ArgueAds: Ana Militaru vs. Florin Dumitrescu
Ana: Oare poti sa-ti dai seama cat de ieftin e produsul dupa cat de ieftin e umorul din reclama? Umorul Frutti Fresh pentru categoria bere se va numi cu siguranta "umor Albacher". Deci tati, nimeresti butonul de reply?
Florin: Se pare ca ai dreptate. Dupa campania cu Mami ("ce ne-am face fara tine"...), avem acum campania cu Tati, cel fara de care nimic nu functioneaza. Corect si in privinta ieftinatatii. Sirul de ecuatii trece insa prin target: sint reclame adresate lumpenilor, tristilor sociali, cei lipsiti de distractii si idealuri. Printre putinele lor satisfactii e aceea de a fi flatati, de a li se spune ca fara ei "nu se poate"; ca familia ar muri de sete (Mami de la Adria), ca gasca s-ar bloca in aparaturi (Tati de la Albacher).
Ana: Hai ca nu e tocmai eroul salvator taticul respectiv. Singurul lui merit e ca nu e retardat. Iar situatiile din care ii "scapa" pe ceilalti nu sunt probe de prostie, sunt doar acte ratate. Chiar atat de idiot sa fie consumatorul incat sa nu se descurce cu o masina sau cu un frigider?
Florin: De fapt, toata lumea ar duce-o si mai bine daca Mami ar fi mai satisfacuta psihic si daca Tati ar fi mai putin complexat... Iar cum oamenii astia sint foaaarte saraci si foaaarte multi, se poate deduce ca e vorba de produse ieftine. Si mai e un indiciu al pretului mic!
Ana: Tati, dar chiar te pricepi la publicitate. Ce indiciu mai e?
Florin: Acum eu ar trebui sa dau oscilant din cap, zambind amar, crezindu-ma eventual un guru tainic al advertisingului... Si as fi definitia perfecta a ratatului romanesc. Hoato, te invitam la bere oricum! Indiciul era sloganul. Si la Adria, si la Albacher, e vorba de lucrurile cele mai simple si mai usor de obtinut: in cazul sucului, ca iti satisface pofta de dulce ("te indulceste"), iar in cazul berii, ca e buna "la rece". E drept, mai e ceva care drege aspectul cheap, dar tocmai in asta rezida priceperea creativilor. Adria e "Fam. Adria" (trimitere la gama, dar si la mood-ul familial) si "te indulceste" nu oricum, ci "romaneste". Iar Albacher iti face "mintea sa mearga" (la rece), aluzie la continutul mai light de alcool. Oferta de 2,5l la pretul de 2 s-ar putea sa fie doar acum, de lansare. (Asa ca o sa profit, pentru bauta noastra...)
Ana: Adria nu te indulceste romaneste, ci ieftin. Hai sa nu punem egal intre un stil de viata ieftin, un suc ieftin, o gluma ieftina si "romanesc".
Florin: Doar n-o sa le schimbe sloganul ANPC-ul sau Romania Mare!
Ana: Despre Albacher, nu cred ca deduce cineva ce continut de alcool are din reclama asta, asa cum nu cred ca a detectat cineva vreo legatura intre clipul Stand-up pentru Stejar Pilsner si continutul mai scazut de alcool. Am citit toti comunicatul si apoi am inceput sa facem legaturi.
Florin: Daca nu esti in target... Publicitatea la bere e plina de astfel de sugestii discrete, "pentru prieteni", o sa fac o data o lista a lor.
Ana: Scuteste-ma cu scuza asta ieftina. Cand barbatii fac reclame pentru absorbante sunt in target? Ar trebui arsi pe rug? NU. Pentru ca nu sunt atat de rupti de lume incat sa nu poata intelege chiar nimic din modul in care gandeste o femeie. Asa ca nu trebuie sa beau bere cu baietii ca sa pricep "sugestiile discrete" pe care le vad doar cei care au facut spoturile. In fine, vorbeam de ieftin pentru ca pe sticla scrie "premium", dar creatia urla "ataaat de ieftin". Mai intai: un brand e premium doar pentru ca scrie pe eticheta?
Florin: Asta-i parti pris! La Cava D'Oro n-ai obiectat nimic apropo de puzderia de stele de pe eticheta!
Ana: Eu stiam ca stelele nu si le pune fiecare cum are chef, ci ca trebuie sa respecte niste standarde de vechime, concentratie de zahar si de alcool. Dar "Premium" pe eticheta de bere cred ca e liber sa puna oricine. Cat de credibil e, insa, ca o bere premium sta intr-un PET de 2,5L? Si apoi: cat de destept e consumatorul asta de fapt? Ca el stie doar sa lase jos frana de mana si sa bage stecarul in priza. Asta da, e o minte care merge la rece, dar merge cu viteza unui creier inghetat, adica se misca in slow motion.
Florin: De ajuns sa fie cel mai "dastept" de pe platou. Si sa reprezinte un model pentru toti romanasii cu complexe de superioritate (si asta, stii si tu, e un target imens).
Ana: Ar mai fi de discutat umorul, care as putea sa jur ca nu trezeste nici un zambet nimanui si nici nu cred ca am nevoie de un studiu de piata despre cum functioneaza umorul la romani ca sa afirm asta. Tie ti se par amuzante spoturile astea?
