Statisticile spun ca femeile sunt mai numeroase decat barbatii. Si tot ele spun ca femeile cumpara pentru intreaga familie. Practic ele sunt si targetul produselor pentru copii. Odata casatoriti, majoritatea barbatilor isi cumpara "cu mana lor" doar bauturi alcoolice, unelte, aparate si eventual produse cosmetice specifice. In rest, necesitatile lor intra tot sub jurisdictia nevestei.
Femeia este target-ul majoritatii covarsitoare a reclamelor, iar aceste reclame sunt extrem de conventionale si proaste. Atunci cand intr-un brief la rubrica target sunt trecute femeile intre 26-50 de ani, mame si sotii, tone of voice-ul e neaparat cald, familial, iar campaniile aferente sunt mereu aceleasi, parca trase la indigou. Femeile din spoturile pentru femei sunt chiar mai lipsite de substanta decat cele care fac figuratie in spoturile pentru barbati. Majoritatea acestor personaje sunt obsedate de curatenie, sanatate si de bunastarea familiei lor. Toate au camasute albe apretate si aerul unei mame robot fara personalitate, parca rupta din The Stepford Wives.
Toate reclamele la tampoane, cosmetice, odorizante pentru casa, iaurturi care faciliteaza tranzitul intestinal, dulciuri pentru copii si detergenti sunt niste testimoniale, in care o femeie cu un zambet tamp iti recomanda un produs, jurandu-se ca si ea l-a incercat pe propria-i piele sau pe cea a familiei ei.
Daca e sa ne luam dupa reclamele care li se adreseaza, femeile nu au simtul umorului, nu pot intelege beneficiile unui produs decat daca sunt explicate cat mai pe larg intr-un demo si, ce e cel mai grav, nu au simtul penibilului. Majoritatea clientilor si strategilor par sa creada ca asta e adevarul, altfel nu-mi explic de ce apar atatea reclame la fel.
Ce-i drept, exista si campanii adresate femeilor care au un mesaj destept, din pacate nu sunt productii locale. Ma refer la campania Dove pentru frumusete adevarata, care a spart cliseele reclamelor la cosmetice. Mai e si campania Nike, in care femeile evadeaza de pe masa de operatie estetica. Dintre reclamele autohtone, singurele care vin cu o perspectiva mai noua ar fi cea la Alka - Prajitura casei si cea la Magura, desi aceasta din urma e bazata mai mult pe cateva clisee legate de femei, decat pe un insight real.
Chiar si asa, daca reclamele adresate femeilor bifeaza uneori rubrica mesaj inteligent, la capitolul umor stau foarte prost. Reclamele autohtone la bere si alte bauturi alcoolice sunt revolutionare in comparatie cu cele la orice produs care se adreseaza exclusiv femeilor. Barbatii il au pe Dorel de la Unirea, iar femeile pe madam Maria de la Bonux. Problema e ca, la categoria carisma si simtul umorului, Dorel o bate clar pe madam Maria.
Comentarii
daca as putea v-as da niste link-uri cu forumuri cu mamici cu neveste cu 2 ,3 copii si casnice si cu servici si cu facultate si fara .....sa vedeti ce vb cum vb ce simt al umorului conversatii despre sex fara inhibitii ....etc.
dar....primeaza misoginismul.