Interviu cu Afrodita Blasius (Managing Partner Bridge Communication si profesor de Marketing la Scoala IAA) si Ioana Tomescu (Account Executive GMP si sefa de promotie a Scolii IAA)
Scoala IAA se pregateste de cea de-a doua editie. Am aflat cum se vede Scoala din ambele perspective (de profesor si de student al Scolii) dintr-o discutie cu Afrodita Blasius si Ioana Tomescu. Veti gasi in interviu mai multe informatii despre structura Scolii si despre ce puteti invata acolo si daca v-au convins, va mai puteti inscrie pana pe 20 iunie.
IQads: Cu ce se diferentiaza Scoala IAA de celelalte programe initiate de agentii pentru studentii dornici sa intre in industria de comunicare?
Afrodita Blasius: Cred ca ar fi doua zone mari de diferentiere:
- Scoala IAA adreseaza nu doar aspirantii ce doresc sa intre in domeniul marketingului si al comunicarii - fiind structurata pe module, in functie de experienta participantilor, ea este destinata si celor ce activeaza deja in domeniu. Modulul I, care a avut deja doua promotii de absolventi, este potrivit juniorilor, intelegind prin asta zero experienta sau citiva ani de activitate. Modulul II, ce va incepe in toamna, este destinat celor cu 3-5 ani de experienta de marketing sau publicitate, iar cel de-al treilea oamenilor cu multa experienta, managerilor de marketing si publicitate.
- Scoala acopera multe discipline, integrate ca intr-un puzzle perfect, de la notiuni financiare, management, comunicare si marketing pina la gindire structurata si abilitati de prezentare, avind o programa gindita si dezvoltata pe cunostiintele si abilitatile fundamentale performantei in marketing si comunicare deopotriva, dar mai ales bazata pe date din piata romaneasca si pe necesitati ale companiilor din industrie.
Ioana Tomescu: Eu nu cred ca Scoala IAA are prea multe in comun cu programele pentru studentii care vor sa intre in agentii. In special pentru ca nu prea e pentru ei, ci pentru oameni care stiu deja cate ceva despre industria asta. Plus ca de fapt nu e numai pentru oamenii de agentie, ci in aceeasi masura pentru cei de la client. Nu e initiata de o agentie. Stau sa ma gandesc de fapt daca exista vreo asemanare.
IQads: Care este raportul intre cursurile de marketing si cele de comunicare? Pe ce se pune accentul mai mult?
Afrodita Blasius: Exista un echilibru intre cele doua discipline si in numarul de zile de curs, si in ponderea celor doua in notare si examen final, tocmai pentru ca e gindita sa acopere egal cele doua perspective, de agentie si client, precum in realitate :). Nu cred ca poti lucra in agentie si sa nu stii si sa intelegi marketing, precum nu poti fi un client de succes daca nu intelegi mecanismele creative si cum functioneaza publicitatea si cum poti rezona emotional si rational cu consumatorul. Sunt pur si simplu doua parti ale unui intreg.
Ioana Tomescu: Ca numar de ore de curs si pondere in evaluarea finala sunt egale. Cei care au gandit scoala le-au acordat la fel de multa importanta, scopul Scolii IAA fiind de a creea o punte de legatura intre cele doua domenii. In practica, in seria de studenti din care am facut eu parte totalul anilor lucrati in agentie era mai mic decat al celor lucrati in marketing, daca ar fi fost sa-i adunam pe toti la gramada, asa ca profesorii au simtit probabil nevoia sa puna mai mult accent pe marketing, respectiv ceva mai putin pe comunicare. Mie una mi se pare ca au reusit sa atinga echilibrul de care era nevoie.
IQads: Considerati oportune si alte cursuri? Care ar fi acelea?
Afrodita Blasius: Intotdeauna putem gasi subiecte noi, tocmai pentru ca avem de invatat in fiecare zi. Cred ca in acest moment exista un balans bun intre tipul de cursuri, necesitatile cerute de aplicabilitatea scolii in viata profesionala de zi cu zi si durata si intensitatea scolii.
Ioana Tomescu: Daca accentul se pune pe profesionalizarea relatiei dintre oamenii de agentie si cei de client poate ar fi util si un curs de negociere. Dar am stat ceva timp sa ma gandesc daca ar lipsi ceva.
IQads: Ce nivel de cunostinte in domeniu ar trebui sa aiba studentii care se inscriu la Scoala IAA?
Ioana Tomescu: Cred ca pentru modului I trebuie sa fii undeva pe la inceput. Eu lucram la client service de un an cand am inceput Scoala IAA, dar pe cateva proiecte mari. Si am impresia ca asa e cel mai bine. Alina Radu si Cristina Fodor, respectiv "locurile" II si III aveau experienta similara, una un an si ceva in marketing si celalta unul in agentie, unul la client. Cred ca ai cel mai mult de beneficiat daca esti undeva pe la nivelul asta, nici mai putin, nici mult mai mult.
IQads: Cat de mult conteaza experienta cu care vin unii dintre studenti?
