Salariile din agentiile de publicitate genereaza multe legende. Aspirantii care vor sa intre pe un post de junior copywriter (indiferent ca la o multinationala sau la o agentie independenta) cer sume care sa le acopere de cinci ori chiria din Bucuresti, sa le permita haine cool - minimum conversii sau camperii pe care i-au vazut ei prin diverse baruri pline de publicitari - si cateva escapade in plin sezon. Pentru un senior, lucrurile stau chiar mai frumos - dupa culegerea opiniilor pe care am facut-o saptamanile astea prin agentii - creativitatea duce la bani buni, chiar daca salariul nu e, poate, criteriul cel mai bun pentru masurarea calitatilor de copy.
Lumea din industrie vorbeste mult pe tema supralicitarii de sume vehiculate in advertising, criza de capital uman cu potential si o oarecare epuizare de resurse creative a oamenilor care exista de cativa ani in domeniu. Dar, blazata sau plina de inovatie, publicitatea romaneasca merge bine, daca ne raportam la banii care circula prin casta mai sus-mentionata.
Scurta istorie de angajare
De la povesti naive si idealiste despre pasiunea si vocatia pentru publicitate, pana la idei mai pragmatice, legate de rezultate in functie de munca prestata pentru clienti, angajarile in publicitate ale copywriterilor aici prezenti sunt legate de imaginea pe care advertising-ul si-a proiectat-o spre mediul exterior.
"Am intrat in contact cu publicitatea acum 13 ani. In '95 lucram de partea cealalta, dar visam sa sar intr-o zi parleazul. Acum se gandeste invers, cand obosesti treci in tabara clientului. In '98 cand am inceput sa lucrez in publicitate, lumea "dinafara" stia ca in publicitate se asculta muzica misto, se vad filme de arta, iar din primul salariu poti sa-ti iei o pereche de jeansi Diesel si una de adidasi Superstar. Cam atat. Perceptia se schimba o data cu varsta", spune Codin Caradimu, senior copywriter la Cap.
Ajuns in publicitate pentru ca il atragea ideea de casta cool pe care o transmitea domeniul publicitar, Tudor Pascanu, copywriter la Propaganda, spune ca nu a venit cu niste idei preconcepute despre munca pe care trebuia s-o faca.
"Mi s-a parut un domeniu accesibil si generator al unui stil de viata cool, pe care mi-l doream si nu mi-l puteam permite. N-aveam nici o imagine a publicitatii din Romania in cap, credeam ca e la fel ca aiurea. Normal ca da, din moment ce atunci pentru mine publicitatea a insemna niste oameni cu tenesi verzi si paru' pe ochi", spune Pascanu.
Alexandru Bratianu, senior copywriter la Sister, are aproape zece ani de experienta in publicitate, s-a angajat in '98, la OFC/D'Arcy, la propunerea lui Adrian Botan, care lucra atunci pentru agentia respectiva. Desi nu stia nimic despre domeniu, "imi placeau reclamele de la TV, stiam sloganuri si headuri pe de rost, imi placeau imaginile si credeam ca daca te speli pe dinti cu o anumita pasta, dintii o sa ti se albeasca aproape instantaneu... Nu cunosteam publicitatea straina, nu stiam nimic despre marketing si habar nu aveam cat se cistiga in publicitate. Aveam in cap imaginea unui personaj dintr-o carte a lui Joyce, Ulysse, un copywriter care se plimba pe strazile din Dublin si se gandea la o reclama pentru sapun cu aproximativ urmatoarele cuvinte: eu si cu Bloom ne intelegem foarte bine, eu curat cerul, el lustruieste soarele bine... Venind de la Litere, credeam ca publicitatea era o chestiune de potrivire de cuvinte. Intre timp s-au schimbat foarte foarte foarte multe, aproape toate", spune Bratianu.
Luisa Leizeriuc, senior copywriter la GAV, Scholz&Friends, spune ca a atras-o domeniul "pentru ca imi parea "cool" si, recunosc, pentru ca nu trebuia sa ma imbrac frumos. As fi picat cu brio la interviuri daca trebuia sa ma prezint in costumas. De atunci, da, s-a schimbat si imaginea mea asupra publicitatii si, din fericire, zic eu, s-a schimbat publicitatea in sine. Pentru mine publicitatea e...cam ca povestea de dragoste dintre magnetul meu de frigider, Oana, o mica broscuta testoasa, si gandacul de bucatarie pe care incerc sa-l extermin. Ea e o finuta. El, uneori, un badaran. Ea, o linistita, el, un pragmatic. Par din lumi diferite, dar, au si multe in comun. Asa si eu. Nu intotdeauna simt ca mi se potriveste, dar, cumva, imi place si mi-e bine".
