Reteta unei reclame la inghetata
Inghetata este un produs de impuls. Chiar daca ea se vinde si la caserola, si aceasta caserola tot din impuls este cumparata. Pornind de la aceasta afirmatie, putem intelege formele preferate pe care le imbraca publicitatea pentru acest produs.
Reclamele pe care le-am putut vedea de-a lungul timpului faceau referire la sezonalitatea produsului (caracterul racoritor), la pofta (tentatie, pasiune, sex) si la ingrediente. La o analiza in timp, se poate observa cum packshot-ul a capatat o valoare estetica si senzoriala foarte ridicata. Aceasta evolutie se datoreaza tehnicilor fotografice si de filmare, dar, in mare parte, si postproductiei. Daca as fi client si as produce inghetata, eu as opta pentru a pune in valoare ingredientele, deci ce-a de a treia ruta mentionata mai sus. Aceasta alegere a mea ma poate duce, insa, pe autostrada sau pe drumuri judetene si chiar carari unde numai un picior antrenat poate ajunge. Lumea ingredientelor este doar un limbaj pe care il alegem, cu acest limbaj putem spune foarte multe povesti, putand bifa chiar si zonele "racoritor" si "pasional". Deci, daca ar trebui sa bifez ceva la capitolul "impuse", as bifa cu siguranta "beauty-shot-ul". Pentru ca asa functionez si eu: vad pe ecran ciocolata curgand, alune rostogolidu-se si aburi reci in jurul vaniliei si zic "pfaaai, ce-as manca o inghetata...". Cat despre copy... cred ca mai importanta este vocea care-l citeste decat mana care il scrie.
Varsta: 4 - 80
Sa spui ca inghetata este pentru copii este ca si cand ai spune ca placintele sunt pentru bunicute dat fiind ca asa am citit intr-o poveste cu o Scufita Rosie. Multe dintre ecranizarile sau povestioarele in care apare inghetata fac referire la copii ca fiind "pofticiosii principali". Ce sa zic... Eu, daca ma intrebi, as lansa o inghetata pentru animale de casa pentru ca am intalnit un caine care era innebunit dupa gheata. Relatia producator - cumparator a devenit una destul de detaliata. Pentru fiecare tip de cumparator, producatorul isi repozitioneaza produsul pe piata fie ca exista modificari in compozitie sau nu... pana la urma si producatorii de masini au o gama foarte larga si uneori ma intreb sincer de ce?
Imi plac produsele cu o personalitate foarte clara, cum ar fi berea sau detergentul (cred ca si aici putem discuta), insa inghetata nu are un public tinta clar la modul general. Produsele considerate de impuls (inghetata pe bat, cornet etc) au un target eterogen, produsele la caserola au ca target femeia datorita calitatii ei de cumparator principal. Copiii nu prea mai pot fi targetati in mod direct de publicitate (in orice caz, acesta este trend-ul in lumea intreaga, unele tari au o legislatie mult mai dura in domeniu... si asta din cauza discernamantului lor in formare). Insa asa cum exista produse destinate special copiilor si publicitatea se transforma dupa chipul si asemanarea. Aceste produse sunt promovate de mascote, etichete foarte colorate si, de cele mai multe ori, desene animate. Este destul de vaga intrebarea despre targetul reclamelor la inghetata. Pot vorbi despre cazul unei creatii proprii, cea de la Aloma, unde core target-ul erau femei de 30-45 de ani. Nu era deloc recomandat sa ne axam pe o comunicare directionata exclusiv catre femei. Aloma este o inghetata de familie, iar "mama" cumpara inghetata si pentru "sot", si pentru "cei doi copii" care ard de nerabdare ca ea sa se intoarca de la Mega Image.
0º pana la -20ºC
Mda..., multi isi inchipuie ca publicitatea este despre idei trasnite si incearca sa vina cu idei trasnite in toate cazurile intalnite in publicitate. Ca sa fac o gluma proasta, as spune ca o inghetata se poate promova iarna si va avea foarte mult succes, dar asta numai in Australia... oap, oap, oaap.
Trecand peste astfel de glume, este un fapt ca inghetata nu se vinde la fel iarna. Si asta, din cauza unui obicei de consum de-a dreptul instinctual, foarte greu de re-educat, mai ales daca efortul l-ar depune un singur producator. Poate functiona, teoretic vorbind, o strategie: fiind singurul producator care advertizeaza iarna, sa colectezi toti acei "consumatori iernatico-ciudati" de inghetata. In general insa, publicitatea este un razboi si, daca adversarul tau ataca, tu nu vei sta sa privesti cum iti sunt cotropite teritoriile. Se poate ajunge astfel la un razboi aberant in care producatorii de inghetata isi risipesc bugetele fara nicio miza, banii neintorcandu-se inapoi pentru ca targetul este decimat.
Din proprie experienta spun ca primesc brief-uri pe inghetata doar pana in mai, atunci cand toata creatia pe vara e terminata. Insa, din punct de vedere creativ, cred ca ar fi un brief foarte interesant pe care mi l-as dori pe birou :-)
Comentarii
http://www.iqads.ro/ad_4484