Liviu David despre noul teritoriu masculin

Buzz cu Liviu David (Creative Director, Next Advertising)

IQads: V-ati specializat in virale (Stejar, Afacereza, 2%, French Toast) sau pur si simplu nu va puteti abtine (sa nu faceti ceva care sa se viralizeze)?
Liviu David: In primul rand notati ca "Stejar - Stand-up" nu a fost creat ca viral. El a ajuns pe net pentru ca a suscitat ceva interes dupa ce a aparut pe TV. Spotul "Afacereza - Feedback" s-a nascut viral si a fost promovat pe micul ecran in urma reactiilor de pe net. 2% e normal sa fie viral dat fiind bugetul iar French Toast "a scapat pe Internet" dar oricum era planificat si pe sticla. Fiecare s-a viralizat deci in mod diferit.

IQads: Cred ca spotul cu Stejar e cel mai indraznet pe care l-ati facut in ultima vreme pentru tv. V-ati propus sa intrati in istorie cu el?
Liviu David: Hahahahahaha. Nu.

IQads: Eu inteleg din spot ca Stejar sustine Ziua Barbatului. Asta ati vrut sa transmiteti?
Liviu David: Sigur. Cu totii vrem o zi libera. Unii ca sa scape din jugul matriarhal, altii sa se odihneasca, sa se distreze, sau sa faca ce fac de obicei.

IQads: E suficient un spot pentru a convinge publicul ca Stejar e berea potrivita pentru a sarbatori masculinitatea?
Liviu David: Un spot poate atrage atentia iar o campanie poate construi un brand. Relevanta comunicarii in timp si calitatea produsului vor convinge pana la urma. Raspunsul este deci nu.

IQads: De ce ii zice "noul teritoriu masculin" daca ati enumerat aceleasi valori ca Bergenbier?
Liviu David: La o privire mai atenta veti observa ca Stejar are o atitudine usor diferita de Bergenbier. N-as vrea sa intru in detalii de pozitionare. Daca n-ati observat, nu-i bai. Avem timp, nu ne grabim.

IQads: Care e scopul spotului - isi schimba Stejar strategia ("de esenta tare") sau v-ati folosit de masculinitate doar pentru aceasta promotie, in aceasta perioada, adica fix inainte de Ziua Barbatului?
Liviu David: Data fiind taria, Stejar a fost dintotdeauna un brand extrem de masculin. Nu facem decat sa continuam. Ca dovada, campania cu stejari nu are legatura cu Ziua Barbatului. Are insa mare legatura cu un anumit gen de barbati.

IQads: Ce efect crezi ca va avea spoof-ul fanilor Bergenbier - pentru consumatori, pentru brand manageri, pentru colegii din agentiile de publicitate?
Liviu David: Spoof-ul acela e o glumitza haioasa la care probabil toata lumea asteapta acum o replica. E o idee la prima mana, pe genul "ba pe-a ma-tii", fara argumente rationale si fara nici o legatura cu brandul Bergenbier. Poti pune barbatii oropsiti care-si cer in final drepturile in aceeasi oala cu fiorosul rottweiller? Doar in mintile infierbantate ale unor creativi care gandesc spoturi si nu branduri. Daca cei de la Leo se simt atacati in initiativa lor pentru care "toata tara ar trebui sa le multumeasca" (care nu-i o idee deloc noua in lume, luati aminte), e treaba lor. Cunoscandu-i, as vrea doar ca asa-zisul razboi Stejar-Bergenbier sa nu ajunga o rafuiala intre agentii.

IQads: O sa dati o replica acestui spoof?
Liviu David: In caz de razboi nu anunti data, ora si locul unde o sa ataci. Nici daca o sa ataci. O sa dam o replica acestui spoof?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune


Comentarii

anton mihai
acum 16 ani
Eu cred ca se potriveste cu Stejar campania. Nu de alta dar pe strada asta am trecut si eu insa in echipa gresita. Felicitari si e foarte ofertant drumul.
Florin Gheorghe
acum 16 ani
Ziua Stejarului, sau cum sa copiezi si totusi sa ai pretentia ca esti original

Dupa ce femeia a inventat maritisul singura scapare a masculilor a fost sa inventeze „Ziua Barbatului”, asa ca ideea asta, nu a venit, in premiera, niciuneia dintre agentiile romanesti.

Am o singura suspiciune legata de ziua asta, si anume ca a fost inventata de niste fatalai. Adica, daca te simti barbat, arati asta tot timpul, nu iti trebuie o zi anume in care sa-ti sarbatoresti barbatia. Il suspectez pe tipul asta care vorbeste asa de clar si raspicat despre caracteristicile unui barbat adevarat si pe cei care il asculta, ca ii asteapta nevastele acasa sa le faca mancare si poate chiar sa spele vasele si rufele. Intrunirea asta seamana foarte mult cu intrunirile clubului NO M'AM din Familia Bundy. Aceeasi atutudine o aveau si ei cand se intruneau departe de femeile lor in garajul lui Al, insa, cand ajungeau in fata lor, le cadea barbatia in sosete.

