Interviu cu Sorel Radu, director de vanzari publishing, radio si new media al grupului Realitatea-Catavencu si Val Voicu, directorul executiv al AdEvolution
Companiile din domeniul auto, financiar bancar, telecomunicatii si cosmetice sunt cele care vor investi cel mai mult in publicitatea online in 2008, e de parere Sorel Radu, director de vanzari publishing, radio si new media al grupului Realitatea-Catavencu. La randul sau, Val Voicu, directorul executiv al AdEvolution spune ca advertiserii vor din ce in ce mai des abordari creative in campaniile de comunicare. Cum se reflecta asta in strategia comuna rezultata in urma parteneriatului dintre cele doua entitati, ne vor spune in cele ce urmeaza directorii sus mentionati.
IQads: De ce era nevoie de acest parteneriat?
Sorel Radu: Atat AdEvolution cat si Realitatea.Catavencu sunt niste structuri foarte bine consolidate, care ar fi putut sa-si vada bine-merci fiecare de treaba ei de structura consolidata, dar, asa cum zice si hora unirii, unde-s doi puterea creste. Si nu ma refer neaparat la puterea de negociere aici, ci la puterea de reprezentare a site-urilor din portofoliu, la puterea de a acoperi piata mai bine. La puterea de a impacheta un anumit target in mod creativ pentru a-l pune mai bine in valoare. Apoi au fost si niste cauze "naturale", noi aveam un portofoliu restrans de site-uri, care acopereau bine zona de business, news, divertisment si femei. Am fi fost un player interesant dar mic intr-o piata care se uita mult la volume si vehiculeaza cifre de audiente destul de mari. Aveam din acest punct de vedere nevoie de un aliat care sa ne aduca in pachet bucatile care noua ne lipseau. Cred de altfel ca acestea au fost si considerentele care l-au impins pe AdEvolution sa accepte parteneriatul pe care i l-am propus. Si noi aduceam in pachetul lor zone pe care ei nu le acopereau foarte bine.
Val Voicu: Este un parteneriat din care beneficiaza ambele parti. O coagulare de forte daca vreti.
IQads: Ce aduce AdEvolution grupului RC si invers, in materie de clienti, resurse, competente?
Sorel Radu: Grup RC aduce in acest parteneriat pe langa portofoliul de site-uri premium (vezi Realitatea, Cotidianul, Moneyline, Catavencu, 24FUN, Guerrilla, Tabu etc.) si o importanta componenta creativa pe care am dezvoltat-o in jurul nucleului de la IQads. Mai aduce cred si o buna experienta in vanzarea de media si mai ales un pachet de relatii construite in timp cu clientii de advertising. Dar lucrul cel mai important este ca aduce un public de calitate, fidel brandurilor sale, public extrem de selectiv pe care advertiserii il cauta cu precadere si il gasesc foarte greu in alte parti. Avem branduri care vin cu pana la 65-70% public exclusiv.
Val Voicu: AdEvolution vine cu o experienta de peste 10 ani pe piata de publicitate online locala.Cu o retea bine dezvolatat pe diverse domenii - peste 128 de site-uri/portaluri. Grupul Realitatea.Catevencu are o divizie de site-uri web bine cunoscute in piata. Majoritatea dintre ele branduri foarte puternice. Cu comunitati distincte de internatuti cu un profil cautat de advertiseri.
IQads: La ce va referiti cand spuneti ca "portofoliul comun reprezinta 35% din piata online"? Lumea a interpretat-o divers...
Sorel Radu: Poate parea putin indrazneata afirmatia dar daca o sa priviti cu atentie peisajul web-ului romanesc o sa constatati ca din piata de site-uri care chiar conteaza, prin prizma audientei pe care o atrag site-urile Adevolution+Realitatea.Catavencu, pachetul reprezinta cert o treime din piata. N-o sa ne apucam acum sa numaram toate site-urile din .ro. de exemplu undeva in primele 300 de pagini din traffic.ro gasim site-ul Asociatiei Psihiatrice din Romania. Tot respectul pentru aceasta breasla, mai ales ca multi din cei care activam de multi ani in piata media am face bine sa ne luam preventiv niste numere de telefon din site-ul cu pricina, dar ce vreau sa spun este ca piata de advertising de la noi nu a ajuns la rafinamentul de a trata aceasta breasla ca pe o nisa careia sa i se adreseze in mod dedicat. