Segmentul ziarelor proclamate "serioase" creste in mod vizibil. Ori romanii devin pe nesimtite un popor de oameni responsabili si virtuosi, ori mass-media detine un soft de formatat creierele consumatorilor. Oricum am lua-o, daca o mai tinem asa, va trebui sa alegem in scurt timp la care dintre cele doua mandrii nationale o sa renuntam mai intai: la analfabetism sau la padurile tropicale. O sa ziceti ca nu avem paduri tropicale. Si atunci eu o sa va intreb in doi peri cum explicati muntii de banane.
Daca ar fi sa caracterizez parcursul Evenimentului Zilei din 1992 pana astazi, 20 iunie 2005, cred ca cel mai potrivit cuvant ar fi istovitor. Daca s-ar fi nascut om, cotidianul nostru ar fi implinit azi doar 13 ani, ar fi fost nascut viu, disputat, abandonat, regasit iar parintii lui adoptivi i-ar fi pregatit cu doar un an inainte de eliberarea buletinului, o petrecere de relansare. Ceea ce n-ar fi fost deloc trist, ar fi fost poate doar putin extenuant. Si cu siguranta ar fi fost prea mult pentru un pui de om.
Programat pentru sfarsitul anului trecut, proiectul relansarii a fost amanat din pricina evenimentelor petrecute in decembrie, cand un grup de jurnalisti impreuna cu redactorul sef Cristian Turturica si-au dat demisia acuzand trustul Ringier ca doreste sa tabloidizeze ziarul. De atunci au trecut aproape sase luni iar Evenimentul Zilei incearca in sfarsit sa-si redefineasca pozitia pe piata - "un ziar, modern, dinamic, proaspat si aerisit". Dar cum o face? Ei bine, n-o sa credeti. Daca in ceea ce priveste relansarile de pe piata petrecute anul acesta am fost bombardati cu mesaje care de care mai mustoase si pline de inteles, de data aceasta mobilul campaniei este putin mai acrobatic decat industria ne-a obisnuit.
Sub sloganul "Primul pas spre un ziar mai bun" noua campanie speculeaza metaforic plecarea Evenimentului Zilei din Casa Scanteii intr-un nou sediu. Acest "pas" inseamna bineinteles mai mult. In traducere, daca pana in acest moment "scriam despre libertate din Casa Scanteii", "acum o sa plecam cu trupul unde eram deja cu mintea". Insotit de imagini lugubre, legitime doar daca si cu subsoalele noului sediu s-ar fi procedat la fel, mesajul creioneaza in jurul noii locatii o declaratie de intentie, o atitudine si o perspectiva moderna, cantonata in mijlocul lucrurilor, care va guverna de acum abordarile ziarului. Lasand la o parte faptul ca "mai bun" la un ziar e mult mai putin decat ceea ce inseamna "in plus" la un detergent, pojghita mesajului se crapa la prima atingere, cand eu, ca si consumator, ma intreb cu ce ma aleg dupa aceasta precara interventie. Mie unul imi e destul de greu sa intuiesc beneficiile pe care un sediu nou le are asupra end-user-ului. Asta ca sa nu mai vorbim despre cum ar putea el, un mamut de otel si ciment, sa influenteze pozitiv politica editoriala.
Merita mentionat faptul ca semnatarii acestei campanii sunt aceiasi antrenori care conduceau spre careul advers fosta echipa Prosport intr-o campanie a carei creativitate a marcat, daca nu ma insel, si la Portoroz. Intr-un fel istoria se repeta cumva pe dos. Daca atunci au schimbat echipa, acum au lasat echipa si au schimbat sediul. Mi-e greu sa-mi dau seama ce nu a functionat cum trebuie. Calitativ vorbind, intre Gazeta Sporturilor si Evenimentul zilei este o mare cadere. E drept ca nici circumstantele nu sunt aceleasi si ca e mai greu sa lucrezi cu un cvartet de ziduri decat cu o echipa de nebuni, dar totusi.... Sau brief-ul n-a fost bun. Sau Evenimentul nu e ce a fost odata.
Sa nu ne facem insa iluzii. Cand e vorba de presa scrisa, daca nu ne intalnim cu practica etansa a celor trei "S": Sex, Sport, Senzatie, cu siguranta vom da cu capul de alte clisee cum ar fi: Cumpara, Castiga, Citeste. In competitia cu toate aceste vehicule uzate si grotesti putem iesi in evidenta fructificand pana si cea mai anosta schimbare de sediu. Sa punem deci mana pe ziar si sa spunem multumesc.
Asadar sa-l deschidem. Cel mai nou cotidian romanesc "modern" incepe bine, mare si diacronic, pe prima pagina, cu un scurt insight din Romania profunda, medievala: "Calaul si-a dus victima la groapa". Un demers destul de "serios" care fara indoiala va ocoli nervul senzational al cititorilor hurducati dimineata pe liniile aglomerate ale tranzitiei.