Adrian Botan explica motivele contestatiei depuse la EFFIE 2008

Interviu cu Adrian Botan (CEE Creative Director, McCann Erickson Romania)

IQads: De ce v-ati hotarat sa contestati premiile EFFIE obtinute de GMP in categoriile Alcoholic Drinks si Sustained Success pentru Timisoareana
Adrian Botan: Nu contestam premiile luate de Timisoreana. Contestam atribuirea meritelor pentru acest succes agentiei GMP si nu autorului real al campaniei si strategiei Timisoreana, agentia Lowe.

IQads: McCann Erickson si Leo Burnett sunt pentru prima data de aceeasi parte a baricadei? Cum se explica unirea fortelor?
Adrian Botan: McCann si Leo Burnett au fost initiatorii si promotorii Effie, si de aceea ne-am sesizat acum, cand principiile competitiei au fost incalcate. Agentia condusa de Felix Tataru este vinovata de minciuna prin omisiune, dand impresia juriului Effie si intregii comunitati de marcom ca autoratul campaniei Timisoreana ii apartine. Si acest fapt este cu atat mai grav cu cat Felix Tataru este chiar Presedintele IAA, care ar trebui sa fie unul dintre garantii Effie.

Anul trecut, la sedinta de constituire a Comitetul de organizare a Effie, nu au fost invitati nici reprezentantii McCann si Leo Burnett si nici reprezentantii UAPR, detinatorul licentei Effie, decizia luandu-se in cadrul boardului IAA. Asta a impiedicat doua dintre cele mai experimentate agentii sa faca parte din Comitetul de Organizare si a dus la aparitia unor astfel de scapari.

IQads: Aveti suficiente argumente ca sa cereti mutarea premiilor de la GMP la URSUS Breweries?
Adrian Botan: Nu ma refer la chichitele procedurale. Sunt convins ca domnul Tataru nu a fost atat de naiv incat sa nu-i treaca pe Lowe in credite. Principiul Effie este ca autorul de drept al ideii si strategiei campaniei trebuie premiat. Iar ca GMP nu este acesta o dovedesc urmatoarele fapte:

1. Strategia si ideea campaniei au fost concepute de agentia Lowe cu mult timp inainte ca GMP sa preia Timisoreana.
2. Spoturile "Printul" si "Primul meci de fotbal" rulate in 2007 nu au fost concepute de GMP.
3. GMP a conceput un singur spot pentru Timisoreana dintre cele rulate in 2007, si acesta a fost limitat la un teritoriu tactic - sustinerea Cupei Romaniei - avand o alta strategie decat cea castigatoare.
4. GMP ramane doar agentia care a adaptat un concept existent, preluand contul Timisoreana la data cand era deja leader de piata.

Conform acestui precedent, am putea sa vedem la anul o alta agentie decat Cohn&Jansen luand Sustained Succes pentru Cosmote (despre care deja se stie ca a trecut, acum o luna, la o alta agentie), sau, mai stiu eu, chiar Timisoreana, daca va schimba din nou agentia, ar putea fi in aceeasi situatie. Si, ducand aceasta logica mai departe, am putea in curand sa vedem si adaptari la Effie, pentru ca iata, nu mai este important cine a conceput campania initial, daca ii treci la credits. Deci furtul este pe jumatate iertat daca este recunoscut.

IQads: Cum ti s-a parut gestul lui Felix Tataru de a invita pe scena la acceptarea Grand EFFIE-ului si pe cineva de la Lowe?
Adrian Botan: Culmea tupeului: le-a inchis gura celor de la Lowe fara ca ei sa poata manca si crema de pe tort. Ar fi trebuit sa fie invers si cei de la Lowe sa ii invite pe GMP pe scena. Faptul ca i-au trecut in credite pe adevaratii autori si i-au chemat pe scena nu le da celor de la GMP legitimitate sa clameze premiul, cu atat mai mult cu cat in PR si pe creditele oficiale Lowe nu apare ca si autor al campaniei. Mi se pare ironic faptul ca acum Tataru acuza Leo si McCann de lipsa de fair-play, cand el tocmai ce si-a insusit meritele altora. E hotul care striga hotul.

IQads: De ce crezi ca pentru "Dero - 99 pete" nu s-au comis erori in a atribui premiul companiei, si nu unei agentii?
Adrian Botan:Campania Dero era deja castigatoarea unui premiu de eficienta, la IPA Effectiveness Awards, iar faptul ca nu Lowe ci BBH este autorul campaniei este un fapt deja admis public. BBH nu are nicio miza in Romania, iar clientul a decis sa inscrie cazul sub semnatura sa, pentru prestigiul companiei Unilever.

IQads: A evoluat GMP atat de mult incat sa intrevina in competitia dintre McCann si Leo Burnett ca un adversar important?
Adrian Botan: Nu, GMP nu este un competitor pentru noi, nu ne-am incrucisat spadele pe la pitch-uri. Este doar o agentie cu influenta politica in acest moment.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

radu olteanu
acum 16 ani
mda parca era mai misto feestivalurile cu botan si naumovici de o dinioara:) era mai fain acum....
ookkklll ooollljjj
acum 16 ani
"Este doar o agentie cu influenta politica in acest moment" ... in acest moment...
razvan dumitru
acum 16 ani
daca-l intrebi pe tataru, el se considera un adversar important pentru ei. d-asta a inceput sa numere premiile. cu alte cuvinte, cate premii ai, atata faci ca si agentie. penal de-a dreptul.


Branded


Related