Lectia de online pentru dinozaurii de presa

Interviu cu Danny Dagan (Online Communities Expert, Web 2.0 and Old-to-New Media Consultant)

Danny e in primul rand specialist in Comunitati Online si cu siguranta ne va vorbi pe larg despre reusitele lui in domeniu la RoNewMedia Conference. Eu mi-am propus sa obtin de la el cateva sfaturi pentru dinozaurii de presa, pentru ca de la un ziar pus pe net la o publicatie online, de la oameni care lasa uneori comentarii la articole la o adevarata comunitate, de la un jurnalist care ar putea la fel de bine sa trimita articolul pe adresa redactiei la un jurnalist online, capabil sa fie lider de opinie pentru o comunitate online, de la old la new media, e un drum pe care Danny Dagan il parcurge frecvent, ghidand diverse publicatii care vor sa intre in era digitala.

IQads: Cu ce se ocupa un consultant in Old-to-New Media, mai exact?
Danny Dagan: Veniturile din publicitatea in media traditionale sunt in scadere din cauza competitiei cu sursele online. Jobul meu e sa consiliez directorii acestor companii in legatura cu modul in care sa-si adapteze produsul pentru mediul online. De exemplu, continutul de cotidian poate fi replicat usor online, dar asta nu ii va aduce neaparat cititorii obsinuiti pe site. Trebuie sa fie suficient de interactiv, sa extinda brandul si sa genereze venituri. Companiile mature trebuie sa inteleaga ca oricine poate crea un site. Modalitatile prin care ies in evidenta si fac rost de utilizatori fac toata diferenta.

IQads: Jobul tau implica si a-i determina pe oamenii care lucreaza in media traditionale sa se adapteze la noua era digitala si la instrumentele ei de comunicare? Cum reusesti sa faci asta?
Danny Dagan: Daca faci o meserie de ani de zile, poate decenii, e foarte greu sa te adaptezi peste noapte, dar cred ca schimbarile din media sunt acum atat de pronuntate incat toata lumea e atenta la ce se intampla. Problema in discutie este ca desi veniturile din offline vor avea un rol important pentru inca o bucata buna de vreme, daca nu esti atent acum si nu iti croiesti un drum in mediul online, pana la ora la care o sa-ti dai seama ca asta ar trebui sa faci, o sa fii unul din dinozauri, eliminat de cometa numita Internet.

IQads: Cand o publicatie se lanseaza online, isi atrage pe internet publicul obisnuit sau gaseste acolo un alt fel de public, la care trebuie sa se adapteze?
Danny Dagan: Datele statistice nu arata nici o corelatie intre publicul online si cel offline. Asta inseamna ca pe internet gasesti un public nou, pe care il poti activa si pentru extensiile de brand, si pentru a-l determina sa cumpere produsul tau offline. Desigur ca publishingul online e diferit de cel offline: gradul de concentrare e mai mic online si obiceiurile de lectura sunt diferite. Trebuie sa tii cont de asta cand iti transformi continutul pentru audienta de pe internet.

IQads: E posibil sa construieste o comunitate online pentru orice fel de brand?
Danny Dagan: Toate brandurile permit construirea unei comunitati. Intrebare e daca vrei asta si daca e necesara comunitatea pentru obiectivele tale generale de business. Le-as sugera companiilor sa decida mai intai la ce le serveste continutul generat de utilizatori si de-abia apoi sa se implice in lansarea acestor aplicatii.

IQads: E suficient sa oferi subiecte de discutie pentru a construi o comunitate?
Danny Dagan: Discutiile sunt doar o componenta pentru o comunitate online si ele sunt relevante doar pentru unele companii, nu pentru toate. Oricum, indiferent ca e vorba de discutii sau de alte aplicatii dedicate comunitatilor online, trebuie sa planifici foarte bine ce lansezi, cat de relevant e pentru brandul tau si cum o sa implementezi. De exemplu: esti o companie producatoare de calculatoare si decizi sa lansezi forumuri. Esti pregatit pentru userii care te vor critica? Ce o sa faci daca vor spune ca produsele tale nu sunt bune? Trebuie sa te gandesti la aceste lucruri cu mare atentie si trebuie sa ai o strategie inainte de lansare, nu dupa ea. Nu spun sa nu o faci, dimpotriva. Numai ca trebuie sa te asiguri ca stii ce faci si ca ai oameni cu experienta care sa te ajute.

IQads: Ce produse/programe de UGC (user generated content) ai creat pentru News International?
Danny Dagan: Am lansat MY Sun pentru News International si am divizat strategia de UGC. Am acordat consultanta pentru The Times, The News of the World si The London Paper. E interesant sa lucrezi pentru ziare, pentru ca au continutul determinat de evenimente si trebuie sa planifici tot timpul itemi de tip "breaking news", care se pot intampla in orice moment.

IQads: Cum ti-a venit ideea de MY Sun si de ce l-ai structurat asa?
Danny Dagan: Ce vedeti acum la MY Sun e doar prima faza. In perioada in care am lucrat la News International am definit o strategie care il va duce mult mai departe, deci urmariti acest spatiu. Obiectivele principale pe care am vrut sa le ating cu MY Sun au fost ca userii sa interactioneze cu continutul cotidianului intr-un mod antrenant, creand in acelasi timp spatii online monetizabile: mai multe spatii care pot fi sponsorizate, mai multi useri, mai multe vizualizari pentru publicitate. Cel mai important a fost ca mi-am propus sa creez pentru useri sentimentul ca acesta este spatiul lor, creand in ultima instanta o asociere cu brandul mult mai puternica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related