Danke, capitan de play

BLITZ KRITIK

Alles klar, lumea spoturilor publicitare romanesti nu poate sa existe fara nemti: calitatea e germana, faci cutare lucru nemteste, nemtii recomanda aia sau aialalta etc. Nu e luna lasata de la Dumnezeu - respectiv de la Allah sau Buddha, pentru cititorii de alte religii - sa nu vad vreun spot care se agata cu disperare de brandul "Made in Germany". Am senzatia ca toti neinspiratii din advertising stau cu ochii pe tv si, cum observa o pauza de "nemti", pac!, cu ei la Razboiu: Hai acuma repede noi, ca nu e nimeni pe piata! O bagam pe aia cu calitate "germana" sau pe cealalta cu "vopseste nemteste"?

Campioni la smecheria asta tipic romaneasca sint de regula vopselele si berile. Cu sau fara umor, avind sau nu vreo legatura produsul respectiv cu spritul teuton, reclamele la vopsea si bere au reusit sa-si consolideze pozitia pe baza acestei manevre de marketing. Spre exemplu, va propun sa facem un mic exercitiu de memorie. Va rog sa completati cuvintul care va vine imediat in minte dupa "Vopseste". Vopseste... si mai cum? ...Cine a zis "bulgareste"? Ha-haa... e buna, am ris! Deci, serios acuma: dupa "Vopseste" vine... "Nemteste"! Raspuns corect, bravo!

Din cite imi amintesc, spoturile la vopsea (Dufa sau Danke) au fost, in majoritatea lor, comice. Dovada sta insusi faptul ca imi vine acum rapid in minte, fara sa ma documentez nicaieri, cite o faza haioasa din istoria ambelor marci. Am ris de batrineii nemti care, aflati in excursie in Romania, spun "Danke" in loc de "Multumesc" si se trezesc cu o tona de vopsea Danke. Cit despre replica "Da' ce-am, bai nene?!" a tipului care o ia pe nemteste cu nevasta-sa dupa doua trafalete date cu Dufa, pe aia inca o mai folosesc si acum cu amicii.

Din pacate, ultimul spot la Dufa Oskar, cel cu "chimistii germani care au jucat dupa cum le-au cintat talentatii zugravi romani" ma plictiseste. Fetele sint neconvingatoare: unii n-au fata de zugravi, iar ceilalti n-au aerul ca ar avea vreo treaba cu Germania. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca (daca nu cumva a fost folosita la misto), expresia "talentatii zugravi romani" nu sta in picioare. Cei care si-au renovat vreodata apartamentul sau au avut de-a face cu echipe de muncitori stiu bine despre ce vorbesc. Nefericita coincidenta face ca, in acelasi timp, pe sticla sa se difuzeze zilele acestea inca un clip cu "calitatea germana". De data aceasta, culmea, la o masina frantuzeasca. Cica Peugeout 308 ar fi "Numarul 1 in presa germana".

Also?... Si Mailat a fost o vreme numarul 1 in presa italieneasca, da' asta nu ne-a folosit la nimic...

-----
Daniel Goace este redactor la Academia Catavencu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune

Dictionar


Comentarii

burebista dacu
acum 16 ani
...sigur ca talentatii zugravi romani acuma cinta in spania, nu chimistilor germani / pacat e ca - de prea multe ori - creativii cedeaza in fata unor fete de la CS, de cele mai multe ori prea repede si fara argumente...

trist peisaj in publicitatea autohtona

Ion Draghici
acum 16 ani
Unele dintre reclame sunt foarte idioate, daca ar putea exista o comparatie intre anumite spoturi si altele asemamatoare majoritatea ar putea fi clasate in partea finala.
Ionut Calugaru
acum 16 ani
Destul de simpatic clipul si in ton cu mentalitatea neaosa a mesterului ce da cu trafaletul. Cred ca nu s-a omorat prea tare clientul sa bage mana adanc in buzunar... E un produs de buget totusi...


Branded


Related