Interviu cu Serban Alexandrescu, Director de Creatie, Headvertising
Azi Headvertising aniverseaza 10 ani, ocazia ideala sa facem un interviu clasic, statistic, despre cifrele cu care se mandreste agentia si despre cum se motiveaza forta de munca, pentru a fi cat mai productiva. Atat mi-a trecut prin cap ca ar fi interesant sa stie agentiile concurente si clientii potentiali. Din fericire, Serban a intors situatia pe dos si a reusit sa transforme statistica intr-o lectie de moralitate nu numai pentru presa de specialitate, ci si pentru cativa clienti si oameni din agentii care se vor recunoaste in situatiile de mai jos. Asa ca daca stiti exact cate premii aveti in camera de primit oaspetii in agentie, cititi raspunsurile lui Serban si mai ganditi-va o data la ce o sa-mi raspundeti cand o sa vina ziua agentiei voastre.
IQads: Compara o zi aglomerata la Headvertising la inceputurile agentiei cu o zi aglomerata dupa 10 ani.
Serban Alexandrescu: In ziua de azi, lumea urla mai putin. In general. e mai putina isterie, pentru ca acum stim ca lucrurile pana la urma au sa se rezolve. E genul de calm - relativ - pe care il aduce experienta. Acum stii ca presiunea e un lucru paradoxal, si rau si bun, pentru ca de multe ori creierul lucreaza mai bine sub presiune.
IQads: Cat de greu e sa castigi clienti noi intr-o agentie locala in Romania?
Serban Alexandrescu: La fel de greu ca intotdeauna. Daca e de pitch cinstit, sansele sunt aceleasi pentru localele sau pentru multinationalele competente. Pacat ca de multe ori sub fatada licitatiei se ascund spagi sau alegeri prealabile pe care respectivul client nu indrazneste sa le asume public decat dupa ritualul unei licitatii formale. Din fericire, de multe ori coada lupului iese evident de sub penibila blanita de oaie pe care si-a aruncat-o grabit pe spinare si atunci e limpede ca nu trebuie sa marsam.
Si tot din fericire, daca nu ai obiective de crestere megalomane, poti sa te descurci linistit cu business-ul in crestere al clientilor pre-existenti plus cele cateva licitatii la care esti chemat si par 'clean'.
IQads: Headvertising la varsta de 10 ani in cifre: cati oameni, cate premii, cati clienti...ce e important de numarat de fapt?
Serban Alexandrescu: Nu fac fasoane cand spun ca nici macar nu stiu exact cati oameni sunt acum in Head sau cate premii am luat sau cati clienti avem. De fiecare data cand ma intreaba cineva, trebuie sa iau o pauza si sa incep sa numar pe degete sau sa deschid niste documente sau sa rog pe cineva mai "aplicat" sa ma lumineze. Deci e evident ca, intr-adevar, criteriile enumerate in intrebare nu prea ne incalzesc.
Stiu ca sunt agentii care numara premii si cred ca daca ai 34 inseamna ca esti mai creativ decat unii care au 31. Stiu ca sunt agentii ai caror manageri se lauda pe la cocktailuri ca au crescut de la 29 de oameni la 72. Dar asta pentru mine n-ar insemna decat ca as avea de 2 ori si jumatate mai multe griji decat am in clipa de fata, si - Slava Domnului - si asa am destule. Nu vrem sa ajungem si noi pe Xanax sau Zoloft, mi-e absolut suficient cat ma stressez acum.
Ce e important de numarat? In primul rand, in mod evident, e important de numarat cati bani intra, ca-i bai daca nu sunt cu macar un euro mai mult decat costam noi pe luna. Si nu costam putin, pentru ca mai avem si ambitia ridicola pe aceste plaiuri sa fim 100% clean dpdv fiscal. Intre noi fie vorba, si asta ajuta mult sa n-o iei pe Xanax.
Secundar, dar totusi frumos, e sa numeri anii, de unde micile noastre "inimi saltande in placere" acum, cu ocazia "intalnirii de 10 ani". Dupa care, cred ca e important - desi asta cred ca e greu de numarat - sa incerci sa clintesti piata asta a noastra de publicitate. Sa o urnesti de pe loc sau sa o scoti din sleauri, sa o faci ceva mai "altfel", mai educata, mai eficienta, mai transparenta, mai inteligenta, mai expresiva, mai cinstita - cu publicul ei si cu ea insasi.