Afrodita Blasius: Depinde de modul. Pentru modulul de juniori, nu e foarte important, pentru ca fiecare disciplina parcurge notiunile fundamentale - in teorie si cu multe exemple practice. Astfel cei cu cunostiinte mai putine in domeniu au un parcurs complet si structurat al notiunilor de baza, iar pentru cei cu ceva experienta si cunostiinte pun un pic de structura si ordine, si ce e mai important, au ocazia sa le puna in practica.
Ioana Tomescu: Conteaza destul de mult, dar depinde si de student. Daca nu ai pic de experienta ti-e mai greu sa intelegi unele chestii, ca si cum la scoala ai fi sarit peste clasa intai. Te descurci daca te chinui. Nici prea multa experienta pentru nivelul asta nu e bine, fiindca e ca si cum ai face clasa intai de doua ori, ca sa pastrez analogia.
IQads: Ce metoda de evaluare a cursurilor credeti ca este cea mai eficienta?
Afrodita Blasius: Pentru noi, cea mai buna metoda de evaluare a cursurilor (de fapt a scolii) este gradul de aplicabilitate in viata reala si saltul profesional pe care absolventii il pot face in munca de zi cu zi. Pe linga asta, exista o evaluare pe parcurs si final a cursurilor si profesorilor din partea studentilor - atit a continutului, cit si a modului de predare. Plus discutiile cu managerii din companiile respective despre parcursul profesional dupa absolvire.
Ioana Tomescu: Dintre cele folosite la Scoala IAA cred ca prezentarea finala, fiindca te obliga si sa "mai treci o data prin materie", si sa lucrezi la proiect direct, si sa lucrezi in echipa cu oameni din agentie/de la client, si sa-ti prezinti si sustii ideile. Dar gradul de obiectivitate e dat de mixul dintre metodele de evaluare.
IQads: Cum se imbina cursurile profesorilor romani cu cele ale profesorilor internationali? Exista diferente de perspectiva?
Afrodita Blasius: Exista o diferenta de perspectiva, dar asta ne-am dorit inca de la inceput. Profesorii romani aduc cu ei relevanta pietii, flavor local, prin exemplele sau studiile de caz folosite si prn propria lor experienta practica in domeniu. Mai mult, continutul cursului este mai acordat la realitatea loca. Profesorii straini vin cu experiente noi, relevante si pe aceasta piata, pe linga experienta mult mai vasta (suntem totusi o piata adolescenta, de doar 15 - 17 ani in marketing si comunicare). Mai mult, aduc cu ei trenduri si inovatii din piete mult mai dezvoltate, si concepte neaplicate inca in Romania, dar cu multe invataturi si concluzii valide aici.
Ioana Tomescu: Exista, bineinteles. Unii inteleg ce se intampla si ce functioneaza in Romania, iar ceilalti stiu ce se va intampla si ce va functiona. Impreuna cred ca duc industria mai departe :)
IQads: Exista o preocupare a Scolii mai mult pentru departamentul de Client Service? Ce alte departamente ale unei agentii de publicitate sunt vizate de cursurile Scolii IAA?
Afrodita Blasius: E o scoala de marketing si comunicare, asa ca are o preocupare pentru oricine ar dori sa invete mai mult in domeniu. Vizeaza mai degraba atitudinea decit departamentul, adresindu-se celor ce nu inceteaza sa invete, celor ce nu se opresc la un moment dat si spun "gata, stiu tot, nu mai pot afla nimic nou", indiferent de ce scrie pe cartea de vizita sau pe usa departamentului. Cred ca poate adresa si oameni de creatie ce vor sa inteleaga mai mult despre mecanismele si strategiile de brand si comunicare, si oamenilor de media sau de strategie, dar si oamenilor de vinzari din companii.
Ioana Tomescu: Da, exista clar. Cand le povesteam prietenilor mei despre scoala IAA le spuneam ca e scoala de accounti. Nu e in nici un caz o scoala pentru creativi, asta face ADC acum. Cred in schimb ca e foarte utila pentru un om de strategie, pentru ca iti ofera o alta perspectiva, te aseaza si in unghiul clientului.
IQads: La ce ar trebui sa se astepte un tanar care s-a inscris la Scoala IAA? Ce sfaturi i-ati da?
Afrodita Blasius: Cred ca e o experienta excentrica, neobisnuita de invatare - din zona "expect the unexpected". E o scoala destul de riguroasa si de intensa, asa ca sunt sanse mari sa iti placa si sa storci maxim din cele 10-12 saptamini de scoala daca esti o fire curioasa, dornica de a afla lucruri noi, nu doar de la profesori, ci si de la colegi. E o scoala mult bazata pe dialog, comunicare reciproca, munca individuala, implicare, dar si cu multe trairi de genul "aha!".
Ioana Tomescu: Ar trebui sa se astepte sa fie tratat cu profesionalism si sa invete multe fara sa-si dea seama, pana la sfarsit. Eu i-as spune sa puna toate intrebarile care ii vin in minte si sa se apuce din timp de proiecte, poate pe cineva o sa ajute vreodata sfatul asta.