Neconcordante uriase

Uriasii m-au dus cu gandul intotdeauna la dezumanizare, la patima si la cadere. Un singur specimen gigant mi-a lasat o altfel de imagine, dar pe respectivul l-am intalnit o singura data, langa o apa, admirand broscute, intr-o poveste de-a lui Gog, un personaj construit de Giovanni Papini. Exceptia insa nu m-a convins sa-i gasesc mai simpatici, nici macar prin metafore. Fug de capcana de a pica intr-o abordare extrem de subiectiva, cu o scurta trimitere la Geneza - imi cer scuze, de pe acum, daca par profan si supar pe cineva ca apelez la ea in argumentare - care zice despre uriasi ca sunt niste anomalii genetice si morale, care au fost alungate de pe fata pamantului pentru sanatatea planetei. In ce mod mai poti atunci sa-i asociezi cu ideea de grija si mai ales cu cea de grija pentru binele planetei?

Nu vreau sa dezvolt un tratat de gigantologie (sic), doar ca vreau sa fug de argumentele banale cu care poate fi desfiintat un spot, Uriasii, realizat pentru Romprest, care vrea sa faca figuri. Figuri de stil, nu altceva.

O companie de servicii de curatenie si salubritate vrea sa zica ca e "ambasadorul mediului", ca are grija de tot ce ne inconjoara. Bun, ba chiar apreciabil, tinand cont ca e prima companie din domeniu care are curaj sa comunice printr-un spot TV. Numai ca, realizarea nu-ti comunica mai nimic. Ba, mai mult chiar, e un spot pe care trebuie sa-l vezi de cel putin doua ori, eventual sa apelezi si la domnul Google, ca sa-ti dai seama care-i treaba cu Romprest.

Dincolo de executia excelenta, laudabila chiar, dincolo de aerul proaspat, spotul scartaie rau din cauza asocierii uriasului cu grija si transmite un mesaj confuz.
Care va sa zica, cu cat esti mai mare, cu atat ti-e mai usor sa incapi sub birou, sa stergi praful. Sau poate e mai usor sa ridici biroul si sa-l indesi in aspirator. Am putea accepta si asta, da' cu faptul ca plamanii mititeilor uriasi rup in dioxid de carbon, la o simpla respiratie, ce te faci? Nu o sa ma joc prea mult cu metafora desprinsa dintr-o idee pitica, pentru ca baiul mare e in modul in care va fi perceputa aceasta campanie.

Cei care nu inghit publicitatea si se intreaba de ce calupurile publicitare nu sunt intrerupte de un film, o stire, ceva, nu vor intelege nimic. Vor vedea, eventual, doar cativa oameni mari care dau cu matura. Se poate sa intelega, cel mult, ca iar e la moda ca ONG-urile sa sterga praful prin dosare. Oamenii cu un ochi in publicitate vor spune: "uau, ce executie misto si ce Conversi faini are uriasul ala simpatic" si se vor abtine de la alte comentarii.

Oamenilor caror li se adreseaza, cei pe care trebuie sa-i atinga, probabil ca se vor uita mult mai dubios la el. Cand vrei ca cineva sa-ti stranga mizeria din curte, nu vrei ca respectivii sa-ti lase urme. Mai mult, vor cauta o firma de pitici, multi si buni, pe care sa nu-i vezi, care sa se miste repede si care sa ajunga si in cele mai ascunse colturi. Slabiciunea abordarii poate fi argumentata in continuare. Faptul ca poate produce deruta in target poate fi un motiv suficient.

In cazul de fata, e destul de greu sa separi realul de inchipuit. Metafora e stranie pentru ca nu se potriveste in context. Si din pacate, nici mesajul din final nu vine in ajutorul ei. Pozitionarea din slogan e la fel de ciudata. Mesajul spotului zice ca firma-i verde si ca are grija de mediul inconjurator. Pai asta nu prea e bine, ca nu te diferentiaza cu absolut nimic de competitie, nu te mai scoate in fata, caci astazi, deja acest aspect nu mai e un atribut. Verde e si Petromul, verde e si Danone si verde ar cam trebui sa fie orice companie in 2008. Nu zic ca nu trebuie sa comunci ca esti activ in CSR sau ca ai grija de mediu, dar asta nu reprezinta o solutie de pozitionare, nu mai e lauda, ci o obligatie.

O lauda e mai degraba faptul ca Bucurestiul e un oras mizerabil, pentru ca cei de la salubrizare fac curat noaptea si nu prea vad gunoaiele. Sau ca romanul e mai agitat din fire, nelinistit si nu poate dormi pentru ca trebuie sa traiasca, zi de zi, cu un imn ca "Desteapta-te romane!".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Sectiune


Comentarii

Craciun Daniel
acum 16 ani
In spot e vorba mai mult de niste uriase dragute decat de uriasi. In plus, nu sunt uriasii aia greoi, gata sa inghita tot, ca niste capcauni din povesti. Sunt frumusei si atenti cu florile!

Mesajul e evident, "suntem peste tot, suntem atenti, avem putere sa va facem curatenie in orasul vs. Avem grija de voi si de oras!"

Asadar sorry pentru analiza, spotul rules!

Oana Buda-Oprean
acum 16 ani
Eu am urmarit spotul de 2 ori ca sa inteleg despre ce este vorba de fapt. mi se pare foarte evaziv creat.
Simona Busuioc
acum 16 ani
Tin minte cand am vazut reclama la Tv si mi s-a parut relaxanta. Dar nu am stiut despre ce e vorba pana nu am citit articolul. Proasta idee au avut. Poate sa scopul era numai sa faca numele firmei cunoscut. Si in reclamele viitoare aflam mai multe.


Branded


Related