"Sexul vinde" a fost o realitate destul de in voga cat sa devina titlul unei carti de referinta despre mass-media si revolutia sexuala, cel putin in viziunea autorului Rodger Streitmatter. Lasand revolutia sexuala acolo unde ii e locul, adica in "free love-ul" hipiotilor saizecisti, asocierea produsului publicitar cu sexualitatea secolului al- XXI-lea a rezonat de prea multe ori drept cliseu. Pe buna dreptate, inteleg retorica "sa fie oare nevoie de asemenea carlige si in cazul promovarii culturii ?" a unui user IQads, cu referire la spotul campaniei Pro-lectura.
Am aruncat o privire in boxa perversului acuzat, si avocatul diavolului nu mai parea atat de negru ca la prima vedere. In primul rand, pentru ca background-ul invita la repetitie prin reinventarea cliseului: pe de o parte, exista o asociatie care se lupta cu publicul mai putin cititor, de cealalta e un sistem educational si cultural cvasicastrator ca mijloace de exprimare catre acest public, aka marea masa analfabetizata. In plus, un mesaj prin care cultura coboara in pat, dupa ce Parazitii "au tarat-o" in strada, e ca multiplicarea placerilor neuronale de la protest la izbanda, fie ea si orgasmica.
Luarea de pozitie, sexuala sau culturala, implica si o animatie bine realizata, ceea ce nu-i de aruncat in dozajul mesajului sau dintr-un spot romanesc. Animatia, ca si scurtmetrajul sau street-art-ul spre exemplu, sunt inca exprimari artistice destul de reprimate bugetar si valoric in Romania, aproape excentrice. Intr-un articol de luna asta pentru New York Times, Milos Jovanovic de la revista Aooleu! le explica americanilor ca in Romania nu exista piata pentru comics, si de aceea artistii genului sunt considerati personaje exotice, care pot implementa idei de mult fumate in Europa daca au chef.
Sexul animat cu neuroni nu sare departe de trunchiul acestor prejudecati ale publicului romanesc, ceea ce ii aduce din start atragerea atentiei, daca nu a recunoasterii si identificarii cu el. Iar daca neuronii nu au convins ca sexul lor intelectual e din pura placere, dar si din protest destept, recitesc pe diagonala ce mi-a transmis spotul asta si sigur trasez castigatorul XXX.
Comentarii