ArgueAds: Ana Militaru vs. Florin Dumitrescu
Ana: Nu reusesc sa-mi dau seama daca pensionarii sunt la moda sau daca nu mai exista in Romania situatii familiare de reprodus in spoturi in afara de viata monotona a batranilor prizonieri in bloc din cauza pensiei mizerabile, a caror unica sursa de distractie e traficul de pe scara blocului, pe care-l urmaresc cu nesat pe vizor. Spotul de la Altex, Madam Multe-media, se petrece in blocul unor amarati care nu au nici macar interfon. Asa se face ca postasul devine unul dintre personajele care le transforma viata acestor pensionari amarati intr-un spectacol.
Florin: Adica au camera video la intrarea in bloc si n-or avea interfon! Poate ca interfonul a devenit inutil, la asa o supraveghere computerizata. Eu cred ca, pur si simplu, cuplul de tineri care tocmai iesea i-a lasat postasului usa deschisa: ai vazut, l-au salutat respectuos... Fii sigura ca, daca Altex ar vinde si interfoane, ar arata unul! Dar asa, vedem o droaie de camere de filmat, ecrane, obiective, computere, basca un fier de calcat cu super-jet de aburi si un aspirator super-sugativ! Si toate astea, da, si le permit doi batrini "atat de simpli, dupa vorba, dupa port"! Pentru ca toate vin din locul cu "cel mai mic pret" si - se subintelege - cele mai bune conditii de creditare. Iar pensionarii astia ticaiti le manuiesc cu atata pricepere, tocmai pentru ca - deducem - au fost instruiti de cineva foarte amabil si solicitabil de acolo, din acel magazin minunat.
Ana: Pai sigur, si eu vad un client fericit in spotul asta. Puteau totusi sa fie amabili cei din agentie si sa gaseasca un produs si pentru problema sunetului, adica saracul postas, sa nu mai fie nevoit sa urle "Postaaa" ca acum 20 de ani, cand trecea cu bicicleta prin fata portii. Ma rog, nu ne luam acum la tranta cu logica, pentru ca s-ar putea sa ne izbim cu privirea de peretele plin de cutii postale, pe care constiinciosul postas nu le blagosloveste cu nici un fel de atentie si cu atat mai putin cu scrisori. Nu, el bate la usa frumos, pentru ca uneori ii place sa se joace de-a curierul si sa pretinda ca are lucruri importante de livrat. Si cand te gandesti ca puteau sa gaseasca o situatie realista. Dar asta e, macar apar multe produse in spot. Asta e important pana la urma, nu?
Florin: Corect! Postasul nu o lasa la cutie, pentru ca era o scrisoare recomandata. Si ii era recomandata anume lui mos Gicutu, din moment ce postasul i-a predat-o lui. Dar, cu toate astea, plicul i-l sustrage madam Multe-media cu aspiratorul, dupa ce ii spioneaza pe multele ei ecrane! ... Asta spre necazul lui tataie Gicutu, care nu reuseste sa testeze puterea aburului de fier! Cu siguranta Gicutu e un nume simbolic, vine de la Geek-utzu, te-ai prins, sper... Ce alta pereche i s-ar asorta lui Madam Multe-Media decat un Musiu Geek! Altminteri, ti-e clar de ce se bat ei atata pe scrisoarea aceea, nu?
Ana: Asa, dupa ce ca trebuie sa se chinuie hermeneutul publicitar din tine sa inventeze explicatii pentru situatia asta particulara, acum rezulta ca trebuie sa imi imaginez si eu cate ceva: de ce era sechestrat Geek-utul, de ce oare nu avea voie sa comunice cu exteriorul celulei pensionare, cat de controversata poate fi o scrisoare primita de un mosulet si care e raportul curiozitate/gelozie la femeile de 60 de ani. Nu stiu ce putea primi Geek-utul intr-un plic, dar am asa o presimtire ca aparatura aia putea fi folosita intr-o situatie pe care sa o recunosti fara interpreti si care sa fie cu adevarat comica.
Florin: Ce sa spun, madam Multe-Critici! Totul e atat de simplu: cei doi sunt filatelisti! Altminteri ce rost ar avea sa astepte scrisori: niste geeki multimediatici ca ei ar putea sa corespondeze pe email sau sa chatuiasca direct! Dar ei se straduiesc sa deschida plicuri si sa scoata timbre cu aburi. Elementar, nu?