Au creat oamenii astia de la Next asa o atmosfera sumbra, barbateasca, obscura. Cateva diapozitive pe perete care sugereaza ceea ce inseamna sa fii barbat. Diapozitiva care parca amintesc de calitatile unui barbat, asa, la timpul trecut, la fel cu specialitii in arheologie expun diapozitive cu specii de animale de mult disparute.

In cele din urma Next vrea sa ne transmita, prin spotul asta, ca Stejar e singura bere care stimuleaza dezvoltarea masei musculare, si nu a burtii.

Nici despre campania lansata de Bergenbier nu am cuvinte de lauda. Intr-unul dintre spoturi apar cativa gagii scapati de sub papuc, ce sarbatoresc la o masa in aer liber cu bere si femei. Si asa reusesc ei sa contrazica tocmai ideea principala a Zilei Barbatului. Parca ar fi trebuit sa fie o zi in care sarbatoreai doar cu prietenii si berea, departe de femei. Dar, hei, tipele alea nu sunt prietenele sau sotiile lor, asa ca este in regula sa sarbatoresti Ziua Barbatului cu femeia altuia.

Florin Gheorghe
acum 16 ani
Nu ma surprinde deloc, dar oamenii de la Leo au tratat cu indiferenta multe idei cu potential. Astfel ca, cei de la Next au gasit um prilej de a se manifesta cu atitudine pe o idee promovata pana acum de altii si nu au pierdut timpul.

Ce ma deranjeaza cel mai tare e ca Next a copiat ideea, cel mai mult ma deranjeaza cand vad copii. Puteau sa arate ca Stejar e o bere cu atitudine prin nenumarate alte modalitati, dar ei au ales Ziua Barbatului a celor de la Leo, sau mai mult decat a celor de la Leo, cred ca a lui Naumovici. Nu m-ar mira daca el ar fi in spatele spoofului facut ca raspuns la invadarea terenului de joaca de catre cei de la Next si Stajar.

A trebuit sa pun doua posturi fiindca am avut multe de zis si nu puteam sa fiu limitat la doar 2000 de caractere, ca nah, doar sunt barbat.

anton mihai
acum 16 ani
singurul punct unde sunt de acord cu ce spui este ca Romania in general este limitata in a se manifesta doar prin experientele altora. iar aici la Stejar nu cred ca este rau sa mergi in paralel ca sa te asezi pe un segment de piata. Ziua barbatului este o gaselnita. Asa cum sunt majoritatea "sarbatorilor" de vanzari.

Iar oamenii au nevoie sa simta ca apartin unui grup care ii reprezinta. Asa e structura noastra. Cat despre analiza mai profunda a barbatiei o las pe mai incolo.

salut

adrian lupu
acum 16 ani
Liviu e the best. Liviu rulez.
Ionut Calugaru
acum 16 ani
Este o rafuiala intre agentii. De fapt e o rafuiala intre branduri dar cu ajutorul agentiilor. Faptul ca in Romania nu se poate emite o idee originala si e mai traditional sa o furi pe-a altuia sau sa faci misto de ea, deriva din subcultura unor directori de creatie dar si din sindromul capara vecinului de care suferim 80% dintre romani.

Apropos: Nu mi se pare ca Bergenbier vrea sa-mi sarbatoreasca barbatia. Barbatia mea nu consuma bere ci o elimina si o doare fix in cot de cinstea celor de la Stejar. In schimb barbatul din mine se bucura ca bea o bere cu prietenii, chiar daca nu e Bergenbier si de la anul poate ca va sta acasa de 5 mai (nu e un capat de tara, asta...) datorita celor de la Leo Burnett.

Cheers

Liviu David
acum 16 ani
Confunzi probabil job-ul de director de creatie cu alte meserii, care se ocupa cu strategia de brand. In schimb vorbesti de subcultura.
Florin Gheorghe
acum 16 ani
Mihai, e destul de greu sa fii de acord cu mine, in mare parte am lansat idei subiective, dar care pot deveni obiective in anumite situatii. Am tratat cu putin sarcasc si oarecare fustrare ziua asta a barbatului si ideile oamenilor din agentiile care ne-o propun.

De copiat s-a mai copiat, chiar si in afara tarii. Strategiile masinariilor de marketing si publicitate cum sunt: Nike, Coca-Cola sau Apple, au fost copiate si de alte companii. Dar au fost tavalite bine in stilul propriu al acelor companii, astfel incat, atunci cand au fost reintroduse pe piata, au aparut diferite fata de ideea initiala.

Daca Stejar ar fi copiat doar atitudinea... sa zicem: ridicarea in slavi a barbatului pentru o zi. Si ar fi pus-o in scena printr-o idee proprie, nu doar sa copieze mot a mot Ziua Barbatului, ar fi fost altceva.

Daca eu, sa zicem, mi-as descide o firma de pantofi maine si as reprezenta-o prin logo-ul si sloganul de la Nike, apoi as sustine ca acesta este noul teritoriu al pantofilor, cu toate ca ma bazez si promovez exact aceleasi valori, as parea ridicol.

Insa, Next pare sa nu aiba deloc astfel de probleme, ei sunt originali.



Branded


Related