran Portoro Tourist Board. Autorii lucrarilor de pe locurile doi si trei vor primi ca premiu inscrierea la festival si cazarea pentru doua persoane timp de cinci nopti, oferite de Piran Portoro Tourist Board. De asemenea, Golden Drum si STO - Slovenian Tourist Board - vor premia cu 5.000 de euro cel mai bun, mai atractiv si mai persuasiv poster care promoveaza Slovenia cu noul ei slogan: I feel Slovenia.
Si, nu in cele din urma, Creative Academy va fi altfel anul acesta. Patru retele internationale de publicitate si un grup media vor sustine cinci panele interesante.
IQads: Cum incurajati agentiile sa inscrie lucrari in festival? Care este mesajul pe care il adresati agentiilor pentru a le convinge sa participe?
Jure Apih: E frumos sa fii premiat, e important sa fii selectat, dar cel mai important e sa vezi si sa intelegi cine esti si unde te afli.
IQads: Orice festival din lume e contestat pentru deciziile juriului. Ati luat in considerare imbunatatiri pe care sa le faceti structurii juriului?
Jure Apih: Golden Drum este singurul festival din lume in care juratii lucreaza la scena deschisa, in fata delegatilor. Singura noastra influenta in procesul de jurizare consta in selectia membrilor juriului.
IQads: Cum actioneaza actualul sistem de jurizare impotriva inscrierii de ghost-uri in competitie? Care sunt criteriile de selectie a unei lucrari?
Jure Apih: Avem reguli foarte clare. Dar creativii sunt creativi si pot gasi oricand un bypass creativ. Si noi nu suntem politia. Credem ca doar la nivel regional (in asociatii profesionale, in medii profesionale) poti sa-ti dai seama care inscriere este reala si care nu. Poti sa impiedici, sa opresti si sa nu aplauzi eventualele ghost-uri. Pe de alta parte, noi stimulam creativii cu idei, dar care nu au clienti, sa participe la Open Ad, competitia pentru ad-uri nepublicate.
IQads: Anul acesta, festivalul are doua categorii de premii speciale: Golden Winged Nike si Producers' Awards. De ce credeti ca sunt relevante aceste categorii in competitie?
Jure Apih: Stim cat e de important in industria de advertising rolul clientului care are intotdeuna ultimul cuvant de spus. Clientii nu sunt foarte deschisi la ideile creative si inovative. Speram ca, punandu-i in aceeasi barca, impartind succesul si gloria, poate vor imparti si ambitia. Producatorii sunt cei mai apropiati si, de multe ori, cei mai importanti decidenti in procesul creativ. De ce sa nu participe si la impartirea gloriei?
IQads: Pe ce criterii vor fi premiati clientii si producatorii? Cine propune castigatorii in aceste categorii?
Jure Apih: Nu exista inscrieri speciale pentru premiile clientilor si producatorilor. Toate inscrierile in competitie participa automat si in aceste categorii. Castigatorii de la Golden Winged Nike si Nike for best productions house vor fi desemnati automat de computer (cei care au cel mai mare numar de puncte). Premiul Nike for highest craft excellence va fi acordat in urma deciziei juriului de la TV, Press, Outdoor si Radio, la sugestia altor jurii.
IQads: In competitia Golden Drum participa tot felul de agentii. Ati putea sa enumerati cateva diferente intre agentiile mici (locale) si agentiile mari, la capitolul creativitate? E adevarat ca cele mici "try harder"?
Jure Apih: Noi vedem doar idei mari si idei mici. Nu e important cat de mare e agentia din spate. Am avut si castigatori de la agentii mici. Singurul avantaj real al agentiilor mari este ca ele participa de obicei cu mai multe inscrieri.
IQads: Romania a castigat de cateva ori la Golden Drum. Credeti ca agentiile romanesti sunt incurajate de acest fapt sa inscrie tot mai multe lucrari in fiecare an?
Jure Apih: Cu siguranta, DA.
IQads: In afara de Stefan Iordache, Adrian Botan, Andrei Cohn si Claudiu Dobrita (membri in juriul festivalului anul acesta), ce alti publicitari romani mai cunoasteti si apreciati?
Jure Apih: Imi pare rau, nu pot raspunde la aceasta intrebare. Sunt prea multi oameni care ar trebui mentionati si pe care as putea sa-i omit. Dar urmarim constant scena publicitara din tara voastra, avem acolo un ambasador Golden Drum, participam la evenimente romanesti si facem prezentari acolo.
IQads: Ce parere aveti despre industria de advertising din Romania?
Jure Apih: Romania este cea mai frumoasa surpriza de la Golden Drum si daca stimularea si promovarea festivalului are ceva de-a face cu progresul si succesul "brazilienilor europeni", sunt foarte mandru de asta.
IQads: Ce tara credeti ca va lua Golden Rose-ul anul acesta? Puteti face o predictie?
Jure Apih: E o alta intrebare delicata pentru presedintele festivalului. Golden Rose este premiul pentru cea mai buna agentie, nu pentru o tara anume. Nu e obligatoriu ca cea mai de succes tara sa aiba si cea mai buna agentie. Cea mai buna agentie trebuie sa inscrie lucrari suficient de bune incat juriul sa le recunoasca a fi excelente.