Desi nu lucreaza de foarte mult in publicitate, Dan Stanescu, copywriter la Graffiti BBDO, spune ca si-a manevrat destul de rapid imaginea idealista asupra publicitatii si ca de la o idee initiala de boemie generala a trecut la una mai degraba aplicata - unde noptile pierdute nu mai sunt echivalente cu un stil de viata relaxat, ci cu produse creative pentru clienti.
"M-am angajat acum doi ani in publicitate si am ales domeniul asta pentru ca e o meserie care opereaza cu idei - mi se pare ca e un privilegiu sa primesti bani pentru imaginatia ta. Cat despre cum era industria in capul meu si cum s-a schimbat... Pai cand am intrat stiam clieseele generale - ca e o meserie platita bine, cu oameni misto, nopti nedormite, cu provocari si foarte fun. Ahhh... si ca e super-bine sa iei premii. S-a dovedit ca trebuie sa muncesti foarte mult ca sa fii platit bine, ca trebuie sa stii cu ce oameni sa te inconjori ca sa fie misto, ca noptile nedormite nu sunt asa distractive si ca provocarile sunt fun doar daca esti relaxat. Si, bineinteles, ca nu e deloc usor sa iei premii", spune Stanescu.
Imaginea aspirantilor asupra advertisingului
Se vorbeste destul de mult in zona de manageriat din advertising, despre transferurile de personal, lipsa de tineri entuziasti si, mai ales, despre faptul ca nu exista, pentru moment, o baza solida de recrutare pentru cei care vor sa intre in domeniu. Cu toate astea, foarte multi tineri studenti in domeniile conexe advertisingului isi doresc sa intre in industrie.
Parerea copywriterilor cu experienta despre cei care viseaza la advertising este, probabil, imaginea pe care au avut-o ei la inceputul carierei. Desi, majoritatea spun ca ordinea prioritatilor la angajare s-a schimbat.
"Publicitatea a fost o chestiune de sansa pentru mine, nu ma asteptam sa intru intr-o agentie mare de publicitate, la departamentul de creatie, cumva am fost la interviul potrivit la momentul potrivit. Bineinteles ca din interior ti se schimba perspectivele, dar reactia celor din afara industriei ramane aceeasi - nimeni nu intelege cuvantul "copywriter", dar pare sa sune important si cool. Publicitatea avea si atunci, are si acum o aura de vedeta - un domeniu non-conformist, bine platit. Acum cred ca s-a schimbat ordinea avantajelor pe care le vad aspirantii - adica bine platit si non-conformist, spune Theo Szabo, copywriter la Saatchi&Saatchi.
"Cred ca stiu ca se cistiga bine, ca e un mediu trendy si au fost si dupa atitia ani de Ad'Or-uri, Golden Drum-uri, Effie-uri, Cannes-uri si AdBreak-uri probabil ca isi doresc sa faca lucruri super destepte si sa ajunga faimosi", spune Alexandru Bratianu.
Cu toate ca acum informatia culeasa din scoala, de pe net sau de pe strada este mai bine structurata, aspiratiile devin tot mai mari in mod artificial. Pe langa pretinderea unui salariu la plafon maxim, cladirea carierei este perceputa in majoritatea cazurilor ca o ascensiune rapida in sistem, e de parere Codin Caradimu. "Din start exista impresia ca site-urile pe care survolez, forumurile pe care imi dau cu parerea, filozofarile de pe mess, cartile de advertising imprumutate , mp3-urile din ipod, filmele de pe DC++ sau vizitele la MNAC, ma pot califica direct copy pe o campanie de imagine, in cadrul unei agentii galonate", crede Caradimu.
Mihaela Brebenel, copywriter la Speed Promotions, puncteaza un alt aspect al angajarilor in publicitate, si anume acela al accesului "Advertisingul este un domeniu in care se intra prea greu prin forte proprii si prea usor prin relatii. Nu trebuie sa muncesti din greu, trebuie doar sa ai idei bune. Ideile bune trebuie acceptate doar pentru ca sunt bune, si nu pentru ca se aliniaza cu strategia".