Si daca tot am pomenit iar cinstea, s-ar putea ca asta sa fie interesant de numarat: momentele in care ai decis sa fii cinstit, la propriu sau la figurat. Cele in care ai ales sa nu alegi calea usoara, daca cea grea e mai eficienta pentru proiectul respectiv. Sau sa nu dai spaga care iti aduce proiectul pe tava. Sa nu faci compromisul major care insa iti aduce un an in plus la contract. Sa nu iti rezolvi in cateva saptamani "intensive" festivalurile din tot anul. Sa nu pupi in fund, cand ti se sugereaza ca ar fi indicat sa o faci. Sa nu te prefaci vesel, cand tocmai te-au terfelit prin catran. Sa spui adevarul in ziare stiind ca asta te va face nepopular. Sa raspunzi deschis la toate intrebarile la care restul raspund 'strategic' sau zic "N/A".
IQads: Cativa oameni extraordinari cu care ai colaborat si pe care nu i-ai fi
putut cunoaste daca nu lucrai la Headvertising.
Serban Alexandrescu: Este o intrebare groaznica, pentru ca n-am cum sa raspund la ea fara sa uit pe cineva care n-ar fi meritat inclus in lista. Pentru ca am senzatia ca macar o data la doua luni mai descoper pe cineva deosebit - si s-ar putea ca asta sa fie inca unul din lucrurile "de numarat" la care ma imbiai mai sus. O logica grosiera imi sopteste deci ca ar trebui sa-ti furnizez o lista cu macar 10 x 6 oameni, ceea ce mi se pare prea mult pentru spatiul pe care il avem la dispozitie.
IQads: Cu ce scena din ce roman ai compara mediul de lucru al agentiei?
Serban Alexandrescu: Uneori simt aburi din "Microserfs" de Douglas Coupland. Alteori din Vechiul Testament, partea cu Arca lui Noe. Deasemenea, exista similitudini cu "Harap Alb" sau cu "Vrajitorul din Oz" - vis a vis de faptul ca te insotesti cu tot soiul de ciudati, care insa au fiecare niste insusiri extraordinare, de care nici macar ei nu sunt constienti. Rareori, miroase a "Padurea Spanzuratilor". Cu filme, ar fi fost mai usor, cred.
IQads: Cum stati la capitolul resurse umane? De ce pleaca cineva de la
Headvertising cand pleaca sau de ce i se "recomanda" sa plece?
Serban Alexandrescu: Pleaca pentru ca nu s-a adaptat. Sau pentru ca e un carierist prea grabit. Sau pentru ca simte ca intr-un fel sau altul s-a plafonat si nu crede ca isi poate face restartul tot in Head. Sau pentru ca agentia o coteste un pic spre alte plaiuri iar el decide sa mearga tot inainte.
"I se recomanda" sa plece foarte rar, si atunci de obicei se intampla din cauza ca s-a aruncat prea tare si a facut niste promisiuni pe care - in timp - a dovedit ca nu le poate tine. Desi poate ca e valabil si invers - probabil ca exista si oameni care au plecat din cauza ca au considerat ca noi nu ne-am tinut promisiunile fata de ei. Depinde foarte mult de "POV", pentru ca totul in industria asta e foarte subiectiv.
IQads: Care au fost cele mai frumoase momente pentru oamenii din agentie?
Serban Alexandrescu: Iti dai seama ca nu pot eu vorbi pentru toti, probabil ca fiecare are Top Ten-ul lui. Probabil ca surprizele placute sunt cele mai frumoase. Adica colegi care pareau indiferenti dar care te ajuta cand iti arde buza mai tare. Sau clienti care crezi ca au sa ucida cu pietre o idee mai zbanghie si - cand colo - o aproba, mergand pe mana ta.
Pentru mine, cele mai frumoase momente sunt cand vad lucruri frumoase iesind din agentie, fie si numai pana la client. Dupa prezentare, e responsabilitatea lui vis a vis de ce anume alege si cum decide sa modifice lucrurile respective. Insa pana la prezentare, e in totalitate responsabilitatea noastra.
IQads: Ce faceti voi la Headvertising ca sa va distrati?