Ana: Doctore Holmes, daca am ajuns sa investigam cazul de disparitie a umorului tocmai dintr-un spot pentru Altex, e tragic. Daca imi aduc aminte si de cazul Bergenbier, o sa incep sa ma gandesc la Leo Burnett inainte si dupa Naumovici. Spoturile pentru Altex si Teletech au fost cele mai spectaculoase facute in Romania din 90 incoace si sunt printre putinele cu adevarat memorabile. Replici ca Laser, frate!, Ala negru de respira greu era ta-su, ma!, Halatul, doamna, cat e halatul? sunt mentionate inca frecvent in discutii de tot soiul, nu numai intre pasionatii de publicitate. Ne amintim de succesul unuia dintre primele virale romanesti - Batman si de situatiile autentic romanesti din spoturile "Cuscrii", "Canapeaua", "Semaforul". Comparand umorul spoturilor din trecut cu Madam multi-media, recunosc reteta, preturi atat de mici incat..., dar nu mai simt personalitatea fundamental neaosa a brandului, pentru ca executia e compusa din tot felul de concesii legate de situatie (oare cati oameni se mai intalnesc cu postasul in ziua de azi), de limbaj (multi-media nu e un cuvant la moda, supra-mediatizat, care sa se afle pe buzele tuturor si care sa declanseze hohote cand e pronuntat stalcit de un pensionar care se vrea in pas cu terminologia de specialitate).
Florin: Partea hazlie a noii campanii e ca Anda Caropol (Madam Multe-media) a mai facut reclama acum citiva ani si la Domo. Atunci era dimpotriva o mamaie foarte zeloasa, dar reticenta la chestii prea tehnice, era genul care "se sperie de curentul electric". Dar in principiu se mergea tot pe ideea exagerarii si a inadecvarii. Cred ca Bogdan Naumovici ar fi fost bun de consultat macar la stabilirea castingului... Teoretic, e o alaturare puternica,cu mare potential comic, aceea dintre batrani si aparatura de ultima generatie. Doar ca practic te lovesti de un impediment: nu poti sa ii maimutaresti prea mult pe batrini, nu ii poti trata cu prea multa aciditate comica, fara sa trezesti proteste. De aceea s-a preferat un umor bland, binevoitor, deci inevitabil mai "moale" decit hazul sanatos din epoca Naumovici (e inca un secret pe care sensei Bogdan li l-ar fi putut sufla).
Ana: Deja prevad ce misto-uri o sa-ti iei ca l-ai facut pe Naumovici consultant de casting. Nu cred ca poti sa mergi sa bati la usa la 23 si sa zici: "Buna ziua, domnu' Naumovici, ma iertati, imi dati si mie un pdf cu tips&tricks pentru copywriterii care trebuie sa fie amuzanti sau macar sa-mi dati un sfat in materie de casting, va rog, ca nu stiu ce actori au mai jucat pentru concurenta pana acum". Pana la urma, atata timp cat nu stiu cine isi mai aminteste cum erau spoturile la Domo, in timp ce replicile de la Altex/Teletech au intrat deja in folclor, nici nu conteaza ca Anda Caropol a mai jucat in trecut pentru Domo. Cat despre secretele profesionale si asii din maneca pe care ii are Naumovici, nu cred ca se rezuma la atat succesul spoturilor lui. Cred ca tocmai pentru ca e spiritual, pentru ca are un simt acut al realitatii romanesti, pentru ca intelege cum functioneaza mintea romanului de rand si pentru ca stie sa vorbeasca pe limba lui, a reusit sa creeze situatii familiare si dialoguri atat de savuroase. Mai mult decat ingrediente secrete, cred ca simte ce trebuie sa se intample in spot si se implica atat de mult (e scenarist, regizor si actor in acelasi timp) tocmai pentru ca are o viziune pe care numai el ar sti cum sa o puna in practica cel mai bine. Dar asta era in trecut, acum tinerele talente sunt chemate la rampa.
Florin: Ca sa contracarez un pic din encomioanele pentru Bogdan Naumovici, ma simt dator sa spun ca stilul neorealist si atentia pentru categoriile sociale umile (care fac clasicismul Leo Burnett) au fost inaugurate la noi de Headvertising in perioada Xnet (si sint sigur ca BN e primul s-o recunoasca); iar gloria replicilor memorabile o cam imparte cu alta agentie independenta, anume CAP. Acum sa revenim la chestiune. E posibil ca si clientul sa-si fi impus sa lase Altex-ul mai fara staiful de odinioara. Sa nu uitam ca acum vedeta grupului este MediaGalaxy. Reclama cu Madam... isi face datoria etalind toate aparatele si toate ipostazele de folosire. Inchipuie-ti ca spotul va fi dupa aceea decupat in functie de promotiile vremelnice pe care vor aparea in timp: azi un televizor, maine un aspirator... hop! secventa cu pricina si la sfirsit pretul. De aceea poate si multitudinea de "tablouri", de spatii de filmare: de la intrarea in bloc pina in holul dintre camerele celor 2 - sint cu totul 5 "locatii"! Numar record! La drept vorbind, eu am vazut prima data spotul la TV si am crezut ca postasul e din reclama precedenta, care tocmai se termina! (Si zici ca Naumovici nu le-ar fi raspuns macar la un telefon?)
