Dacia se confrunta cu o "dilema existentiala". Cea mai cunoscuta marca romaneasca nu scapa, insa, in ochii publicului romanesc, de stampila comunista, marele produs de masa si pentru mase.
Acum Dacia se transfigureaza: din momentul cumpararii de catre Renault, Dacia lucreaza la imagine, incearca sa convinga oamenii ca poate fi un brand capitalist, care nu mai are nimic de-a face cu istoria. Ultima miscare este lansarea, acum o saptamana, la salonul de la Geneva, a noului model - Dacia Sandero - care beneficiaza de un nou logo.
Si de aici, un val de discutii pe blogosfera. Concluzia? Noul logo - care vrea sa creeze impresia de "nou, cool si pentru tineri" - seamana cu un desfacator de bere. Intre impresii si intentii, oficialii Dacia au organizat o conferinta de presa in care au incercat sa explice sensul acestui rebranding, care coincide cu o noua etapa din evolutia marcii Dacia.
Odata cu modelul Sandero, compania doreste sa isi redefineasca valorile, sa fie o marca generoasa si ingenioasa, iar logo-ul sustine aceasta decizie de pozitionare. "Acest nou logo reia contururi din vechiul design al Dacia. Am incercat sa facem, cu acest logo, tranzitia de la un univers mai razboinic, la unul mai relaxat, mai rotunjit, iar faptul ca se foloseste otelul il face mai tineresc. Am incercat sa ne apropiem de un public mai tanar si mai feminin", explica Liviu Ion, director executiv de comunicare al companiei, schimbarea de imagine pe care Dacia a inceput-o odata cu lansarea Sandero si schimbarea logo-ului. "Nu reorientam cu totul brandul. El sta foarte bine pe segmentul sau, pentru barbati. Spunem doar ca, odata cu Sandero, ne deschidem mai mult spre femei", continua acesta.
Despre decizia de schimbare a logo-ului se pot spune multe, dar specialistii in branding sustin ca este un moment oportun pentru o redefinire a personalitatii marcii Dacia, mai ales cand coincide cu un moment important - si anume lansarea unui nou model. Cu Sandero, Dacia vrea sa abordeze pietele europene, iar imaginea si istoria locala sunt lasate in spate de dorinta cresterii vanzarilor de pe o piata largita.
"Dacia a ales sa-si rebrandeze identitatea vizuala la momentul oportun. De multe ori se intampla ca rebrandingul sa apara atunci cand nu e cazul si invers, unele companii decid sa nu schimbe nimic, atunci cand dezvoltarea companiei ar cere-o. Dar Sandero e un motiv suficient pentru o revolutie. Tehnic, pentru grup, nu e un model nou, dar pentru Dacia reprezinta o mare schimbare", spune Stefan Liute, Strategy Director si cofondator al Grapefruit.
Pe de alta parte, aceasta noua viziune pe care si-o propune Dacia poate castiga, in timp, publicul tanar. "Publicul din Romania s-ar putea sa fie atras de brandul Dacia, in acest moment, nu neaparat datorita noii identitati vizuale, ci datorita atitudinii", continua Liute.
Procesul de creare a noului logo a durat mai mult de un an. Acesta a fost desenat si creat in cadrul departamentului de design al grupului Renault din Paris. "Lucram la logo de un an de zile, a fost un efort de colaborare intre echipa de designeri de la Renault Paris si echipa romana. Noul logo exprima foarte bine identitatea brandului. Schimbarea logo-ului vine si datorita faptului ca vanzarile Dacia la export au depasit, anul trecut, vanzarile din Romania", spune Rafael Treguer, Directorul de Marketing al Dacia-Renault in Romania.
Desi sunt constienti ca va fi nevoie de timp pentru ca schimbarea pe care o propune Dacia in acest moment sa fie asimilata, cei de la Dacia spun ca, totusi, nu isi doresc o transformare radicala, ci, mai degraba, o revigorare a brandului. "Dacia va continua sa faca lucruri practice. Mi-as permite sa compar Dacia Sandero cu un latino lover: se vinde bine si in America de Sud si se va vinde bine si in Romania pentru ca prezinta un univers pozitiv", e de parere Liviu Ion.
"Pentru mine e important faptul ca Dacia pastreaza ceva legat de vechiul simbol. Nu cred ca se poate rupe complet de identitatea pe care o cunoastem cu totii si cred ca e esential sa nu uiti de unde ai plecat cu brandul tau ca sa stii unde vrei sa-l aduci", precizeaza Stefan Liute.
Din comunicatul companiei, putem afla ca marca Dacia isi continua strategia fondata pe un model de afaceri inedit, "la pret redus" : "toate deciziile in ceea ce priveste conceptia/ingineria, fabricatia si comercializarea au la baza cautarea valorii pentru client", ceea ce inseamna ca Dacia va incerca sa ramana coerenta, o masina conceputa pentru clienti ca una utila si accesibila: "clientul primeste de la masina lui tot ceea ce cauta, fara cel mai mic element superfluu. Dacia Sandero se inscrie in aceeasi strategie si va fi propusa la un pret foarte atractiv", se spune in comunicatul companiei.
In prezent, Dacia este disponibila pe 51 de piete, din Europa pana in Africa, trecand prin Maghreb si Turcia. In luna martie, marca Dacia isi va face intrarea si in Portugalia, iar in Scandinavia (Suedia, Danemarca, Finlanda) pana la sfarsitul lui 2008.
In 2007, Dacia a inregistrat cea mai mare crestere in Europa de Vest. Vanzarile sale au progresat cu 73,9% in Franta (32 684) si cu 174,8% in Germania (17 517), in special ca urmare intrarii pe aceste piete a modelului Logan MCV. In Franta, la numai trei ani de la lansare, Dacia a urcat in luna ianuarie 2008 pe pozitia a noua in topul celor mai vandute marci din Hexagon (dintr-un total de 38). In Romania, Dacia isi pastreaza pozitia de lider cu aproape 102 000 vehicule comercializate in 2007.