Florin: Mie nu, dar recunosc ca au fost facute cu intentia de a induce macar buna dispozitie. Mie personal, fiecare spot care se termina cu voiosie generala, cu ha-ha-ha de fete si baieti, mi se pare echivalent cu o tentativa de a ma gadila-n talpi. Dar nu m-as grabi sa jur ca nimeni nu rade la ele. In cazul de fata, e vorba de zimbetul acela amar, superior dar meschin, insotit de miscari din cap si din umeri, pe care ti l-am descris. Adria si Albacher nu sint reclame de ras sincer la ele. Sint de ranjit cu rictus. Uita-te la "dasteptul" ala cu cioc. Vezi cum "ride"? Ala e rasul care se urmareste. Vrei ceva cu adevarat ieftin? Risul asta e ieftin. Ca si la Adria, creatia eufemizeaza si cosmetizeaza. Inca o data te contrazic, Ana: strategia striga ieftin, creatia drege ce se poate, iar productia face minuni!
Ana: Inteleg nevoia de stima a romanului frustrat din cauza saraciei, dar daca vrei s-o exploatezi, nu incerca sa-l faci sa se simta smecher doar pentru ca stie ca frana de mana blocheaza rotile, iar frigiderul are nevoie de curent electric. E doar amarat, nu retardat. Daca tot vrei sa-l procopsesti cu un statut social superior si crezi ca o sa reusesti cu bere la PET la PROMOTIE, nu de 2, ci de 2,5L si pe care scrie "Premium" cu nonsalanta, macar da-i un motiv serios sa fie mandru cand cumpara asa ceva.
Florin: E clar ca ai standarde diferite fata de target. Uita-te bine la omul asta. Uita-te la ciocul lui de pretins "telectual" si ranjetul de pretins bastan. (Excelent casting!) Apropo de intelect: omul asta a copiat la bac! Si apropo de status: omul asta e un daciot care isi vintura in public un ditai brelocul de BMW. Ce e mai perfect pentru el decit o bere romaneasca dar cu nume nemtesc si eticheta smechera!? Nu stiu ce e cu acea specificare "premium". S-ar putea ca producatorul sa aiba si o varianta mai low de bere si atunci sa fie un diferentiator corect. Eu cred ca lansarea a fost reusita si ca, in conditiile de vara torida "care este", se vor face volume mari. (Ca sa nu zic ca vara asta e torida si din punct de vedere al saracirii populatiei...)
Ana: Desi PET-ul in sine e o garantie suficienta ca o sa se vanda si nu cred ca mai e nevoie de vreo splendoare de creatie, nu cred ca se poate trece cu vederea ca Albacher pare berea aia pentru baietii frustrati cu glume rasuflate.
Florin: Discutind tehnologie la modul foarte diluat, as spune ca PET-ul este pina la urma o metoda foarte eficienta si - ei bine, da - foarte ieftina de a aproxima berea la draught. Imbuteliind un volum mare, berea aia respira mai bine decit intr-o sticla sau intr-o doza. Mai ales ca vorbim de o bere populara, de impartit cu prietenii... E adevarat, preferabil e un butoias dintr-ala verde de 5 litri, de la cei care sint cu adevarat premium, dar... numai gindul ca trebuie sa fac coada la hipermarket pentru el, sa-l tin o zi in frigider (unde abia incape) si sa indur setea... si asta de ce?! Pentru ca am un status de aparat?!!! Pai nu mai bine dau fuga la buticu' din colt si cer un Albacher rece?!
Comentarii
Nu am zis snob, snobism etc. Astept scuze. Da, am zis celelalte vorbe, dar nu cu intentie jignitoare, ci cu intelegere si compasiune sociala. Daca personal te simti jignit, primeste scuzele mele. Le voi primi si eu pe ale tale. Nu stiu daca si Ana...
apoi o sa zic ca articolul este interesant si face exact ce ar trebui sa faca: te determina sa mai "casti ochii" la reclame si sa incerci sa intelegi cate ceva dincolo de poante si imagini.
A propos de post-urile de mai sus 1. is 3 butoaie verzi...
2. cum a fost berea? :)
Spor si cele bune!
alex: adevaratii prieteni sint sinceri, nu lingusitori.
noi incercam sa iti fim prieteni, prietene.
nu noi am caracterizat targetul. noi am dezvaluit aceasta caracterizare.
esti liber sa te superi pe noi, dar e ca si cum te-ai supara pe un termometru. incearca de acum incolo sa eviti argumentele ad personam. ar fi fost interesanta opinia ta dsp reclama ca atare.
daca te-ai identificat cumva cu academicianul acela genial cu barbison de savant renascentist - sorry, dar nu noi sintem cei care te tratam de corb cu cascavalu-n plisc. dimpotriva, noi te respectam si vrem sa te facem atent.
(totusi ai putea sa iti ceri iertare macar anei.)
"uite ce prosti sunt barbatzii!
si cind m-o trimite la alimentara sa-i cumpar bere ....ghici ce bere o sa-i iau ?
ce! eu nu stiu sa fac misto de el ?"
:))))))))))
imi si inchipui mistoruile de la chioshc " ce ba! ai uitat sa bagi frigiderul in priza ....iti iei albacher ? ha ha ha "
nu zic ca nu sunt multi prosti ......dar care e ala care sa recunoasca?
pun pariu ca nu ai baut o bere in viatza ta .
si uau! are folie protectoare uau ce atu ! ma simt protejata .....dar ce, ori e absorbant?
asa ca, draga kempes (apropo: mare jucator), dezvaluie-ne te rog sursa acestei revarsari de perle.
pt. cititorii mai tineri ai iqads-ului, care inca deprind meseria asta, trebuie spus ca preocuparea fata de consumatorul final (mai presus chiar dect grija de a momi clientul comanditar) nu e un bullshit deontologic, ci e chiar cheia succesului de durata. e sanatate pt. brand si pt. afacerea clientului (si implicit si a ta).