Cu cat e platita creativitatea
"Salariul si creativitatea se afla intr-o relatie de concubinaj. Traiesc impreuna, dar nu sunt suficient de legati incat sa se casatoreasca. Daca salariul poate fi mai mult sau mai putin capricios, creativitatea trebuie sa se comporte ca o gospodina consecventa si sa-si faca treaba zi de zi, indiferent de dispozitie", spune Alex Strimbeanu, copywriter la Grey Romania.
Diferenta intre agentiile multinationale si cele locale legate de salariile pe care le practica este ca, daca intr-o multinationala poti scapa, uneori, cu banii care vin din retea, pe cand intr-o agentie independenta, lucrul pe clienti are o legatura directa cu salariul pe care il primesti, spune Alexandru Bratianu.
"Cind salariul e mic, tragi tare din frustrare si din dorinta de a fi apreciat pentru a cistiga ulterior mai multi bani. Cind salariul e mare, ai cistigat deja banii la care rivneai si, daca nu esti crescut intr-un mediu protestant care te duca in spiritul ideii ca munca e o vocatie, un fel de misiune sfinta - ceea ce nu e cazul la noi in Romania - tinzi sa te lenevesti mai mult sau mai putin. E o chestie pe care au observat-o si industriasii secolului 19, care au crezut ca vor creste randamentul muncitorilor daca ii vor plati mai bine. Supriza: nu l-au crescut. Cred insa ca nu e o intrebare tunata pentru contextul romanesc: in agentiile mari, unde exista clienti afiliati, banii vin din retea, indiferent daca tu tragi tare sau nu, deci e un fel de timpu trece, leafa merge. Insa in agentiile mici, independente iti titiie fundul daca pierzi conturi si nu ai clienti ok cu munca pe care le-o dai. Iar eu sint intr-o agentie independenta. Tragi pentru salariul tau, oricit de mic sau mare, pentru ca exista pericolul sa nu il mai ai", spune Bratianu.
I-am intrebat pe copywriterii care au acceptat sa participe la acest articol, cum isi vad ei pozitia in agentie, din punct de vedere financiar. Sunt mai bine sau mai slab remunerati decat "artii", oamenii de la client service, sau acei oameni "despre care nu stii exact cu ce se ocupa"?
Singura care e de parere ca salariile copywriterilor sunt mai mari decat ale altor angajati din agentie e Theo Szabo de la Saatchi&Saatchi. Ea spune ca "sunt mai mari, din doua motive: in primul rand ei sunt producatorii agentiei, ei fabrica marfa pe care agentia o vinde clientilor; in al doilea rand, sunt artisti".
In rest, raspunsurile sunt destul de incerte, dar macar aflam cum vad creativii celelalte job-uri din agentii. "Nu trebuie sa ma credeti pe cuvant, insa, judecand dupa achizitiile colegului meu Bob, am o banuiala ca art-directorii sunt mai bine platiti decat copywriterii", spune Alex Strimbeanu de la Grey. Tudor de la Propaganda nu crede ca un creativ castiga mai bine decat colegii de agentie insa spune el, "in companiile mari exista oameni despre care nu stii exact cu ce se ocupa. E, eu mereu am intuit ca aia castiga o carca de bani si ca au printre cele mai solide pozitii. Oare altii ce-or crede?". Dan Stanescu e foarte diplomat, "Depinde foarte mult de o gramada de factori: cat de bun esti, ce pozitie ocupi, cu cine te compari etc. Deci nu as putea spune cu exactitate daca suntem mai bine platiti ca alti colegi".
Laura Ghinea, senior copywriter la Tempo Advertising, spera ca salariile se dau in functie de valoarea fiecaruia, si nu in functie de numele departamentului din care faci parte. "Copywriter nu inseamna salariu mare din oficiu. Este gresit sa intri in publicitate in joaca, atras de mirajul salariilor".
Conform unui studiu realizat de UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania), salariile pe creatie au crescut in 2007, in medie, cu 16-17%, fata de 2006. Faptul ca exista o criza de oameni pe piata alimenteaza cresterile salariale mari, dar situatia nu poate continua pe o perioada lunga, e parerea specialistului de HR, Cristina Gheorghe, Consulting Partner Crescent.
