* cu amendamente de rigoare, mai jos in text
Dupa "Afacereza" celor de la Money Channel, o alta reclama isi ia avant pe net, inainte ca lumea s-o vada in heavy rotation la TV. Spoturile la branzeturile Del facute in sufragerie la Dan Diaconescu au invadat pentru inceput YouTube-ul, dupa care au fost postate si pe alte siteuri inainte de asalatul asupra televizoarelor. CAP, agentia care sta in spatele campaniei pentru Del, e poate prima care a dat startul trendului, creativii mai laudandu-se deja cu o serie de spoturi asemanatoare pentru vopselele Zertifikat, puse si ele pe net inainte de orice alt suport media.
Pentru ca au fost linkuite in stanga si-n dreapta, blogosfera a inceput sa dea deja note prestatiei lui Dan Diaconescu and Co, sa faca pronosticuri vizavi de succesul pe care-l vor avea la raft branzeturile astfel impachetate si sa comenteze decizia agentiei de publicitate de a-si asocia numele cu controversatul post de televiziune. Versiunea mea dupa ce am vazut reclamele:
Dan Diaconescu. Ia un ban, face ce stie, creeaza nou prilej de valva in jurul sau. Elodia a cam fost uitata, alta profesoara provocatoare de sinucideri adolescentine nu se mai iveste, era nevoie de un pic de zarva. Bate palma cu clienti care vor si altceva decat "SC Aluminiu IMPEX SRL va ofera din stoc fier putin forjat si Paste Fericit". Nu as zice ca s-a mai spalat cu ocazia asta oglinda lui DD, nicidecum. Si tot DD se dovedeste ceva actor, poate chiar mai credibil decat alte vedete de sticla precum Teo si detergentii, Teo si Danone sau Mondenii si "Sange de taur".
Branzeturile. Se face putina notorietate in jurul unui brand de care nu a auzit nimeni. Target (si aici ma refer la cel de pe online) greu de convins sa dea navala sa o cumpere in ritm sustinut din magazin. Putin fler sa caute o agentie cu nume. Constienti ca o astfel de pozitionare le va atrage critici (pe net sunt deja aprecieri de genul "mai bine ma sinucid decat sa ma duc la supermarket sa cumpar", "produse ieftine si proaste", "Branza Del se adreseaza in primul rand retardatilor").
Agentia. CAP are curaj sa faca pasul inspre blamatul post de televiziune si o face intr-un mod inteligent. Speculeaza tocmai aducatorul de rating "Dan Diaconescu in direct" si face uz de tot arsenalul de personaje dubioase care-i calca prin platou: gospodina, mascatul, interpreta de muzica populara si clarvazatorul. Pe care-i impacheteaza pentru a-i difuza mai apoi exclusiv pe OTV, pentru ca telespectatorii postului sunt tocmai targetul asumat al celor trei reclame. Intr-o Romanie plina de pudibonzi care nu se uita la OTV, dar stiu de Elodia, agentia de publicitate s-a angajat sa "do the dirty work" si sa-si ia castane de la moralistii tarii. Si sa aiba o reclama numai buna de premiat pe la festivaluri.
Chiar era nevoie de cineva care sa isi dea seama de mina de aur care este OTV-ul. Sa ma explic, pentru ca deja simt venind pietroaie in freza de la internautii de bine. E o fauna. Pe care CNA-ul o amendeaza in mod stangaci si in disperare de cauza, care face rating peste televiziuni cu pretentii, dar de care sociologii nu s-au gandit sa se lege pentru a studia fenomenul dintr-o serie de principii fals academice. La fel cum si de manele se leaga Pruteanu cu un "huo" penibil, insa nu si aceiasi sociologi, care ar avea o intreaga cultura marginala de explorat, inteles si explicat celor care se inspaimanta de ea. Sunt subculturi intrate in viata de zi cu zi, iar solutia nu este, ca la Summitul NATO: repede sa bagam mizeria sub pres pana pleaca aia.
Agentia CAP nu o ia in brate, cum nu sugerez ca ar trebui sa o faca nici sociologii, nici nu o pune la colt. O face sa existe si sa tinem cont de ea, le-o arata sociologilor care nu se uita pe OTV, dar se dau pe YouTube. Ha! Si care sociologi poate o si "traduc" in niste carti frumoase care sa fie si studiate pe la facultati de profil. Si nu glumesc. Pana sa avem suficienti anticorpi sanatosi pentru toate bubele sociale din Romania, ne multumim cu asta. Dincolo de faptul ca e mercantila si numai buna de festival, campania pastiseaza o lume, iar agentia de publicitate nu pretinde, ca restul lumii bune, ca OTV nu se afla nicaieri pe vreun buton de la telecomanda de-acasa.
Comentarii
Hai sa fim seriosi: OTV este extrem de urmarit de segmentul 14-75 (ani) din toata tara.
Nu pot insa aprecia pana la CAPat ideea pana nu stiu mai multe despre produs. Un link, ceva?
Iar Cosmin are mare dreptate: cati dintre dumneavoastra nu "zabovesc" macar 2-3 minute pe OTV zappand, fireste, catre TVR Cultural?
Este incredibil cat de usor oamenii nu se mai obosesc sa gandeasca.Asta inseamna o reclama buna ? Aiurea ... Asta ne arata nivelul la care cred unii mai "destepti" ca santem.Daca oteveul e reprezentativ pentru cineva ... Ma umfla rasul.
Daca firma care a comandat reclama facea fluturasi si ii arunca din avion tot erau mai castigati decat cu penibilitatea asta.
Campania aduce un aer de "prospetime" mediului publicitar romanesc si un potential de stres maxim pe viitor.
Intr-adevar, nu o ia in brate ci O PROMOVEAZA prin acest clip, face o asociere de imagine. Problema e daca va fi sau nu in interesul produsului si asta se va vedea mult mai tarziu. E intr-adevar un act de curaj, dar am eu o vorba: Poti sa faci valuri si fara sa dai cu batu-n balta! ;)
Decat sa va fluturati indignarea aiurea mai bine ati pune mana pe carte (unii) sau ati face ochii mari si ati lua notite (altii).
Este absolut penibil ca cei care s-au hlizit la MMS-Cosmote sa critice aceasta campanie excelent (repet) confectionata. Daca si pretul produsului tinteste medium-low, atunci de-a dreptul pute a Effie.
Pentru creatorii Zarazei (desi nu ma convinge campania) numai respect!
Excelent confectionata!? Nu stiu ce sa zic. Imi lasa impresia ca ar fi vrut sa starneasca amuzamentul cu clipurile astea, dar din punctul meu de vedere nu au reusit. Dar, oricare ar fi planurile celor de la Cap pentru campania asta, sunt sigur ca nu o sa ne lase sa uitam prea curand de firma si produsele astea.
Eu zic asa: o campanie care joca la (cel putin) doua capete (ptiu, drace!)
"1. daca doctilor li se pare funny, ne-am scos! se va viraliza instant si va curge awarenessu' pe noi cat casa
2. daca stimatilor privitori de OTV nu le va pica fisa si vor crede ca e pe bune, macar o sa vindem produsu'
Oricum ai da-o tot iese ceva. Deci hai s-o facem"
Variantele "nu va fi gustat de 'telectuali" si "telespectatorii OTV se vor prinde" nu cred ca au fost luate prea serios in seama. Sau da, dar tratate ca risc asumat.
Viralizarea, dupa parerea mea, o fac oamenii de nivelul lui Dorel sau ceva mai evoluati. In limbajul lor zilnic asimileaza propozitiile sau expresiile auzite pe la tv sau radio si asa le transmit altora. Insa, nu am sesizat nimic memorabil in campania asta, "senzationala" e doar ideea in sine, altceva nu ma leaga de campanie.
La punctul 2, recunosc, dupa ce am vazut prima oara unul dintre spoturi am crezut ca e pe bune. Adica, la reputatia pe care o are Dan Diaconescu, nici nu avea cum sa ma mire o nebunie de genul asta.
Ma uitam mai devreme si pe Youtube, la spoturile postate acolo, si am vazut ca dupa aproape o saptamana au ajuns la aproximatix 15 000 de vizualizari si cateva pagini de comentarii. Probabil ca in curand o sa se apropie, sau o sa depaseasca popularitatea deja celebrului viral: Feedback is 50.
Florin
PS. Cerere catre CNA - astupati CANALUL!
Eu nu vad nici un efort creativ in campania asta, nici un dram de inteligenta... Am toata admiratia pentru campania adfel "Maximilian - mijlocitorul lumii de dincolo" care a exploatat genul asta de "senzational" dar au CREAT ceva.
Faptul ca Vacanta Mare "prinde la public" nu-i scuza pe ce-i care produc chestia asta, manelizand Romania.
Atunci cand, prin natura meseriei tale, ceea ce faci e vazut de cateva sute de mii de oameni asa cum se intampla in cazul oamenilor din publicitate, ar trebui sa te gandesti de cel putin doua ori in ce directie e posibil sa-i trimiti pe oamenii aia.
Faptul ca kitchul "prinde" nu-i deloc un argument sa-i ridicam in slavi pe pictorii de Cismigiu.
Astia suntem noi romanii... niste prefacuti... ne dam aere de intelectuali si ne facem ca nu ne uitam la Otv, pentru ca nu e de nivelul nostru. Daca fac un studiu... 90% din romani o sa spuna ca nu sufera manelele si totusi le auzim pe fiecare strada, acelasi lucru si cu OTV. Sincer cred ca o sa cumpere Del toate gospodinele care se uita pe OTV... sa vorbeasca cineva si de Delaco, aia e reclama super tare, cu o mare buba? barbatii cumpara cascaval sau femeile?