Competitia brandurilor vazuta prin ochii internautilor

Cand ai in fata un grafic plin cu cifre, cu greu te poti abtine sa nu faci tot felul de comparatii. Mai ales daca e vorba despre un grafic care indica modul in care sunt percepute brandurile, fie ele romanesti sau internationale. Cifrele ar ramane niste cotatii seci, fara nicio valoare pentru cel care le vede. In plus, comparatia ca tool de business este foarte eficienta pentru ca oricat de puternic pe piata ar fi un brand, nu poate sa-si ignore concurenta, numai raportandu-se la ea va dori sa evolueze, sa se dezvolte si sa inoveze permanent, venind in intampinarea nevoilor pe care le au consumatorii sai.

Caz concret: Coca-Cola si Pepsi. Este una dintre cele mai cunoscute lupte intre branduri care se da pe piata si din care, asa cum reiese din studiul "Leading Brands by Romanian Internet Users", castigator, din punctul de vedere al popularitatii in randul utilizatorilor de internet care au acceptat sa participe la acest sondaj, a iesit Coca-Cola. Cercetarea realizata de Gemius in colaborare cu Evensys, care a avut ca principal scop identificarea brandurilor care ocupa un loc important in mintea consumatorului de online din Romania, a mai scos la iveala si faptul ca Nike si Yahoo se situeaza pe pozitii inferioare Adidas, respectiv Google, iar pe plan local, in categoria bauturilor alcoolice Unirea si Murfatlar se afla la egalitate, in ceea ce priveste popularitatea. In aceasta etapa, raspunsurile internautilor nu au fost indicate, ci au rezultat in mod spontan, in functie de experienta pe care fiecare utilizator de internet care a participat la sondaj a avut-o cu brandurile cu care interactioneaza zi de zi.

Comparand brandurile care se bat pe acelasi segment de piata, la capitolul incredere tot Coca-Cola are castig de cauza, situandu-se la sase procente distanta fata de principalul sau competitor, Pepsi. Pentru Nike situatia se schimba, castigand cu un procent mai multa incredere din partea utilizatorilor de internet care au participat la acest sondaj, fata de cele 9 procente obtinute de Adidas. In ceea ce priveste increderea acordata de acestia brandurilor din Romania, doua dintre competitoarele pe segmentul bauturilor non-alcoolice, Dorna si Borsec, au obtinut, fiecare, cate patru procente.

Din datele studiului realizat de Gemius si Evensys reiese o alta competitie binecunoscuta la capitolul prezenta online: Google si Yahoo. La doar doua procente distanta fata de brandul concurent, Google castiga prima pozitie din clasament, fiind considerat de 16% dintre participantii la sondaj ca brandul cu cea mai puternica prezenta online. Tot la acest capitol, alti doi competitori isi disputa un loc de frunte in mintea consumatorului de internet, este vorba despre Vodafone si Orange. Dupa rezultatul obtinut, se pare ca brandul Vodafone are mai multa vizibilitate in mediul online decat competitorul sau, fiind mentionat de 9% dintre internauti, fata de doar 5% care au mentionat Orange. Si la aceasta categorie, Nike a obtinut un numar mai mare de raspunsuri spontane decat Adidas, distantandu-se cu doar un procent de brandul concurent.

Brandurile romanesti concurente mentionate de utilizatori la intrebarea "Cand te gandesti la brandurile romanesti cu cea mai mare prezenta pe internet, ce branduri iti vin prima data in minte?" au fost Domo si Altex, Domo obtinand un procent in plus fata de Altex. In top 10 al brandurilor romanesti care isi fac simtita prezenta pe internet, respondentii au inclus alte doua branduri care isi impart publicul tinta: Bergenbier si Ursus. Daca la popularitate Ursus obtinea un procent mai mare, 4% dintre internauti considera ca la comunicarea online Bergenbier sta mai bine, fata de 3% care au mentionat Ursus.

La aceeasi categorie, prezenta online, cel mai mare procent l-a obtinut Dacia, 23% dintre utilizatorii chestionati considerand ca brandul romanesc de automobile comunica online cel mai bine. Dacia a fost desemnat si cel mai popular si cel mai de incredere brand romanesc de 34%, respectiv 17% dintre respondenti.

Referindu-se la cele mai votate branduri in urma studiului, Stefan Liute - Strategy Director la Grapefruit - considera ca "Nu poti fi puternic online fara a fi puternic in real life, asta e concluzia mea. Brandurile globale apreciate de romani in mediul online se numara printre cele mai valoroase si puternice branduri in general, conform topurilor Best Global Brands si BrandZ. Iar Dacia este foarte probabil, in viata de zi cu zi a acestei tari, cel mai important si mai valoros brand."

Liute este de parere ca pentru a construi un brand puternic, e nevoie ca acesta sa aiba o comunicare online sustinuta: "Pe de alta parte, daca esti puternic in real life nu inseamna automat ca esti puternic si online. Marketerii din spatele brandurilor cu performante bune au acordat pur si simplu mai multa atentie acestui mediu si nu heirupist, ci vreme indelungata si in mod sistematic", a adaugat Stefan.

Celelalte categorii cuprinse in studiul "Leading Brands by Romanian Internet Users" sunt "Cele mai cunoscute branduri din domeniul online", primele trei pozitii fiind adjudecate de Google, Yahoo si Youtube si "Brandurile in categorii de produs". La aceasta ultima categorie, segmentul Banci si Asigurari a fost dominat de ING, cel de Intretinere personala de Nivea, in domeniul IT Microsoft a iesit pe prima pozitie, iar la Masini, Telecomunicatii si Electronice BMW, Vodafone si Orange, respectiv Nokia au fost mentionate de cei mai multi utilizatori chestionati.

Studiul a fost efectuat pe baza a 2092 chestionare aplicate utilizatorilor de internet din Romania cu varste cuprinse intre 18 si 45 ani care au acceptat sa raspunda chestionarelor si a avut ca scop declarat identificarea perceptiei utilizatorilor de internet asupra celor mai puternice branduri de pe piata, in materie de popularitate, incredere si prezenta in mediul online. Discutia despre cat de bine a reusit cercetarea sa-si atinga obiectivul ramane deschisa, criticii acesteia acuzand lipsa reprezentativitatii persoanelor care au luat parte la sondaj.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related