"Salariile in publicitate evolueaza cam repede si in procente mari in acest moment al industriei. De obicei, se maresc o data pe an sau in cazuri de performante exceptionale la 6 luni. Oricum, nu cred ca ritmul asta se va mentine - totusi e nevoie de timp pentru a acumula experienta si face performanta. Bulele de aer vor exploda la un moment dat. Si va fi tare vizibil", spune aceasta.
Cand si cum se produc maririle de salariu
Negocierea salariala e acel moment sensibil, usor jenant, cand trebuie sa-ti aduni fortele si nervii si sa soliciti o intalnire sefului. Daca esti indecis, si nu stii exact ce vrei, ai toate sansele sa ramai in continuare nemultumit. Daca insa vii cu ceva palpabil, premii, rezultate, s-ar putea sa constati pe propria piele ca creativitatea vinde, sau mai bine zis, te vinde cel mai bine. Mai jos, 7 oameni de la creatie vorbesc despre cum vad ei marirea de salariu.
"Un creativ bun ar trebui sa evolueze destul de repede. Imediat ce ai ceva de oferit poti sa negociezi cu totul altfel. Daca vrei sa-ti maresti salariul sunt doua variante destul de simple: 1. Daca esti competent, vorbeste cu directorul de creatie. E posibil sa ai o surpriza foarte placuta. 2. Daca esti incompetent sau n-ai cu cine sa vorbesti, schimba-ti job-ul. Functioneaza chiar si in cazurile cele mai grave". Ciprian Banica - Next Advertising
"Am evoluat in salturi mai mici sau mai mari, dar de multe ori (si asta ar trebui s-o recunoasca majoritatea) salturile au fost conjuncturale, fara legatura cu vreo realizare mai acatarii". Tudor Pascanu - Propaganda
"Salariul meu s-a marit de cateva ori de cand sunt in Graffiti. De fiecare data pe merit. A fost fie vorba de premii sau de evolutie personala care se rasfrange asupra work-ului pe care il faci in agentie. Si da! Discutiile despre maririle de salariu sunt cele mai jenante si neplacute". Dan Stanescu - Graffiti BBDO
"Nu am cerut niciodata marire de salariu, dar nu va recomand neaparat sa-mi urmati exemplul. Cred ca evaluarile, cel putin anuale, sunt esentiale - atat din perspectiva masurarii rezultatelor, cat si ca oportunitate de regandire a pachetului salarial. In orice caz, maririle salariale ar trebui sa aiba intotdeauna la baza performantele dovedite si abia apoi vechimea in companie". Laura Ghinea - Tempo Advertising
"La mine marirea s-a produs brusc si violent. Plecand de la minim, dupa 3 luni aveam un salariu mai mult decat decent pentru vremea aceea. A fost o chimie intre echipa si client care a adus rezultate pozitive, rapide si vizibile. Apoi lucrurile au evoluat constant". Codin Caradimu - CAP
"In formula clasica - la intervale prestabilite, dupa perioada de proba, la evaluare etc." Mihaela Brebenel - Speed Promotion
"N-am avut o evolutie spectaculoasa, au fost cresteri treptate de la an la an. In agentii exista sistemul evaluarilor - de regula, o data pe an ti se evalueaza performantele si, in functie de rezultatele din anul trecut, primesti sau nu un adaos la salariu. Apoi trecerea de la o agentie la alta aduce un salariu mai bun. Eu mi-am primit maririle de salariu cam la timpul lor, nici prea devreme, nici prea tarziu". Theo Szabo - Saatchi&Saatchi
In loc de disclaimer
Ar fi trebuit sa mentionam poate de la bun inceput ca in acest articol nu vom da cifre exacte, pentru ca nu putem trece de confidentialitatea salariilor din fiecare organizatie, la fel cum nu ne-am propus sa invadam intimitatea financiara a publicitarilor. Insa faptul ca unele agentii mari au ales sa nu participe la acest articol, nu face decat sa ne incite si mai mult curiozitatea. "Ce agentie plateste cel mai bine?", ramane o intrebare pe care o vom trata cat se poate de serios intr-un viitor articol pe IQads.
