O sugestie pentru juniori

Sa presupunem ca ai tot ceea ce-ti trebuie (pasiune, talent, entuziasm, portofoliu, skills), astfel incat poti incepe sa-ti cauti un job de creatie in advertising. Si te intrebi unde ai vrea sa lucrezi, unde te-ai potrivi cel mai bine? O agentie independenta sau o multinationala? Sigur, numele mari suna extrem de bine, si e destul de greu sa rezisti farmecului discret pe care-l emana.

O sa va spun cate ceva despre cum e sa lucrezi intr-o agentie independenta, despre avantajele si dezavantajele unei astfel de optiuni si urmeaza sa discutam despre multinationale altadata.

In primul rand, daca esti junior, o agentie independenta e exact ceea ce-ti trebuie. N-as da nici 10 multinationale pe junioratul facut in prima mea agentie. Lucrezi pe o multime de conturi, de la bete de chibrit la masini de lux. Si ai nevoie de asta, in special pentru ca iti poti mentine mintea deschisa, poti evita mai usor cliseele. Esti alert si nu te plictisesti. Nu inveti cuvintele cheie si frazarea la care raspunde afirmativ clientul. In al doilea rand, pentru ca toata lumea e prietenoasa si are rabdare cu tine. Daca ciulesti urechile, inveti de la toti.

Asta ma aduce la al doilea mare avantaj, atmosfera. Oamenii aia nu-ti sunt colegii de la etajul 3, sunt prietenii tai. Simti ca faci parte dintr-o echipa, ca lucrezi la atingerea unui scop comun. Nu esti doar o rotita intr-o masinarie uriasa.

Numero 3, "ciupesti" si de la alte profesii. Faci un pic si pe accountul, inveti si ce e ala un media-plan, intelegi si ce inseamna un engine de site web, nu doar principiile estetice si functionale dupa care sa te ghidezi. Cu alte cuvinte, iti construiesti un tablou general si inveti sa-i intelegi si pe accounti cand te preseaza (ei, la randul lor, presati fiind de clienti).

Ar mai fi de spus ca totul e foarte dinamic. Se schimba clienti de la saptamana la saptamana. Inveti sa-ti dai seama care pitch-uri sunt la misto si care sunt alea "pe bune". Inveti sa si pierzi. Si asta e un lucru important, pentru ca doar asa reusesti sa eviti aroganta despre care se spune ca vine odata cu postul. Putina umilinta la timpul potrivit face minuni pentru atitudinea ta ulterioara. Cum ar zice stimabilii domni de la W+K, embrace failure.

Inveti sa apreciezi oamenii care chiar stiu ce fac, pentru ca rezultatele sunt vizibile imediat, si ai mereu controlul asupra advertisingului pe care-l dai mai departe. Intr-o agentie independenta nu e loc de impostori. Daca ai 300 de colegi, unul sau doi care o freaca aiurea, sunt netalentati, habar n-au ce ar trebui sa faca sau sunt nemotivati nu atarna prea greu. Intr-o echipa de 20 de persoane, conteaza incredibil de mult. Asta asa, in caz ca se gaseste careva care sa strambe din nas la testele date la interviu sau la perioada de proba. Chimia intre membrii echipei e cruciala cand e vorba de o agentie mica.

O agentie mica nu inseamna o agentie saraca. Te poti astepta la un salariu la nivelul pietei. Nivelul real al pietei, nu bursa zvonurilor.

Ca dezavantaje, mai ales daca esti om de creatie, ar fi ca, de multe ori, e nevoie sa te intalnesti face to face cu clientii. Unora nu le place asta. Apoi, daca nu esti atent, vei acumula foarte multe frustrari. Stii super campania aia pe care ai propus-o si de care au fost extaziati? Nu se mai face. Da' pitch-ul ala pe care-l credeai castigat? Da, exact, nu l-ai castigat. De ce? N-o sa afli niciodata. Copy-ul ala perfect, pe care ai stat pana la 2 dimineata, slefuit ca un diamant, flawless? S-a rescris, si nu de tine. Ti se pare ca detectezi ceva aroganta la unii sau la altii? Ei bine, nu ti se pare, ea exista.

Insa tot raul spre bine. Daca-ti tii mintea deschisa si-ti pastrezi calmul, nu ai decat de castigat. Si faci in 2 ani mai multa experienta decat oricine altcineva care a stat in ultimii 5 ani pe acelasi cont plictisitor cine stie pe unde.

