IQads: Cum comentezi afirmatia: "Locul fetelor e la Client Service, iar al baietilor la Creatie".
Craita Coman: Cred ca afirmatia asta ar putea avea loc intr-o carte de istorie a publicitatii, de datat undeva "inaintea erei noastre". Nu cred ca in mod serios cineva mai face astfel de impartiri pe criterii de sex, e o perspectiva mult prea limitata. Dovada ca sunt destule femei in departamentul de creatie. E adevarat, mai putini barbati la client service :) .
IQads: Cat de greu e pentru o femeie sa ajunga Creative Director in Romania?
Craita Coman: La fel de usor sau de greu cat pentru un barbat. Nu cred ca oamenii destepti fac discriminari de genul asta. Si se presupune ca in agentiile de publicitate lucreaza oameni destepti. Nici o calitate (sau defect) pe lumea asta nu e apanajul unui singur sex, asa ca oricare dintre reprezentatntii celor doua sexe pot avea aptitudinile necesare pt astfel de functie.
IQads: Care e faza cu "tata Botan si mama Tzugu"? Le spui asa numai tu sau e o gluma de interior?
Craita Coman: Eu le spun asa pentru ca alaturi de ei am crescut profesional si ei m-au invatat toate lucrurile pe care le stiu despre publicitate. Vorbeam la un moment dat cu Botzi despre asa numitul complex al tatalui. Copiii parintilor celebrii trebuie sa se desprinda ca sa-si contureze propria identitate, sa-si gaseasca propriul drum. Cand am spus ca la 30 de ani e timpul sa ma mut singura si sa nu mai stau cu "parintii", exact la asta ma refeream.
IQads: Ce te face sa fii mandra de tine din tot ce s-a intamplat in cei 7 ani la McCann?
Craita Coman: Sunt mandra de faptul ca am lucrat alaturi de oameni deosebiti. Si desi asta suna ca un comunicat de pr-ist junior, e absolut adevarat. Ca n-am stat pe loc si-am evoluat in toti acesti 7 ani continuu, pot sa spun ca am crescut profesional de la an la an, in unii ani chiar am crescut cat altii in zece. C-am invatat de la cei mai buni. Ca am reusit sa pastrez spiritul McCann dar si sa-mi pun amprenta personala pe lucrurile pe care le-am facut. Sunt mandra de foarte multe lucruri, nu cred ca aveti destul spatiu sa le enumar.
IQads: Care a fost cel mai dificil moment din cariera ta?
Craita Coman: A fost un moment dificil atunci cand, la propunerea lui Botzi si a lui Tzugu, a trebuit sa fac pasul dintre senior copywriter spre group creative director. Poti sa fii un foarte bun copywriter pana la adanci batraneti, nu trebuie sa ne facem toti directori de creatie. Asa ca a trebuit sa fac o auto-evaluare serioasa si sa vad daca eu cred ca am calitatile necesare sa fac asta. Am avut curajul sa incerc si nu-mi pare rau deloc, desi au fost si momente foarte dificile cand as fi dat orice pt linistea functiei de copywriter.
Dar cred ca cel dificil a fost momentul in care m-am hotarat sa plec din McCann. A fost o decizie rationala, pentru ca emotional voi fi intotdeauna legata de oamenii de acolo. Imi era mult prea bine la McCann, si acest mult prea bine se traduce la un moment dat in plafonare.
IQads: De cat curaj e nevoie sa pleci dintr-o multinationala si sa-ti deschizi propria agentie?
Craita Coman: Cineva mi-a spus la un moment dat ca e mai bine sa-ti para rau de lucrurile pe care le-ai facut, decat de lucrurile pe care nu le-ai facut. Am avut de ales intre "the safe way" si "my way" pe toate planurile si am ales sa incerc sa descopar "my way", chiar daca-mi julesc genunchii cautandu-l. Oricum, adevarul e ca in cazul meu riscul asumat nu e asa mare. In cei 7 ani de McCann am capatat certitudinea propriei valori ca om de creatie si ca manager de oameni si asta nu se va schimba. Daca voi descoperi ca nu sunt si un bun antreprenor, pot fi oricand din nou un bun director de creatie. McCann-ul m-a ajutat sa inteleg ca aceasta creativitate cu care nu stiam ce sa fac in facultate e valoroasa in sine si ca e aplicabila in foarte multe domenii. Singurul risc ar fi daca as pierde asta, in rest nu am nimic de pierdut.
IQads: Banii aduc fericirea?
Craita Coman: Pentru mine banii sunt un concept abstract (ca si fericirea dealtfel) si inseamna ceva doar in masura in care imi asigura independenta, lucru la care tin foarte mult.
IQads: Cat de greu va fi sa gasiti clienti pentru agentia voastra?
Craita Coman: Piata e in crestere si clienti care au nevoie de expertiza noastra exista deja. Problema in momentul asta nu este sa obtii un client, ci sa reusesti sa-l pastrezi, sa dezvolti cu el o relatie de parteneriat, sa ajungeti sa vorbiti aceiasi limba si sa cresteti impreuna branduri frumoase. E mai complicat decat o casatorie. Deci clienti care sa ne ceara mana cred ca vom gasi. Provocarea noastra e sa facem aceasta "casatorie" sa functioneze pe termen lung.
IQads: Care e urmatorul tau obiectiv major in cariera?
Craita Coman: Sa-mi demonstrez mie insami ca proverbul conform caruia cine nu risca nu castiga e adevarat. Dupa care voi trece la proverbul buturuga mica rastoarna carul mare.
Comentarii
Desi trebuie sa-ti atrag atentia ca ai gresit numele brandului - porecla mea din scoala generala era " Craia", nu " Caria" :)), si asta nu se face niciodata in publicitate.
Adidas, nu Abibas, Sony, nu Sany, si tot asa...originalul nu trebuie confundat niciodata cu copiile.