Robert Tiderle dezvaluie misterele umorului fin, stil Cava d'Oro

Buzz cu Robert Tiderle (Creative Director, Papaya Advertising)
IQads: Am auzit ca doar oamenii fini din publicitate pot intelege rafinamentul umorului din spotul Cava d'Oro. Asa o fi?
Robert Tiderle: Este intr-adevar un spot pentru elite. Putini pot intelege ce am vrut sa comunicam. Ma bucur ca mai sunt oameni in Romania care apreciaza acest gen extrem de rar de umor. Si ca ei se afla printre noi, in publicitate. Mai ales chestia aia, cu "Niste tarani". A fost atat de subtila incat nu s-au prins decat foarte putini: oamenii fini din publicitate, politistii, locuitorii din mediul rural (taranii, nepeiorativ) si cei din urban.

IQads: Eu cred ca umorul din Cava d'Oro o sa fie gustat de oamenii simpli, din popor pentru ca de la ei provin de fapt expresiile comice din spot "N-ai cu cine, ma!" si "Niste tarani!". De ce crezi ca publicitarii au impresia ca oamenii obisnuiti nu vor intelege?
Robert Tiderle: Este o problema a noastra mai veche. Cum vedem ceva care ne place, spunem ca aluia mai putin citit sau scolit ca noi nu are cum sa ii placa. Sa fim seriosi, campania Cava D'oro nu e o combinatie intre Truffaut si Nu Jazz. Este pur si simplu o campanie pentru un produs, campanie care foloseste niste termeni familiari noua. Noutatea ar fi ca este o campanie care are mai mult curaj decat altele.

IQads: Cine e de fapt publicul tinta Cava d'Oro? Ce profesie are el, cat de intelectual e, ce venit are, rezideaza el exclusiv in mediul rural (pentru ca am auzit de prea mule ori ca daca ai tarani in spot, ai implicit numai tarani in target)?
Robert Tiderle: Asa, si Pepsi este numai pentru fotbalisti brazilieni cu dinti mari in fata. Daca ai auzit asta, inseamna ca inca mai exista oameni in publicitate care cred ca nu poti sa difuzezi un spot in care e frig in toiul verii - ala e spot de iarna.

IQads: Care e diferenta dintre targetul Cava d'Oro si targetul Unirea?
Robert Tiderle: Nici una.

IQads: Tie nu ti se pare ca umorul Cava d'Oro seamana putin cu cel din campania pentru Unirea?
Robert Tiderle: De acord ca seamana. Dar in sensul ca nici unul nu este fortat. Sunt "true" amandoua. Si ce frumos este cand doua brand-uri de alcool locale aduc mai mult entertainment in calupul de publicitate decat restul, care se bucura de know-how si bugete!

IQads: Recapituland, nu CNA a interzis difuzarea spotului "Le Birt", ci Alexandrion Group a decis sa-l retraga si sa inceapa mai devreme difuzarea spotului 2 din campanie, "Francezii", ca urmare a pozitiei RAC. Cat de mult conteaza pozitia comitetului de etica de la RAC cu privire la Cava d'Oro? Daca nu incetati de bunavoie difuzarea spotului "Le birt", ce se putea intampla?
Robert Tiderle: Am anticipat decizia RAC si am trimis al doilea spot la statii mai devreme decat era planificat, pentru a evita o eventuala gaura in reach. A fost chiar interesant la sedinta RAC. Am cunoscut niste oameni care pareau adunati cu o zi inainte, nu stiau despre ce este vorba, dar, in UNANIMITATE au decis ca spotul discrimineaza politistii. Crede-ma, nici macar politistii nu ar fi avut atata siguranta in a decide asa ceva. Am fost socat nu atat de incompetenta celor din consiliu, cat de prezenta mea acolo. Este a doua oara cand raspund invitatiei RAC, de aceasta data mergand impreuna cu clientul. Imi era rusine ca l-am expus la asa ceva. La aflarea deciziei, dupa ce am stat 30 de minute in bucataria mizera de la RAC, mi-a spus: "Robert, voi astia din advertising, chiar nu aveti ce face?"

