Schimbarea mediilor da bataie de cap agentiilor spaniole

Interviu cu Concha Wert, director Club de Creativos, Spania

Expozitia de publicitate spaniola Viva la Diferencia, organizata de Institutul Cervantes, Club de Creativos din Spania si MNAC, a adus la Bucuresti cele mai tari lucrari spaniole din ultimii trei ani dar si cativa oameni din industria publicitatii, printre care si Concha Wert, director al Club de Creativos. Am aruncat un ochi peste printurile si spoturile din expozitie, dupa care i-am cerut o traducere mai detaliata si cateva opinii despre publicitatea spaniola. Am aflat ca agentiile sunt derutate de schimbarea mediilor publicitare si ca reclamele nu mai sunt asa eficiente cum erau acum cativa ani.

IQads: De ce ar trebui sa vina lumea la aceasta expozitie?
Concha Wert: Aceasta expozitie s-a nascut in urma cu un an, pentru ca am vrut sa aratam ce au facut spaniolii in materie de advertising in ultima perioada. Institutul Cervantes de la Bucuresti ne-a cerut acest lucru, sa aratam cele mai bune lucrari spaniole premiate in diferite festivaluri. Club de Creativos are propria competitie la care au fost inscrise anul acesta 1500 de lucrari. In fiecare an alegem 10% din acestea, si aici in expozitie le puteti vedea pe cele alese in ultimii trei ani.

IQads: Care e nivelul creativitatii in Spania fata de alte tari din Vest, sa spunem Anglia, Germania?
Concha Wert: Nu suntem foarte departe de UK, dar acolo nivelul e foarte ridicat. Am invatat mult in ultimii ani, si cred ca ne-am dezvoltat propriul stil in advertising, ceea ce cred ca e foarte bine. Advertiserii sunt fericiti, iar asta se vede si in reclamele spaniole.

IQads: Cu ce probleme se confrunta industria in momentul de fata?
Concha Wert: Avem cateva probleme. In acest moment vechile modalitati de a face advertising se schimba, dar se nasc altele. Nu ma refer numai la internet, care e deja destul de folosit de advertiseri. Trecem prin mari schimbari acum, iar toata lumea e putin nedumerita. Asta ar putea fi o problema, pentru ca e greu sa lucrezi asa. Mediile s-au schimbat foarte mult, sunt atat de complexe, piata comunicarii este foarte diversa, iar companiile nu au bani ca sa acopere toate aceste medii. Investesc mai putini bani pentru fiecare canal publicitar. Fragmentarea aceasta cred ca e o problema pentru agentii, pentru canalele media, dar si pentru companii. Totul e foarte nisat.

IQads: Companiile investesc mai putin decat o faceau in urma cu cativa ani?
Concha Wert: Nu neaparat. Doar ca banii pe care ii dau acum pe publicitate, in trecut puteau fi folositi pentru campanii mult mai ample, care atingeau mai multi consumatori. Eficienta advertisingului este mult redusa acum.

IQads: Care e cea mai creativa agentie din Spania in momentul asta?
Concha Wert: E greu de zis, pentru ca avem 5 sau 6 agentii care sunt chiar la acelasi nivel. E greu de ales una.

IQads: Agentii independente sau retele?
Concha Wert: Nu prea mai exista agentii independente in Spania. In urma cu multi ani, toate multinationalele au venit in Spania si au cumparat tot.

IQads: Ce se poarta in publicitatea din Spania in momentul asta?
Concha Wert: Umorul e principalul ingredient al publicitatii spaniole. El reflecta cumva statutul societatii. Un alt trend ar fi ca agentiile spaniole isi schimba felul de a lucra. In trecut, agentiile lucrau pentru TV, print sau un alt mediu precis. Acum, nu mai trebuie sa se gandeasca la mediu, trebuie sa se gandeasca mai mult la idee si pe urma sa decida unde poate fi aplicata acea idee. Ideea poate fi un e-mail, un design special de produs, orice.

IQads: Si chiar functioneaza asta cu clientii mari?
Concha Wert: Ei bine, aici e problema. Clientii nu stiu inca ce vor, totul e atat de nou si pentru ei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related