Comentarii
de ce nu din estul europei? partea proasta e ca mica jurnalista da cu rahat in creatiile concurentei lui leo, contribuind din plin si, mai mult ca sigur, platit la pr-ul burnett
in al doilea insa, vreau sa fac cateva precizari si sa le iau apararea noilor colegi de la leo.
1. este o campanie intreaga, iar voi nu ati vazut decat primul spot. Sunt vreo 7-8, unele mai reusite,altele mai plate. Evident,cele concentrate pe cate un singur produs sunt mai amuzante,mai simle,mai "punchy". Din pacate, asta "lungu'" este si cel mai intortocheat,din mandatory-ul de a avea cat mai multe produse in dansul.Poveste intortocheata in 30"=mai putina naturalete, mai putin umor, situatii mai chinuite.Va sugerez sa le vedeti si pe celelalte, unele zic eu ca sunt dragute.
2. desi nu am scris spoturile astea, le-am regizat,asa ca am fost mai mult decat un "consultant de casting":).Am intervenit in povesti doar pe ici pe colo, insa pe actori i-am ales eu.Doamna despre care vorbiti nu este Anda Caropol, ci Lucia Maier,nu stiu daca a jucat in Domo,insa sigur mi-a mai jucat mie in Prigat ("baba cu chilotii" si pompierii sau doamna din Tavanul), Altex,Apropo TV si mai este si celebra "baba cu volanul" din campania anti-plictiseala de la Antena 1(btw, ia dati search cu "what do old people do when they get bored" pe youtube:)). Doamna Maier este una dintre cele mai bune actrite cu care am colaborat si asta ma face ca din cand in cand sa trec peste eventuala ei "supra-expunere" si sa o distribui, mai ales cand trebuia sa filmez 8 spoturi in 2 zile. Doamna Maier era un safe bet.
3. Dati-le o sansa corecta noilor creativi de la Leo,sunt oameni entuziasti si care isi doresc sa faca treaba buna. Nu e vina lor ca au crescut mai mult dupa revolutie si ca nu stiu toate pietele gri, babele-de-la-parter sau "am avut si eu sticlele aici". Cu siguranta ei ar face o reclama cu mult mai multe emoticoane decat stiu eu,daca un brand le0ar cere-o si cu aceeasi siguranta stiu mult mai multe melodii care se potrivesc in reclamele Orange decat mine.
4. @ omuzapezilor. Spune o singura reclama Domo sau Flanco care sa se apropie macar de Altex
PS: aveti grija cu IP-ul, macar scrieti si voi de acasa.
nu ii sari la beregata bietei anca, era usor ciudat sa va dea spoturile inainte sa intre pe aer, nu? de vreo 2-3 am inceput sa le vad si pe celelalte, nu stiu exact care si cand intra, repet, nu am facut decat regia, la insistentele lui Dan Ostahie, care crede ca ii port noroc:)
sunt sigur ca o sa le primiti si pe celelalte si sper sa mai ridice media nitel. o sa mai intru din cand in cand pe subiectul asta sa vad daca ti-ai mai imbunatatit parerea despre campania asta.
una peste alta, eu as saluta o mult-asteptata noua campanie altex, dupa aproape 2 ani de redifuzari. m-am plictitisit eu sa ma vad imbracat in macelar. chiar, acum cand ralu nu mai e, nu vreti sa faceti un poll sa bagam batman pe aer?
I come with peace. Ati vazut cu totii ca ArgueAds e un format in 2 insi care "se cearta" pe sema reclamelor. Ana, care e critica de profesie, asta face: critica. Eu, care sint laudator de cariera, asta fac: laud. Ea vine oarecum dinspre consumator. Eu mai dezvalui cite ceva dinspre industrie. Ea si-a ales rol de cotoroanta, eu de tataie jovial. La fel de bine am putea sa inversam. Conteaza sa iasa dezbatere, si de aici dramatism si, pe cit posibil, sa-l punem pe cititor sa gindeasca.
Acuma. Sint sigur ca, daca BN ar fi fost CD la campania Altex in curs, si-ar fi luat-o si el de la Ana, conform regulii. (Chiar!? Ce-ar fi sa ne ocupam noi, Ana, de Prigat-ul DJ-ului de la Club 23?)
La incheiere o sa fac o destainuire pt. care Ana o sa ma urasca, dar in urma careia sper ca n-o s-o mai uriti voi ceilalti: stiu sigur ca Ana are o mare admiratie pt. agentiile independente f. creative (mai ales cele pomenite mai sus). Si sufera cu atit mai mult cu cit oamenii pe care ea ii pretuieste au un dinte impotriva ei. Remember folks: nu e nimic personal, e doar un joc de argumentare... care, sa recunoastem, e mai fun dect obisnuitele articole PR-istice. (Si acum s-a stabilit si cine e bardul de curte platit de Leo: e Rancea, da?)
PS: nu cred ca o sa apuc ziua cand o sa ai tupeu sa scrii ceva rau despre industrie.