Buzz cu Liviu David (Creative Director, Next Advertising)
IQads: V-ati specializat in virale (Stejar, Afacereza, 2%, French Toast) sau pur si simplu nu va puteti abtine (sa nu faceti ceva care sa se viralizeze)?
Liviu David: In primul rand notati ca "Stejar - Stand-up" nu a fost creat ca viral. El a ajuns pe net pentru ca a suscitat ceva interes dupa ce a aparut pe TV. Spotul "Afacereza - Feedback" s-a nascut viral si a fost promovat pe micul ecran in urma reactiilor de pe net. 2% e normal sa fie viral dat fiind bugetul iar French Toast "a scapat pe Internet" dar oricum era planificat si pe sticla. Fiecare s-a viralizat deci in mod diferit.
Comentarii
Dupa ce femeia a inventat maritisul singura scapare a masculilor a fost sa inventeze „Ziua Barbatului”, asa ca ideea asta, nu a venit, in premiera, niciuneia dintre agentiile romanesti.
Am o singura suspiciune legata de ziua asta, si anume ca a fost inventata de niste fatalai. Adica, daca te simti barbat, arati asta tot timpul, nu iti trebuie o zi anume in care sa-ti sarbatoresti barbatia. Il suspectez pe tipul asta care vorbeste asa de clar si raspicat despre caracteristicile unui barbat adevarat si pe cei care il asculta, ca ii asteapta nevastele acasa sa le faca mancare si poate chiar sa spele vasele si rufele. Intrunirea asta seamana foarte mult cu intrunirile clubului NO M'AM din Familia Bundy. Aceeasi atutudine o aveau si ei cand se intruneau departe de femeile lor in garajul lui Al, insa, cand ajungeau in fata lor, le cadea barbatia in sosete.
Au creat oamenii astia de la Next asa o atmosfera sumbra, barbateasca, obscura. Cateva diapozitive pe perete care sugereaza ceea ce inseamna sa fii barbat. Diapozitiva care parca amintesc de calitatile unui barbat, asa, la timpul trecut, la fel cu specialitii in arheologie expun diapozitive cu specii de animale de mult disparute.
In cele din urma Next vrea sa ne transmita, prin spotul asta, ca Stejar e singura bere care stimuleaza dezvoltarea masei musculare, si nu a burtii.
Nici despre campania lansata de Bergenbier nu am cuvinte de lauda. Intr-unul dintre spoturi apar cativa gagii scapati de sub papuc, ce sarbatoresc la o masa in aer liber cu bere si femei. Si asa reusesc ei sa contrazica tocmai ideea principala a Zilei Barbatului. Parca ar fi trebuit sa fie o zi in care sarbatoreai doar cu prietenii si berea, departe de femei. Dar, hei, tipele alea nu sunt prietenele sau sotiile lor, asa ca este in regula sa sarbatoresti Ziua Barbatului cu femeia altuia.
Ce ma deranjeaza cel mai tare e ca Next a copiat ideea, cel mai mult ma deranjeaza cand vad copii. Puteau sa arate ca Stejar e o bere cu atitudine prin nenumarate alte modalitati, dar ei au ales Ziua Barbatului a celor de la Leo, sau mai mult decat a celor de la Leo, cred ca a lui Naumovici. Nu m-ar mira daca el ar fi in spatele spoofului facut ca raspuns la invadarea terenului de joaca de catre cei de la Next si Stajar.
A trebuit sa pun doua posturi fiindca am avut multe de zis si nu puteam sa fiu limitat la doar 2000 de caractere, ca nah, doar sunt barbat.
Iar oamenii au nevoie sa simta ca apartin unui grup care ii reprezinta. Asa e structura noastra. Cat despre analiza mai profunda a barbatiei o las pe mai incolo.
salut
Apropos: Nu mi se pare ca Bergenbier vrea sa-mi sarbatoreasca barbatia. Barbatia mea nu consuma bere ci o elimina si o doare fix in cot de cinstea celor de la Stejar. In schimb barbatul din mine se bucura ca bea o bere cu prietenii, chiar daca nu e Bergenbier si de la anul poate ca va sta acasa de 5 mai (nu e un capat de tara, asta...) datorita celor de la Leo Burnett.
Cheers
De copiat s-a mai copiat, chiar si in afara tarii. Strategiile masinariilor de marketing si publicitate cum sunt: Nike, Coca-Cola sau Apple, au fost copiate si de alte companii. Dar au fost tavalite bine in stilul propriu al acelor companii, astfel incat, atunci cand au fost reintroduse pe piata, au aparut diferite fata de ideea initiala.
Daca Stejar ar fi copiat doar atitudinea... sa zicem: ridicarea in slavi a barbatului pentru o zi. Si ar fi pus-o in scena printr-o idee proprie, nu doar sa copieze mot a mot Ziua Barbatului, ar fi fost altceva.
Daca eu, sa zicem, mi-as descide o firma de pantofi maine si as reprezenta-o prin logo-ul si sloganul de la Nike, apoi as sustine ca acesta este noul teritoriu al pantofilor, cu toate ca ma bazez si promovez exact aceleasi valori, as parea ridicol.
Insa, Next pare sa nu aiba deloc astfel de probleme, ei sunt originali.