Interviu cu Dick Powell, fondator Seymour & Powell
Dick Powell, fondator al agentiei de design britanice Seymour & Powell a vorbit saptamana trecuta la Filter Design Competition. Intr-o pauza de masa am stat de vorba cu el despre job-ul lui de zi cu zi, despre designul asiatic, clienti, estetica si functionalitate, greseli de design si lucruri impresionante, printre acestea, vibratoare si navete spatiale.
IQads: La conferintele Filter Design am vazut multi tineri interesati de o definitie a designului. Credeti ca ii puteti lamuri?
Dick Powell: O sa raspund la asta in doua moduri. In primul rand e gresit sa dai o definitie a designului, pentru ca designul este despre cum se fac lucrurile, nu este ceva palpabil, un obiect. E un rezultat, care consta intr-un produs, o reclama etc., dar totusi designul este un proces. In al doilea rand, cred ca designul este o modalitate de a face lucrurile mai bine. Mai bine pentru oameni, mai bine pentru afacere, si mai bine pentru lume, in ultima instanta.
IQads: Ce inseamna totusi sa faci lucrurile mai bine, in materie de functionalitate, de estetica? Cum rezolvati compromisul dintre aceste doua elemente?
Dick Powell: Nu exista niciodata un asemenea compromis. Cred ca estetica, stilul si felul in care arata unele lucruri, sunt doar alte aspecte ale functionalitatii unui produs, asa trebuie sa te atraga un produs. Eu nu vad probleme, doar solutii. In primul rand esti constrans de multi factori sa creezi un produs care sa se vanda bine. Sa luam de exemplu frigiderul de sus, (n.red. - un frigider Arctic expus in cadrul Filter Design), in majoritatea cazurilor noi trebuie sa cautam ceva inovator, atunci cand realizam un design de produs, care sa atraga oamenii, care sa le dea noi avantaje. In felul acesta ai sanse mult mai mari ca produsul tau sa ramana in mintea consumatorilor decat simplul fapt ca arata bine. E clar ca la primul contact cu produsul trebuie sa te atraga estetica sa, dar imediat dupa, cauti lucruri, uneori inconstient, care sa raspunda comenzilor tale. De exemplu la un frigider, il apuci de maner, si-ti dai seama ca usa tremura, ca e inalt pana in tavan, de exemplu. De obicei cand remarci o inventie cat de mica la un produs, stai si te intrebi cum de nu face toata lumea la fel.
IQads: Care este zona zero a designului in momentul de fata?
Dick Powell: Cred ca atunci cand lumea se gandeste la design, are in minte cateva orase in care se intampla locuri cu adevarat grozave, si astea ar fi Londra, New York, Tokyo, probabil Shanghai. Iti pot spune de ce se intampla asta in Londra: pentru ca e o comunitate de business importanta, formate dintr-un mix de culturi, e limba care e accesibila multora, si avem o traditie in materie de design. Avem cateva scoli grozave, o retea de organizatii, iar D&AD e una din ele. Tot o chestie care tine de cultura e si faptul ca avem aceasta viziune asupra creativitatii, atunci cand lucrurile incep sa ne plictiseasca, cand lucrurile se aseaza si toata lumea e fericita, englezii incearca sa faca altceva. Asa se intampla si in muzica si in televiziune. De aici au aparut cateva seriale grozave de comedie, "The Office", "Monty Python", la fel se intampla si in advertising. Pentru alte culturi e clar ca acolo schimbarea se intampla, dar probabil mai rar, in timp ce noi avem deja o traditie in asta.
IQads: Cum va uitati la designul asiatic? Si ei au o traditie in a face lucrurile diferit, mai provocator, ca sa nu spunem de-a dreptul ciudat...
Dick Powell: Trebuie sa ne uitam la dezvoltarea Japoniei de exemplu, de dupa razboi. Le-a trabuit in jur de 25 de ani ca marile companii sa se dezvolte acolo. Designul se face acolo unde productia e foarte mare, unde exista si bani. China cred ca are un potential imens din punctul de vedere al designului, companiile de pe piata chineza incep sa acorde o mai mare atentie brandurilor si modului in care le ambaleaza.
IQads: Se observa influenta culturala in designul asiatic?
Dick Powell: Am observat cum agentiile de acolo se lupta cu propriile lor radacini. Ma uit la lucrari de arta, la design, la arhitectura, si nu vezi nimic in 3D. Sculptura nu exista practic in Japonia. Si vorbesc mereu cu designeri japonezi care incearca sa integreze elemente proprii culturii lor in designul modern si iese ceva hidos. Nu tot ce vine de acolo trebuie sa contina si un bambus.