De-ajuns pentru moment. Sa nu se inteleaga cum ca as avea ceva impotriva multinationalelor, ba dimpotriva. Fiecare dintre noi isi poate gasi un mediu in care sa-si foloseasca asa cum trebuie creativitatea. Pentru mine, junioratul a fost perfect. Lucru pe care vi-l doresc si voua, de altfel.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Stefan G
acum 16 ani
corect, foarte bine zis. Nu ai vorbit insa de programul de munca. Fiind o agentie mai mica, nu se munceste mai mult intrucat uneori exista o supraaglomerare (fireasca pana la un punct) a sarcinilor ? Ma refer aici la copy, art, hai si web-designer.
Suman Eugen
acum 16 ani
sorry. ma gandeam ca stie toata lumea. peste tot se munceste mai mult, peste program, in weekenduri cand e nevoie, samd. nu conteaza marimea agentiei.
Stefan Parcalabescu
acum 16 ani
articolul asta imi da sentimentul ca sunt intr-o pozitie foarte foarte cool, astept sa-l citesc si pe ala cu multinationalele sa fac apoi comparatia, da mai ales am o intrebare, esti de parere ca dupa ce faci experienta in minunata pozitie descrisa mai sus, e cazul sa te angajezi la o multinationala ca sa-ti dea aia mai multi bani si sa ruginesti 5 ani pe acelasi cont?
Suman Eugen
acum 16 ani
depinde de foarte multe lucruri. depinde f mult de tine. de cate chestii inveti. poate nu-i de tine viata de corporatie. iar cu banii, well, din cate stiu eu, nu sunt diferente notabile intre independent vs multinationala ;). iarasi, tot de tine depinde si salariul pe care-l ai. singura chestie mai delicata in ceea ce priveste agentiile mici e cea legata de premii. accesul catre un premiu de festival e destul de barat. (nu prea ai timp de ghosturi sau de speculative si nici n-ai un client service care sa poata negocia o aparitie, doua, pt un ad, "cat sa-l bagam si noi la festival"). insa, repet, depinde de ce-ti doresti. eu, de exemplu, prefer sa stiu ca adurile mele au si rezultate concrete in cifra de afaceri a clientului. cel putin acum, asta e atitudinea.
Florin Gheorghe
acum 16 ani
Junioratul e partea cea mai interesanta a carierei. Ambitia, entuziasmul si creativitatea sunt la cote maxime in aceasta prima faza a carierei si iti da puterea sa realizezi orice. Cel mai bun loc in care ai putea sa faci junioratul este intr-o agentie/firma mica, ce are posibilitati de dezvoltare in viitor. Aceasta, inevitabil, o data cu ea, iti va oferi si tie posibilitatea sa te dezvolti si sa devi un profesionist. Este evident faptul ca trebuie sa muncesti mult, ca programul de lucru inseamna doar cateva cifre pe o hartie. Doar nu o sa te trezesti brusc la 4 dimineata cu o idee geniala in cap si o sa-ti spui ca poate sa mai astepte pana la ora 9 cand incepe programul.

Nu cunosc foarte bine climatul din multinationale, dar, din ce stiu, pentru mine munca acolo echivaleaza cu pensionarea creativitatii, si ambitiei, si entuziasmului. Am avut ocazia sa vorbesc cu cativa oameni din multinationale si toti se plangeau de faptul ca acolo nu se intampla niciodata nimic. Daca esti in cautarea dezvoltarii personale, cel putin in primii 5-10 ani, sa zicem, multinationalele trebuiesc evitate.

Radulescu Andrada
acum 16 ani
Mi-am regasit junioratul in cele mai mici detalii.

Acum sunt in alta agentie. Mai mare. Si mi-e bine, pentru ca am o baza solida.

Da' ma uit la copiii astia din jur...of.

Alin-Cristian Tatarca
acum 16 ani
E f ok ce zici tu... insa ce se intampla cand patronul, de obicei fost CD intr-o multinationala, nu are timp de juniori... adik e mai mult plecat sa caute clienti... crezi ca ei,m juniorii, cresc intr-un mediu propice? Crezi ca invata ceva? Nu le ramane decat de furat... de ici, de colo... Si inca ceva... cum crezi ca arata urmatoarea generatie de CD... hmm eu personal nu o vad bine...
Cristian Spiridon
acum 16 ani
Eu am inceput exact invers. Acum lucrez intr-o agentie mica si nu-mi pare rau ca am facut aceasta alegere. Invat foarte multe si cel mai adevarat : colegii imi sunt prieteni. Programul, eu zic ca este la fel. Iar placerea unui cont castigat sau al unui succes intr-o agentie mica se resimte mult mai tare in randul colegilor mei actuali decat intr-o multinationala.
Liviu Dragomir
acum 16 ani
tare


Branded


Related