Comentarii
Nu cred ca este o lume "cool", lumea publicitatii. Se vrea asa ceea ce este total gresit. Nu este un loc unde esti bine platit. Sunt copy care stau pe 200 de dolari. Muncesc zi si weekend pentru asta. Cat despre "5X chiria" este din alt film. Stiu un copy care castiga 200 de euro. Chiria lui era 150 de euro. De restul traia. Si avea si are talent. Si o sa aibe. Maximul de salariu despre care stiu eu este de 3000 pe luna. Director de creatie mare.
Nu vorbesc despre cei care devin parteneri. Acolo intr-adevar se schimba total datele problemei.
Si acum inteleg. Cum poate sa vorbeasca pe sleau un sef de agentie si sa spuna. "intr-adevar salariile nu sunt pe masura solicitarii subiectului. De la junior la senior"
Si ca inchei. Asa cum cred ca fotbalistii nostri presteaza direct proportional cu salariile primite si cand trec prin champions league nici nu ridica ochii din paman asa cred ca in publicitate s-a vehiculat notiunea de salariu mare comparat probabil cu saracul om de la tara care primeste 5 sute de roni pe luna. IAr in tarile occidentale salariu minim este cat maximum de la noi. Asadar mic devine mare cand schimbi perspectiva de analiza. Intra-o tara ca Romania unde totul este mai scump ca la Paris sau Londra descurcati-va voi cu salariile astea mari. Dar daca va place publicitatea simt convinsa ca o sa suportati un salariu mic si o sa va bucurati imens la o lucrare aprobata de client si produsa mai apoi intocmai asa cum a fost gandita.
Asta in cateva cuvinte...
salariul maxim pentru un creativ acre nu e Group Creative Director sau Director de Creatie este de maxim 1500 de euro.
Daca ai ajuns aici ai undeva in jur de 30 de ani. Daca ai 30 de ani te gandesti poate, sa-ti cumperi o casa si ori ai, ori ti-ai dori o masina. Un nenorocit de apartament de doua camere in Militari e 100 000 de euro care inseamna o rata de 1000 de euro pe luna, pentru 30 de ani. Rata la o masina (nu vreun Porsche, ci vreun Opel de exemplu) mai e 300 de euro... Se poate din 1500?! nu prea pare sa se poata... E PREA MULT?! e prea mult sa-ti doresti un amarat de apartament de 50 de metri patrati si un opel la 30 de ani, lucrand nu ca culegator necalificat de prune ci intr-o meserie destul de calificata?!
Bine... e clar, planul cu apartamentul il lasam pe mai tarziu... ok. 1500, da? chirie garsoniera 350, internet, mobil, intretinere, etc 200, masa la prinz in fiecare zi 250, 4 excursii lunare la carfour 150-200, hai sa uitam si de un opel nou, merge si unul vechi de 4 ani cu rata aferenta de 200. La cat amajuns? Pe la 1200, cred. Mai raman 300 sa mai iesi la o bere cu un amic, sa mai duci o fata la film... 300... adica 12 milioane... timp de o luna... SE CASTIGA BINE IN PUBLICITATE?! Io nu stiu ce specialista lui peste e doamna asta Gheorghe care spune ca au crescut salariile in publicitate cu 16%... ca cifra?! pai ma doare-n cot ca imi creste salariul in cifre cand din el imi permit in procente mult mai putin...
adica cum?! cat ar trebui sa ceara un junior?! e o absurditate sa-ti doresti sa poti plati jumatate de chirie de garsoniera, sa ai un abonament la mobil, internet acasa si sa-ti poti scoate gagica la o pizza?! e aberant?! pentru ca asta inseamna vreo 500 de euro?! cat ati vrea oameni buni sa va ceara un junior?!
Salariile cresc odata cu piatza si competitia:cerere si oferta si of course aceasta crestere tine si de abilitatea de a negocia a angajatului plus performantele financiare ale companiei angajatoare.
criza de oameni buni va exista multa vreme in aceasta industrie si o scadere drastica a salariilor (asa cum sustine HR specialist...imi cer scuze :))))) ) nu ar fi plauzibila...parerea mea
Sa nu uitam ca pe langa placerea de a lucra in agentie, pe langa bucuria ca lucrarea ta sa fie aprobata de client, sa castigi premii samd...mai trebuie sa mai si traiesti....