IQads: Eu deduc ca "taran", in spotul "Le birt" inseamna "caruia ii place muzica populara" (pentru ca apelativul vine din cauza ca politistul schimba canalul). Mi se pare incredibil ca RAC a reusit sa scoata din context termenul si sa-l judece dupa DEX. Cat de indreptatiti sunt totusi politistii sa se simta jigniti de apelativul cu pricina?
Robert Tiderle: Noi am vrut sa aducem o picatura de stil care insa a umplut paharul altcuiva. Totusi, este un spot unde niste tarani ii numesc pe altii "niste tarani". Pai daca ei nu au o problema cu asta, de ce ar avea oricine altcineva? Pot sa ii inteleg pe cei din Politie dintr-un singur punct de vedere: spotul a avut atat de mult succes, incat multi dintre ei s-au simtit vizati de glumele celor din jur care au preluat replicile, si atunci au reactionat. Cat despre RAC, ce sa mai zic? Am vrut sa fac o gluma in sedinta (meeting mi se pare peiorativ) si am spus, in urma sugestiei dumnealor de a scoate sintagma "niste tarani" din spot, ca as putea sa pun beep peste cuvantul tarani. Stii ce mi-au spus? "Iata o idee buna, domnu' Tiderle!"

IQads: Cum comentezi urmatoarea analiza de reclama in 4 randuri: comicul din al doilea spot Cava d'Oro, "Francezii", reiese din faptul ca cei doi tarani protagonisti sunt mai rafinati decat francezii si "servesc" Cava d'Oro la gard, in timp ce francezii se delecteaza cu ceapa. Iar daca in primul spot spuneau despre niste tarani ca sunt tarani, de data asta au trecut la nivelul urmator si ii iau la misto pe oameni care ar trebui sa aiba intr-adevar mai mult stil decat ei.
Robert Tiderle: Corect. Asta ofera produsul. Nimeni nu are mai mult stil decat consumatorul de Cava D'Oro. Nimeni. Iar daca taranii mei ar fi intrebati de RAC, de exemplu: "De ce credeti ca aveti mai mult stil decat altii?" stii ce ar raspunde? "D-aia, ba, ca sa se mire prostii!"

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune


Comentarii

Florin Gheorghe
acum 16 ani
In zilele noastre, cuvintele astea doua: stil si subtilitate, sunt foarte interpretabile. Spoturile astea doua au orice altceva, numai umor subtil si cu stil nu au. Unde-i subtilitatea in sintagma: "niste tarani"? Daca ma intrebi pe mine ce inteleg prin umor subtil si cu stil, iti recomand sa revezi: Shakespeare in Love sau Charlie Wilson's War.

Din domeniul advertisingului, acum, nu imi vine in minte nici un exemplu.

oprea lucian
acum 16 ani
- au inceput sa "recomande" acuma

- niste tarani, dom`ne, niste tarani..

Liliana Gabriela Badalan
acum 16 ani
Cred ca varianta cu beep ar deveni clar un spot de care "taranii" sa se ia cu motiv, dar ce sa le ceri domne...
bugmenot popescu
acum 16 ani
Superb clipul - daca as fi fost intrebat, le-as fi sugerat producatorilor sa dea un ban in plus si sa-i distribuie in rolurile taranilor pe V. Rebengiuc si pe V. Uritescu. In felul asta, asemanarea cu Morometii lui Marin Preda ar fi fost "oficializata la nivel de partid si de stat", ca sa inteleaga pana si politzishtii. Sa nu fiu inteles gresit: interpretii alesi de agentie sunt superbi, interpreteaza "cu stil", dar au fost la randul lor gresit interpretati de "niste tarani"...
Alberto Florin Lupescu
acum 16 ani
"Nu ai cu cine!".... Sunt prea putini cei care vor si pot face ceva pentru noi si emanciparea noastra!
claudiu dobrita
acum 16 ani
tu chiar nu intelegi nimic, nu-i asa?
Stefanache George
acum 16 ani
Consider ca spotul "Le birt" reprezinta o forma de discriminare pozitiva a politistilor ,prin asocierea dintre acestia din urma si telecomanda, care chiar daca reprezinta un model mai vechi are totusi mai mult de doua-trei butoane...
Florin Gheorghe
acum 16 ani
Eu am inteles doar ironia. Dar dincolo de ea, probabil, sunt incapabil sa vad stilul si subtilitatea. Daca ma indreapta spre lumina cineva care a inteles perfect spoturile, as fi mai mult decat recunoscator. Fiindca mie nu mi se par deloc senzationale.

Merci,

Florin

Craciun Daniel
acum 16 ani
Fara pretentii de specialist, opinez ca primul spot e cu adevarat bun (cel cu politistul). Taranii vor sa adauge un pic de stil in viata lor, deci asculta (si repeta) lectia de lb. franceza la birt, ca sa nu mai vorbesc de imaginea cu parcatul riguros al carutei. Ce mai, dom'le, oamenii vor sa aiba stil si d'aia beau Cava d'Oro! Cel de-al doilea e fortat, neveridic (sub aspect artistic), iar ideea se pierde. Impactul este, de aceea, mai scazut. Trebuia mentinut primul spot, chiar cu beep... Toata lumea ar fi stiut despre ce e vorba, si ar fi completat propozitia in gand sau cu voce tare!


Branded


Related