Buzz cu Razvan Matasel (Head of Planning, Leo Burnett)
IQads: De ce crezi ca nu ai fost ales in Comitetul de organizare al editiei din acest an a Effie? Ce motive sa fi existat?
Razvan Matasel: Nu pot sa formulez decat supozitii. Stiu doar ca am fost propus sa fac parte din comitet (dupa ce nici anul trecut nu am fost acceptat), alegerile s-au facut in mare secret (sau nu s-au facut deloc) si ne-am trezit ca nici noi si nici McCann nu facem parte din comitet nici anul acesta.
IQads: Pe ce campanii pariezi in competitia de anul acesta?
Razvan Matasel: Noi nu inscriem decat lucrari care au sanse. Am inscris 9 lucrari, pentru patru branduri, in cinci categorii. In urma pre-screeningului comitetului, s-a decis ca o lucrare sa fie mutata intr-o categorie de promotii, desi este extrem de discutabil. De ce e discutabil? In categoria respectiva nu exista campanie curata de imagine. Toti insotesc lansarile de activitati tactice/ promotionale (daca au sinceritatea sa le declare). In aceasta situatie, decizia de a inscrie aici sau in promotii este extrem de subiectiva. Teoretic, eu zic ca asa am pierdut o sansa de Gold, dar mai avem sanse mari. Cele trei lucrari pentru Wash&Go si cele trei pentru Bergenbier au sanse mari la Gold in categorie si chiar la Grand Effie. Jucam cu sanse importante si in Sustained Success (premiu care ne intereseaza cel mai tare) si in Telecom.
IQads: Este Effie olimpiada planner-ilor? Poate un case bine scris sa castige in fata unuia care nu a fost prezentat cum trebuie, desi campania a functionat in realitate mai bine decat prima?
Razvan Matasel: Nu este olimpiada plannerilor. Este singura demonstratie ca noi in comunicare ne facem treaba. Poate sa castige. Dar exista sanse extrem de mici ca cineva care nu stie sa scrie un caz sa fie in stare sa dezvolte o campanie eficienta.
IQads: Cum se poate argumenta in fata clientului faptul ca, desi campania a avut rezultate foarte bune in piata, nu a luat niciun premiu la Effie?
Razvan Matasel: Atat timp cat inscrii la Effie inseamna ca ai fost eficient. Nici nu mai conteaza daca vei castiga sau nu. Daca insa castigi inseamna ca ti-ai facut treaba mai bine decat altii.
IQads: Leo are cele mai multe premii Effie castigate, plus un Euro Effie. Exista presiune psihologica in agentie in legatura cu mentinerea acestei pozitii?
Razvan Matasel: As minti daca as zice ca nu exista presiune. Dar este o presiune care se transforma intr-un proces de dezvoltare de campanii eficiente. Si functioneaza.
IQads: Cum comentezi impartirea categoriei Financial Services in Financial Loans si Financial Others? Chiar asa multa lume se imprumuta? Merita sa se faca o categorie speciala pentru imprumuturi?
Razvan Matasel: Cu cat omogenizezi mai mult o anumita categorie, cu atat poti compara pe aceleasi baze. Eu sunt pentru omogenizarea categoriilor.
IQads: Marea Britanie are premiile IPA (n. red. premiile cu cel mai ridicat nivel de eficienta) de peste 30 de ani. Pe cand si la noi? Care sunt diferentele dintre IPA si Effie?
Razvan Matasel: Mai avem pana acolo. Eu personal nu sunt un asa mare adept al premiilor IPA. Intelectualizeaza totul prea mult, in mod artificial si foarte indepartat de realitatea profesiei. Practic, diferentele intre IPA si Effie vin din faptul ca IPA-ul incearca prin econometrie sa izoleze perfect efectele comunicarii. De ce sunt pro Effie? Pentru ca reflecta realitatea evaluarilor din industrie, de fapt reflecta cele mai bune practici de evaluare. Poate nu izoleaza perfect, dar asa se intampla lucrurile si in viata de zi cu zi.