IQads: Unde ar trebui sa-si caute inspiratia un designer bun?
Dick Powell: Observand lucrurile din jurul lui. Eu prefer sa observ, nu sa vad. Trebuie sa te uiti la lucruri intr-un mod creativ, altfel decat ceilalti oameni. De fiecare data cand vezi un nou model de masina, te uiti la acel lucru altfel.
IQads: Care sunt criteriile tale de a judeca calitatea unui design de produs?
Dick Powell: Criteriile mele sunt aceleasi ca si ale clientilor mei. Ce imi place cel mai mult este sa vad ca lucrurile pe care le facem se vand in magazin. Dar ce fac la mine in agentie este pentru oameni care cumpara regulat din magazine, nu facem lucruri de colectie. E frumos sa castigi premii, dar nu ne conducem afacerea pe acest sistem. Unii judeca valoarea agentiilor dupa numarul de premii pe care le iau, dar asta e un nonsens. Te uiti la premii si nu vezi cum pot ele duce industria inainte.
IQads: Ce parere ai despre designul non-functional, care sunt mai mult arta decat un produs comercial?
Dick Powell: Chiar si lucrurile facute de dragul artei sunt functionale, doar ca nu pentru toata lumea. Ele ajuta la dezvoltarea unei culturi a designului. E un fel de a a inspira oamenii, toti aspiram intotdeauna sa facem lucruri frumoase. Unori platesti foarte multi bani pentru aceste produse, pentru ca sunt facute in serie limitata. Ce am observat e ca oamenii nu apreciaza minimalismul pe cat ar trebui. Dar sa faci lucruri minimale e mult mai greu decat sa faci cladiri, spre exemplu.
IQads: Imi puteti face un TOP 3 al brandurilor cu cel mai bun design de produs?
Dick Powell: Apple ar fi unul, Audi al doilea si Samsung al treilea. Despre cei din urma, pot spune ca am vazut cum lucreaza, si imi dau seama ca ei nu au limite in ce priveste designul.
IQads: Ati vazut multe greseli de design de-a lungul vremii, imi imaginez. Ati putea sa-mi dati cateva exemple?
Dick Powell: Apple de exemplu a facut niste lucruri dezastruoase in trecut. Modelul Cube e unul dintre ele, un clasic al designului pe care nimeni n-a vrut sa-l cumpere. A fost un triumf al stilului asupra functionalitatii. Mai degraba un obiect care nu prea a avut succes. Volkswagen a facut la un moment dat o limuzina care ducea brandul intr-o arie ce nu avea legatura cu targetul brandurilor companiei. E o greseala clasica, dar in acelasi timp o mandrie corporatista, iar oamenii fac multe lucruri din mandrie.
IQads: Cu care dintre produsele pentru care ati realizat designul va mandriti cel mai mult?
Dick Powell: Sa luam doua lucruri total opuse. In primul rand, am lucrat cu Virgin Galactic pentru designul interior al navetelor care duc pasageri in spatiu. Apoi, am lucrat la niste vibratoare pentru Durex. Dar in general lucrurile care te ating la un anumit nivel sunt extrem de interesante. Daca iti place muzica si lucrezi la un design de boxe, atunci asta o sa ti se para super interesant.
IQads: Ce ar trebui sa stie companiile atunci cand vin cu un brief de design?
Dick Powell: Clientii vor sa alfe despre viitorul produselor, despre tendintele actuale pe piata si au nevoie de cineva sa le spuna de ce au nevoie de un nou design. Cei mai multi dintre clienti nu stiu ce vor de la noi, atunci cand vin sa ne vada. Ei ar trebui sa ne intrebe in brief: "Ce ar trebui sa facem? De ce ar trebui sa facem asta? Cum o facem?".
IQads: Dumneavoastra la ce va uitati atunci cand cumparati un produs?
Dick Powell: In primul rand ma uit la brand. Oamenii vorbesc mereu despre branduri, dar cred ca uita esentialul. Nu trebuie sa uitam ca brandul inseamna in primul rand reputatie. Aceasta reputatie, in lumea competitiva de azi, e foarte importanta. Atunci cand cumperi ceva trebuie sa stii ca nu se va strica a doua zi. Trebuie sa ai inceredere in brandurile pe care le cauti. In al doilea rand, decizia emotionala pe care o faci in secunda doi dupa ce vezi un produs urmeaza unui proces mental pe care il dezvolti in fata raftului. Trebuie sa fac o alegere in functie de design, dar apoi ma gandesc cat de cool e produsul pe care o sa-l cumpar. Sunt unele detalii care te fac sa te simti bine. Te joci cu un iPhone si-ti vine sa spui "holy fuck, cat e de bun acest produs".