1000 euro?? pfff....baetzi si fetitze....prea mult...scump domne scump...pai eu cum imi mai iau a 10a masina sau a 30a casa?? plus ca joc si la bursa..deci ..va rog frumos, putina decenta.
bucurati-va ca lucrati in publicitate...adicatelea, advertisingul e cool. dar ...cool nu tine de foame? cum? nu tine?
aha!..pai na d-aciia niste monede de 5 euro sa iti iei un suc.
nu scoti mai mult de 450 euro de la mine si chiar nu imi pasa ca nu ai unde sa stai. Du-te'n ...la munca beiiiii nu la intins mana.
ca numa eu stiu cum scot de la client bugetul.
imaginatie, premii...kaka maka...
marsh la munca.
daddy needs a new ferrari.
:P
Posibil primul articol dintr-o serie lunga, care incepe cu vesnica intrebare: cine-i mai important :copy-ul sau CS-ul?
C-as fi si eu curios...
E vorba despre un balon pe care nu prea il vede lumea insa, din auzite, toti spun ca e mare si pluteste si e foarte colorat.
Despre bani fiind vorba nu cred ca nimeni din articol a clasat definitiv categoriile si cat castiga fiecare.
Insa au omis sa dea exemple din viata reala. Din frica zic eu.
Eu, uneori as plati mai bine un junior daca ii merge mintea brici si are pasiunea cu el. Sunt seniori sablonatzi. Junior sau senior inseamna doar un extra experienta de viata aplicata/reflectata in munca.
Daca 1000 de euro sunt mult inmultiti cu 3,5 roni si mergeti la carrefffffffurrr. Dupa care platiti-va darile la stat si alte aferente unei vieti cotidiene si o sa ramanetu cu o mare buza umflata.
Ideea este, in realitate ca exista un o conducta. PE care curge. E, conducta noastra are un cot. De unde mai pleaca o conducta. PE care e instalat inca un robinet. Acel robinet este acolo unde nu ajungi tu cand vrei. Ci doar un om. CAre om il deschide foarte rar. Sau atunci cand il deschide il lasa doar sa picure niste apa. Nu de alta dar scade presiunea la conducta principala. E ca la dus. Daca face si vecinul dus... gata presiunea. Aici, in povestea noastra doar putini fac dus. Restul pandesc cand nu sunt ei acasa.
Aveti rabdare sa se afiseze preturile in euro in magazine. O sa va treziti brusc la realitate!
Repet. In publicitate nu se castiga mult. Pare, dar nu. DAr comparat cu cat castiga profesorii e un pic mai bine. Insa sistemul de invatamant e la pamant. Ce facem?
25- 35 de ani medie 700 de euro pe luna
35-40 de ani 1200 de euro pe luna
40+ 1500 euro pe luna ca "deja e un favor bosorogule, de banii astia aiu 7 juniori, poti fi tu mama si tata publicitatii, esti in Romania"
Iar pana o sa vad eu in RO preturile afisate in oiro cine stie cate s-or mai intampla...
(si o rugaminte: nu mai spune "roni")
Asadar nu inteleg de ce sunt atat de deranjati oameni de hr sau altii din industrie ca salariile cresc. E normal. Pana la urma trebuie sa si mananci sa te si plimbi...chiar daca esti roman. Si poate vrei si tu sa iti cumperi o casa.
Lucrurile au evoluat.
Iar cuvantul despre care vorbesti este luat inseama atata timp cat esti dispus la compromis la maxim.
Banii sunt pe locul 5 intr-adevar insa atunci cand ajungi acolo e grav de tot. Esti fiara.
Da, ok, banii ar trebui meritati. Dar asta nu inseamna limita subzistentei. Nu e normal sa fii junior in departamentul de creatie si sa castigi un mult mai putin decat secretara si aproape cat femeia de serviciu. Si dupa o perioada intervine dorinta de bani, dorinta de a nu mai trai intr-o eterna datorie. Plus faptul ca trebuie sa suporti ochii dati peste cap al oamenilor cand afla unde lucrezi si se gandesc ca sari de 4 cifre in euro, cand tu ai un 350 MAXIM.
Reveniti-va, fratilor. Poate ar trebui sa asigurati un nivel de salarizare NORMAL, si dupa aia sa va indignati ca oamenii pleaca dupa bani. Nu e o conspiratie, e doar... realism.
