Cum sa te razbuni pe o reclama

Ironizand-o. Fara prea multe mijloace de productie, fara un buget de patru-cinci cifre, fara casting, doar ideea executata simplu, stangaci poate, dar cu scanteie. Spooful, pe langa definitia deja cunoscuta, poate fi razbunarea perfecta pe care o are la indemana orice consumator iritat de o reclama. De cate ori nu vi s-a intamplat sa comentati un spot, reinterpretandu-i cadrele sau propunand o noua varianta a povestii?

Fie ca este facut pentru un alt brand sau ca, din contra, nu este asociat nici unuia, spooful are partea lui de fun si se bazeaza din plin pe notorietatea brandului care este parodiat. Cu cat aceasta este mai mare, cu atat si spooful este mai celebru si are sanse sa se viralizeze.

Poate va amintiti de Budai Beer, varianta romaneasca a clipului Budweiser care a participat anul trecut la Grand Spoof, concursul de spoofuri organizat de IQads la ADfel. Recordul de vizualizari pe care le-au avut Jica&Co. se datoreaza intr-o mare masura notorietatii marcii Budweiser si a spotului care a facut inconjurul internetului. Trebuie sa recunoastem, insa, ca nici replicile spoofului nu sunt de ignorat, parodia subtila facand deliciul userilor care nu s-au putut abtine si au apasat butonul "Send to a friend". De mai multe ori.

Nu numai in Romania a avut un asa mare succes spotul Budweiser, el a devenit celebru in intreaga lume si a generat un numar destul de mare de spoof-uri, pentru publicul de toate varstele.

Sa mai vedem cateva exemple de spoturi parodiate. Chevrolet l-a ironizat copios pe Citroen intr-un spoof in care C4 nu se mai opreste din celebrul sau dans, lasandu-si stapanul sa astepte pana cand ii trece cheful de dans. Desi consumatorul n-ar vrea sa aiba o experienta asemanatoare cu masina sa, spoof-ul integreaza toate elementele care ii asigura memorabilitatea: e haios, face conexiunea mentala cu originalul, creeaza o complicitate cu privitorul si are acel "Ce bine ca nu mi se intampla mie asta".

Alt exemplu celebru: Dove - Evolution. Dupa spoof-ul "Slob Evolution", care a venit foarte repede din spate, intorcand pe dos mesajul Unilever, iata ca au aparut tot felul de reinterpretari ale spotului Dove, plecand de la acelasi tipar de executie. Tot pe dos au citit mesajul si cei care au realizat spooful "Ugly Betty". Doar cateva corecturi si poti arata si tu ca faimoasa "Betty cea urata". Intr-alt spoof, un baietel se uita nedumerit la transformarile pe care le sufera lumea reala si la schimbarea eroilor de odinioara.

Nici binecunoscutul spot Guinness - Tipping Point nu a fost "iertat" si a primit o replica pregatita de agentia AKQA pentru brandul Pot Nuddle. Cu cadre mai miscate, ca sa dea impresia de autenticitate, dar urmand destul de indeaproape mecanismul pieselor de domino si al traseului, spooful "Tipping Pot" promoveaza brandul "Pot Nuddle" prin asocierea cu notorietatea brandului parodiat, respectiv Guinness.

In Romania, am avut parte de mai putine incercari de parodiere a spoturilor deja lansate; cele mai populare au fost spoturile de promovare a editiei de anul trecut a Olimpiadelor Comunicarii, cu Bogdan Naumovici aruncand miei in curtea agentiei dupa modelul "Zboara, puiule, zboara!", Razvan Capanescu intreband obsesiv "Cat e hanoracul?" si Mihai Coliban care isi lua foarte in serios rolul de zan.

Cat de mult s-a dezvoltat apetitul romanilor pasionati de spoof-uri e destul de greu de zis, insa, daca ne luam dupa spiritul carcotas pe care trebuie sa recunoastem ca-l avem, inseamna ca segmentul asta de divertisment si de altfel de promovare va cantari din ce in ce mai greu pe viitor. Impactul pe care il are un spoof in randul publicului e deja testat, la editia de anul trecut a ADfel, festivalul de publicitate neconventionala organizat de IQads, audienta care se afla pe Motoare era cu totul absorbita de proiectia de spoofuri care au participat la concursul Grand Spoof. De ce? Pentru ca spoofurile sunt niste exemple de lucrari spontane, sincere, directe care mizeaza pe complicitatea cu privitorul si pe divertisment, care iti atrag atentia si te distreaza.

Anul acesta, la ADfel, se va organiza din nou concursul Grand Spoof la care e invitata sa participe toata lumea care are un aparat de filmat si o idee de parodiere a unei reclame care il enerveaza sau care, dimpotriva, il stimuleaza sa o reinterpreteze intr-o nota personala. Juriul format din Alina Gavrila Bortun (Managing Partner & Creative Director Gavrila&Asociatii), Liviu David (Creative Director Next Advertising), Claudiu Dobrita (Creative Director, Grey), Alexandru Dumitrescu (Associate Creative Director McCann Erickson) si Costin Radu (Managing Director IQads) va delibera care dintre lucrarile inscrise este cel mai reusit spoof.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Sectiune


Comentarii

georgiana giba
acum 16 ani
http://www.youtube.com/watch?v=odI7pQFyjso

ca tot veni vb de dove

Cristian ioan gutau
acum 16 ani
http://www.youtube.com/watch?v=OYJ4Ik6sgvY


Branded


Related