Prolog. Ca exista de la manele pana la "muzica sferelor", asta o stim noi: astia "mai elevati". Ce stiu consumatorii, insa, este ca gusturile - inclusiv cele legate de muzica - nu se discuta. Daca plecam de la aceste doua premise, e clar ca primul subiect trebuie sa fie publicul-tinta. Ei, bine, pentru ca vorbim despre mase (televizorul ii "atinge" pe cei mai multi, nu?), haideti sa le privim ca pe un cor! Cu siguranta ca nu poate fi un cor de filarmonica, adica unul de profesionisti. E un cor de amatori ("urechisti" in jargon), in care - atentie! - se canta pentru ca "ne place muzica", nu pentru ca "traim pentru muzica"...
Capitolul 1. Muzica aduce valoare unui spot sau nu? Inainte de toate, sa precizez ca nu vorbim de un spot cu un voice-over scris pe juma' de A4. Vorbim fie de ceea ce se numeste "spot de atmosfera", fie de ceva aflat la mijloc, in care mai ai si un mesaj "de dat pe gura"... Si acum: daca tonul face muzica, pentru mine muzica face spotul. Si de foarte multe ori il salveaza de la ignorare sau chiar respingere. De ce? Pentru ca - imaginati-va - vine dirijorul si spune corului de milioane (!) de membri "Pana maine trebuie sa invatam acest cantecel si nu doar atat: trebuie sa ne placa!". Daca era un cor profi (de "notisti"), citeau partitura la prima vista si gata. In plus, nu trebuia neaparat sa le placa ce canta, pentru ca asta le e meseria. Or maselor nu poti decat sa le propui un repertoriu care sa satisfaca anumite conditii: unu - simplitate, doi - cantabilitate, trei (cea mai de dorit) - recognoscibilitate (sa mai fi auzit melodia). Si toate acestea pentru ca ei sa o retina usor, sa o fredoneze cu drag si, mai ales, sa vrea sa revada spotul care i-a "invatat" aceasta melodie si care le-o ofera repetat.
Mai precis, daca alegem un hit, atunci avem "punct ochit - punct lovit". Si pentru ca mi s-au cerut exemple, ganditi-va la spoturile de acum cativa ani pentru Carlsberg, in care melodii precum "Can't take my eyes off you" si "Love of my life" nu doar ca au adus succes international, dar erau "coloana vertebrala" a platformei de comunicare. Iar daca tot vorbim de priceputi vs profani, nu pot sa nu va reamintesc o campanie care imi place la nebunie, si asta pentru ca - prietenii mei stiu de ce - sunt cu... cor - este spotul... onomatopeic pentru Honda Civic.
Capitolul 2. Poate "strica" o melodie prost aleasa un spot care ar fi avut potential? Desigur, si inclin sa cred ca aici singura cauza a "accidentelor" de acest fel sunt bugetele alocate productiei. Experienta mi-a aratat ca cel mai des se taie din costurile pentru muzica si nu ca - asa s-ar vedea din afara - agentia nu a fost in stare sa propuna o muzica buna. Astfel, in loc sa se cumpere un cover ori sa se produca o muzica originala cel putin la fel de buna ca un hit, se ajunge la ceea ce numim sound alike (o melodie care sa sune cumva ca originalul) sau la... o muzica de librarie. Din pacate, aceste din urma solutii sunt guvernate de regula "ieftin dai, ieftin ai".
Capitolul 3. Salveaza muzica un spot mai modest? Da, si de cate ori! Uitati-va numai la ce poate face muzica dintr-o campanie de vanzari (!), in care trebuie sa-i spui omului "vino si cumpara!": "the Hyundai BIG DUH sales campaign", bazata pe o serie de "slagare" ale muzicii clasice si de Craciun. (Hyundai - Pink Panther, Hyundai - Mission Impossible, Hyundai - Beethoven, Hyundai - Sprach).
In loc de concluzie, salut clientii care cumpara drepturile de folosire a muzicii foarte bune si potrivite comunicarii lor.
Comentarii