Si inca ceva... Daca salariul ala chiar ar creste conform meritului, nu cred ca s-ar supara nici un junior insetat de cunoastere sa stea o perioada aproape moka. Dar cuvantul de ordine e "las-o ba, ca merge-asa. Si daca nu merge, mai sunt juniori, mama lor de juniori".
sunt cazuri in care juniorul incepe sa castige mai bine RAMANAND DE FACTO junior, numai ca el observa destul de tarziu ca a ramas junior, sau ca a devenit un "junior bine platit". Moment in care pleaca.
Doar ca ma deranjeaza datul asta cu capul de pereti legat de "de ce pleaca oamenii dupa bani??". De ce oare?!
Ala mic de l-ai angajat nu poate? Fa-i vant. Te-a lovit cu 4 idei super in ultimele 6 ore? Scoate-l mai in fata (din toate punctele de vedere). Scoateti capul din nisip, stimati directori de creatie si sapati si in alte zone. Deja ma dezgusta bocitul perpetuu "Nu gasim oameni buni" Dupa ce veti renunta la a mai solicita "minimum x luni/ani experienta" poate ca ai' mici vor avea tupeul sa aplice. Iar din 200 de hartii primite sigur gasiti vreo doua care sa merite recitite.
Nimeni nu vorbeste deschis. Avem o frica genetica noi romanii sa nu spunem lucrurilor pe nume din simplul motiv ca exact acelasi lucru se poate intampla si cu noi. Si fiecare in parte isi cunoaste punctele tari si alea slabe. Iar cand face suma vede in ce parte atarna balanata. De asta ne complacem in ceatza polemicii. PE langa asta mai este si o memorie scurta care ne facem sa uitam pe unde am trecut si cum am trecut pe acolo, convingdu-ne sinele ca doar noi meritam iar ceilalti sa sufere!
Puteti sa faceti un calcul simplu.
VEdeti cat aduce(daca puteti) o echipa pe un cont. Cati euro aduce. Eliminati cheltuielile administrative. Apoi impozitele. Si o sa va treziti cu o suma frumusica. Acum un exercitiu simplu. Imaginati-va ca voi aveti brusc in buzunar 50 000 de euro. Dar. Daca platiti echipele cu mai multi bani aveti doar 20 000 de euro. Ce faceti? Ce faciti? Bagi banii in buzunar, toti cei 50mii sau esti corect si bagi doar 20mii? Greu nu?!
Suntem oameni mici si egoisti cu ego-uri mari si orgolii nemasurate. Se vede dupa mers dupa haine dupa masini si pozitia de pe scaun si despre felul in care spui(daca) multumesc si te rog. Si acasa ai o nevasta pe care, cand ai erectie, o doare capul. Plus inca multe altele. Si o educatie plina de frustrari culturale pe care le poti ascunde doar daca ai bani. Ar fi o confirmare a valorii.
Mama nene e grav!
si clientii aia, ma rog, ce se tot infoaie ca neshte curcani isterici; ei sunt doar trepadusi- oricum insignifianti pe langa orice publicitar- Ce stiu ei? Sa stea sa faca research si calcule cat e saptamana de lunga..Sa profite din plin de cat mai multe bonusuri/ avantaje ...pai ce mare lucru/ Adevaratul , singurul om care merita ATENTIE, CONSIDERATIE este cel care a stat- atunci, demult- la capatul ideii9 ca sa zic asa..)Restul- fanfaroni si fitzoase
Sa va fie rusine , mai, "derectorilor de..creatie" cu cata emfaza, lipsa de bun simt si gelozie ii priviti pe juniori si pe aspiranti; Eu am 33 de ani dar niciodata n-am sa fiu ca voi- mi-e rusine ca sunteti multi din aceesai generatie cu mine
A si apropos de bani, din miarele voastre- cu cat ii ajtati pe parintii vostri? Ei nu conteaza deloc in diagrama cheltuielilor lunare? Ia spuneti-mi asta, ca tare sunt curioasa
Cum dreaq sa ma mai astept la calitate, cand 85% dintre cei ce lucreaza in industrie sufera in tacere si se manifesta pe forumuri?
O greva de avertisment, ceva? Sau nu stiu, voi sunteti creativii...