Imi iubesc clientii. Nu e vorba nici de "pupincurism" si nici de noul regulament de ordine interioara din Vitrina. Pur si simplu ii iubesc. Pe bune. Fara ei nu as fi putut niciodata sa devin atit de toleranta, de intelegatoare, de desteapta si de diplomata. Nici macar nu visez sa lucrez pentru vreo multinationala care sa vina sa-mi dea niste brief-uri ametitor de profesionist facute. Exagerez? Mda, poate, putin. Adevarul e ca m-am obisnuit foarte tare ca fiecare cont nou obtinut sa fie un fel de batalie personala (a mea si a fiecarui coleg al meu) incit nu stiu daca mi-ar mai placea detasarea de a primi un brief, a propune un proiect si apoi, aprobat, sa-l derulam in liniste. Fara sute de explicatii, fara raspunsuri la intrebari de genul "da' de ce sa zicem asta la presa?" sau, mai rau, "dar eu de cite ori pe luna apar in ziar?".
Sa nu ma intelegeti gresit. Clientii de provincie nu sunt cu nimic mai putin inteligenti decit cei din capitala, din cite am reusit sa-mi dau seama. Locuim doar pe aceeasi piata, avem aceiasi politicieni si ne place aceeasi echipa nationala. Sunt, insa, mult mai incapatinati, cind vine vorba de PR. Si l-ar dori, dar parca e prea mare efortul. Daca totusi ajung sa zica "da, vreau PR", atunci trebuie sa fie ieftin, foarte ieftin. Doar ne facem deja publicitate si asta costa deja suficient de mult. O colega de-a mea a avut inspirata idee sa fure de la un service auto tarifele de manopera. Credeti-ma, munca intelectuala e clar prea putin pretuita in tara asta!
Apoi isi doresc multe comunicate de presa. De altfel, majoritatea ajung sa-si faca PR pentru ca la un moment dat le-a venit ideea ca n-ar fi rau sa aiba si ei un comunicat de presa. "Buna ziua, am dori si noi sa ne faceti un comunicat de presa. Cit costa?!" Mi-as dori sa aud din ce in ce mai rar aceasta abordare.
In plus, majoritatea sunt suspiciosi. Prea multe informatii de care ai nevoie, ii bati la cap tot timpul. De ce nu te descurci singur daca tot te plateste ca si Prist ?! Aaa, n-ai cum? Pai atunci isi va gasi o agentie mai buna, care stie exact tehnica citirii gindurilor si a hackeritului de servere pentru a afla ce se mai intimpla nou in companie.
OK, si totusi de ce imi iubesc clientii? Pentru ca daca reusesti sa porti toate aceste mici batalii, fara sa te enervezi si fara sa le trintesti in fata "nu-mi meritati inteligenta", "nu-mi meritati noul look" etc, atunci clientii din provincie devin ascultatori. Te iau in serios si stiu ca le vrei binele si nu doar banii. Chiar iti dau ultimul cuvint, daca e cazul. Nu mai e cazul de orgolii si n-o sa-ti trinteasca niciodata in fata "nu aveti o atitudine proactiva!" dupa ce ti-au respins cel putin 3 proiecte intr-o luna.
Si din acest motiv, chiar nu ma mai deranjeaza (asa de tare) cind cineva ma suna sa ma intrebe "dar cit costa sa-mi trimiteti un comunicat de presa?!". Putin, doamnelor si domnilor, putin, ieftin, dar sa fie pe termen lung.
Comentarii
Nu vreau sa confirm tot interviul dar in mare parte, ... foarte adevarat.Mare diferenta intre provincie si capitala.Am avut contact cu provincia.Ei nu se uita imediat la portofelul tau ca ceilalti... Ideea este ca in capitala "se invart bani", nu? Asa imi aduc aminte...
Pentru Renate... numai respect!
Ps: Este si dragutza pe deasupra!