Aud tot mai des intrebari sau discutii cu privire la competitia dintre agentiile de PR independente si cele multinationale. Dezbaterea pe aceasta tema exista in strainatate de mai multe vreme, mai ales in tarile cu traditie in domeniul comunicarii. Dar iata ca este un subiect si in Romania, prorbabil odata cu aparitia unor nume mari de companii internationale de PR si pe piata noastra.
In primul rind cred ca este util sa vedem in ce formula sint aceste companii multinationale prezente in Romania. Deocamdata, unele sunt doar reprezentate de catre firme locale, iar acestea din urma poarta in unele cazuri si numele respectivei retele. Exista si alte agentii de la noi, cum este si cazul IMAGE, care colaboreaza pe proiecte cu companii de PR de afara, dar nu poarta numele respectivei multinationale. O alta situatie este reprezentata in Romania de fostele departamente de PR ale unor agentii de publicitate, care au devenit intre timp firme de sine statatoare si care poarta numele retelei din care fac parte.
Nu vreau sa le stirbesc deloc meritele celor care sint afiliate sau reprezinta firme multinationale, vreau doar sa precizez ca inca nu avem o prezenta consistenta, sa spunem cu "birou propriu" in Romania, a unei companii mari internationale. Probabil ca in viitorul apropiat vom asista si la intrarea pe piata romaneasca a unor companii multinationale. Pana la momentul actual insa, singurele agentii internationale care au investit in operatiunile de aici sint regionale, in general din tari vecine ceva mai dezvoltate decit Romania, si care au deschis birouri si la Bucuresti.
In al doilea rand as vrea sa ne punctam motivele pentru care o companie internationala si-ar dori prezenta pe piata din Romania. Un motiv ar fi ca respectiva companie are in portofoliu clienti cu operatiuni internationale prezenti si in Romania si atunci trebuie sa le ofere asistenta si aici. Iar pentru asta este mult mai eficient din punct de vedere al costuririlor sa ai un birou de reprezentare prin intermediul unei companii locale. Bineinteles in cazul in care anvergura operatiunilor desfasurate aici pentru clientul respectiv nu necesita alte resurse.
Un alt motiv ar putea fi ca piata de PR de la noi este interesanta din punct de vedere al volumului de business. Si deocamdata suntem foarte departe de ce ar putea considera o companie internationala bugete sau volume interesante.
Luand in considerare toate aceste aspecte, imi permit sa spun ca nu putem inca vorbi despre o competitie intre firmele independente si cele multinationale pe piata de PR din Romania. Este o competitie intre agentii locale, fie ca poarta sau nu numele unei retele, si poate o competitie cu agentiile regionale de care aminteam.
Apoi in termeni de portofoliu de clienti sau volum de business cifrele sint absolut comparabile intre companiile independente si cele care apartin unei retele sau unui grup de comunicare.
In plus, ca partener in IMAGE, care este o firma independenta, cu experienta de 13 ani pe acesta piata, nu am intilnit pina acum cazuri in care un client sa-si aleaga firma de PR doar pe baza numelui pe care il poarta. Desigur, este posibil sa se intimple si acest lucru, pentru ca de foarte multe ori companiile multinationale au sentimentul unui confort mai mare atunci cind lucreaza cu aceeasi agentie peste tot in lume. Sau este firesc sa implementeze acceasi strategie de comunicare in toate tarile unde sint prezente si atunci coordoneaza de la "centru" proiectele de comunicare prin intermediul birourilor afiliate. Insa, de cele mai multe ori, clientul alege agentia cu care va colabora pe baza experientei si reputatiei firmei pe proiecte similare sau a expertizei echipei cu care va lucra efectiv.
Mai exista un cliseu sa spunem, destul de des intilnit in Romania, cum ca agentiile multinationale au acees la know-how din retea, ceea ce poate sa faca diferenta fata de firmele independente. Experienta marilor agentii este de necontestat. Este insa clar ca in lumea de astazi oricine are acces la nenumarate modele de business, studii de caz, unelte noi de comunicare etc., iar pe de alta parte si agentiile independente au si isi dezvolta propriile sisteme si unelte de lucru. Dar poate mai relevanta pentru munca noastra de consultant in comunicare este cunosterea culturii locale, a mentalitatilor si obiceiurilor dintr-o societate. Este foarte probabil sa nu ai rezultatele scontate atunci cind aplici local proiecte sau tehnici de comunicare de succes in alte piete.
In tarile unde volumul pietei de relatii publice este mult mai mare decit la noi exista numeroase discutii, cu argumente pro si contra cu privire la cum e mai bine sa lucrezi ca si client, cu mutinationale sau cu agentii independente. Si nu s-a inventat inca reteta perfecta, sint avantaje si dezavantaje de ambele parti. Dar cele doua tipuri de companii isi impart clientii si in acele tari si probabil ca asa va fi si in Romania mult timp de acum incolo.
Deocamdata cred ca va mai trece ceva vreme pina cind vom putea vorbi in Romania de o competie reala intre agentiile independente si cele multinationale. Marile companii au deocamdata o prezenta "simbolica" in Romania. Este bine insa ca intr-un fel sau altul "se uita" si la noi, pentru ca asta nu poate decit sa contribuie la dezvoltarea si profesionalizarea industriei de PR din Romania.