Serban Alexandrescu: In general tabaram cu misto-ul asupra unuia care a scos o tampenie; ok, refrazez - "a spus un lucru mai putin inteligent". Sau facem revista presei tabloide - intotdeauna fata de la pagina 5 are in fundal ceva interesant. Sau citim cu glas tare interviurile date in reviste de specialitate de oameni carora le cunoastem adevarata fata. Sau ne dam forwarduri cretine pe care apoi le comentam in grup si aberam pe langa. Deci, nimic deosebit sau "creativ".
A existat o scurta perioada a micilor cu mustar pe acoperisul cladirii, deci la etajul 11 peste cartierul Primaverii. Dar s-au prins proprietarii si au incuiat usa care dadea pe acoperis. De aceea ne si mutam, ca sa tavalim mici la altitudine cand vrea muschii nostri.
IQads: Ce inseamna sa fii workaholic in publicitate? Voi aveti workaholici in agentie?
Serban Alexandrescu: Inseamna sa muncesti ca imbecilul, fara prea mult rost, cand orele alea bagate in plus nu aduc mare lucru in plus, ci doar luni in minus la speranta de viata. Inseamna sa te bagi in seama aiurea cu managementul, in speranta ca cineva va rasplati supra-efortul tau. Inseamna sa fii un "eager-beaver" prost si pagubos.
Noi am starpit specia asta ca pe dropie, fiind de parere ca daca iti petreci tot timpul in agentie nu mai ai cand sa cunosti viata din care ar trebui sa te inspiri pentru munca. Mai avem oameni care stau pana hat tarziu in agentie, dar asta doar pentru ca au o predare urgenta si toata ziua s-au dat pe net sau au jucat ping-pong. Asa ca trebuie sa compenseze intr-un fel.
IQads: Cat de important e ca angajatii sa fie prieteni intr-o agentie de
publicitate?
Serban Alexandrescu: Mie cam intotdeauna mi-a putit chestia asta cu "suntem o mare familie" sau "suntem toti o mare gasca de prieteni". Si nu cred ca e ceva realmente posibil in cazul unei companii cu mai mult de 15 angajati. Nu e foarte important sa fim toti prieteni. E insa foarte important sa nu fim dusmani, si e la fel de important sa ne toleram reciproc "pasarelele". E important sa ne respectam. Si e important sa fim buni fiecare pe meserie. Din asta vine de fapt respectul intr-o companie ca a noastra. Daca esti mai slab, trebuie macar sa fii fenomenal de amuzant sau incredibil de muncitor. "Clovnii" si "halterofilii" sunt si ei incredibil de importanti in viata unei agentii, alaturi de "genii" si "eroi".
Ba chiar mi se pare ca e putintel periculos sa muncesti cu prietenii - invariabil vor aparea divergente de opinii care risca sa stirbeasca o prietenie. Asa ca hai mai bine sa fim buni colegi si buni profesionisti si sa ne intalnim cu prietenii la pescuit sau la concerte.
IQads: Cum contribuie agentia la dezvoltarea personala/educatia angajatilor?
Serban Alexandrescu: Nu o sa incep aici cu o enumerare a posibilitatilor de "imbunatatire profesionala" care chiar exista, dar de care prea putina lume profita (ei stiu de ce; de tarsha? de lipsa de interes? Cred ca mai degraba din oboseala si incarcare la job). Cert e ca fiecare are destul timp liber la dispozitie cat sa se auto-educe pe net la job sau cu carti acasa.
Am facut si "evenimente instructive" - sa nu uitam de pilda ca daca mos Russell Davies inseamna ceva in Romania e si din cauza ca "Head & Bogdana" l-au adus si promovat in primele lui descalecari in Bucuresti. Insa exista cred un lucru prin care ii ajutam la dezvoltarea lor personala: Head e totusi o agentie care sprijina postura verticala a oamenilor. Care da un exemplu incercand sa-si tina dreapta coloana vertebrala. E foarte greu in Romania, si nici noua nu ne iese non-stop, dar mi se pare ca e cel mai bun lucru pe care il avem de oferit angajatilor nostri - un loc de munca unde nu trebuie sa faci sluj nici "inauntru" nici "inafara". O sa radeti, dar nu mai stiu multe companii de genul asta in tara noastra.
Comentarii
multa lume ar avea de invatat, acolo, in agentiile lor, daca ar citi bine si printre rinduri.
bravo, serban!