Interviu cu Daniel Fohr Creative Director / Founder, MC&SAATCHI.GAD, si Patrick Samot, Creative Director, Rouge Agengy, Paris
In Franta, au lucrat impreuna pe mai multe conturi. In Romania, au facut echipa de jurizare la a 9-a editie a Adprintului. In interviul de fata, Daniel Fohr, Creative Director / Founder, MC&SAATCHI.GAD, si Patrick Samot, Creative Director, Rouge Agengy, Paris vorbesc despre calitatea printului si despre eficienta muncii de echipa
IQads: Ce credeti despre nivelul printului in comunicarea mondiala in acest moment? Credeti ca printul ar putea sa moara?
Patrick Samot: Cred ca printul merge bine pe zona produselor de lux, sunt multe reviste care au ad-uri mari in directia asta. Foarte multi bani merg catre internet. Volumul printului cred ca este mult mai putin important decat acum 10 ani, sa zicem. Dar putem premia orice fel de print.
Daniel Fohr: Sunt multe modalitati de a te folosi de print, nu numai in reviste sau ziare. Iar existenta printului in festivaluri este o dovada a faptului ca nu putem ignora printul.
IQads: Sunt multe discutii despre ghost-uri, in festivaluri. Tolerati ideea de ghost de dragul ideii creative sau cautati eficienta?
Patrick Samot: In mod normal, suntem constienti ca, in acest moment, este aproape imposibil de stiut ce este ghost sau nu. Nu mai exista ghost-urile adevarate. Deseori, clientii cumpara o pagina intr-o revista de la capatul lumii si asa isi justifica aparitia. Asta nu inseamna ca lucrarea respectiva nu ramane ghost, dar este un ghost la limita legalului. Inainte, existau niste lucrari, mai ales in zona de print, unde era clar ca nu au aparut niciodata, ca au ramas doar la stadiu de munca de laborator. Din punctul meu de vedere, poti gasi ghost-uri foarte creative, nimeni nu le contesta calitatea, dar, atunci cand ajungi la momentul in care trebuie sa iei o decizie de juriu, e clar ca vom aprecia mult mai mult o lucrare facuta pentru un client mare, care a acoperit o zona mult mai larga din piata ca nivel de aparitii si care e si creativ, in acelasi timp.
Daniel Fohr: Oricine poate scoate o reclama pe un sfert de pagina intr-un ziar anonim, nu costa foarte mult si apoi o inscrie intr-un festival. Multe agentii fac, uneori, treaba asta: incearca sa-si convinga clientii sa spuna ca lucrarea a aparut undeva, clientul stie ca agentia trebuie sa fie motivata, trebuie sa castige premii la festivaluri si, atunci, intra si ei in acest joc.
IQads: Preferati sa lucrati pentru brandurile mari sau pentru clienti mai mici?
Daniel Fohr: Eu prefer sa lucrez pentru brandurile mari, pentru ca iti ofera mult mai multa vizibilitate pentru agentie, poti sa-ti vezi lucrarile in mult mai multe circumstante si locuri. Lucrul pe campanii mari ale unor companii mari iti lasa impresia ca poti sa schimbi perceptia oamenilor, ca poti face mai mult pentru consumatori. Si, pe de alta parte, ai si bugete mai mari pentru campanii, iar cu bani mai multi poti face si lucrari mai elaborate si mai surprinzatoare.
Patrick Samot: Sa zicem ca munca de creatie pentru clienti mari poate fi asociata cu mai multe beneficii pentru tine, ca agentie, pentru client si pentru consumator. In primul rand, pentru agentie, faptul ca-ti poti motiva oamenii si din punct de vedere financiar, duce la o creatie mai de calitate, cred eu. In al doilea rand, pentru client, pentru ca se investesc mult mai multi bani in research, iar clientul poate avea siguranta ca spui ceva relevant despre brandul lui. Si, nu in ultimul rand, pentru consumator, pentru ca vede o lucrare creativa, despre un brand real. Poate ca unii oameni din agentii spun ca prefera clientii mici pentru ca nu apar atatea interventii in munca lor de creatie, dar, in final, cred eu, ramane o munca de creatie mai importanta decat pentru clientii mici.
IQads: Care sunt cele mai creative rezultate pentru clientii vostri?
Daniel Fohr: Nu stiu, imi place sa lucrez pentru masini. Acum cativa ani, am facut o campanie pentru Toyota si mi-a placut foarte mult ca m-am folosit de cuvinte, multe, multe cuvinte sunt copywriter. Dar am lucrat si pentru Amnesty International si mi-a placut munca pentru o cauza sau pentru Pepsi, unde am lucrat pentru mase.
Patrick Samot: Si mie imi place sa lucrez pentru masini, pentru ca devine din ce in ce mai dificil sa inovezi in zona asta. Cred ca, astazi, sa lucrezi pe telefonie si masini e cel mai greu lucru pentru un om de creatie. Sunt foarte putine lucrari de calitate si provocarea e cu atat mai mare.
IQads: In Romania, anul trecut, s-a discutat foarte mult faptul ca nu au fost prea multe lucrari creative, ca stagneaza piata. Cum stau lucrurile pe piata franceza?
Daniel Fohr: Cred ca nivelul e mai ridicat decat acum cativa ani, sunt o groaza de lucrari de buna calitate, dar situatia economica face sa nu poti vedea foarte multa munca buna la tv sau in ziare. Cred ca stagneaza creatia, in momentul asta. Si, pe de alta parte, din ce in ce mai multi oameni merg catre internet. Vor sa aiba acces la informatie foarte repede si vor sa aiba un feedback aproape instantaneu. Asa ca si advertiserii de concentraza mai mult pe promotii, decat advertising-ul marilor idei. Vor sa vanda, in primul rand, si cat mai repede.
IQads: Vorbind despre munca pe care o faceti pentru agentiile in care lucrati, pledati pentru creativitate sau pentru eficienta?
Patrick Samot: Eu merg pe idee, nu pe eficienta, pentru ca acele campanii de care ne amintim cu totii sunt si acelea care au multa creativitate, inovatie. Poate foarte multe campanii sunt fake-uri, chiar pentru companii mari, lucrurile astea chiar se intampla. Pledez pentru idee, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa existe un grad de eficienta la mijloc. Business-ul nostru un este numai despre castigarea unor premii, iar daca ai o idee buna trebuie sa gasesti o modalitate de a arata asta consumatorilor munca ta creativa, iar daca ei inteleg lucrul asta, asta inseamna ca e si eficienta.
IQads: Cata inovatie poate fi intr-un print?
Daniel Fohr: Atat de multa inovatie cat isi pot permite oamenii sa creeze idei. Daca premiem o lucrare intr-o categorie de innovative, asta nu inseamna ca inoveaza mai mult decat un print. Adica, chiar daca lucrezi mult timp pe acelasi timp de media, asta nu inseamna ca nu poti sa-l revolutionezi cu idei noi si ingenioase. Poate fi multa inovatie, daca oamenii sunt in stare sa fie inovativi.
Comentarii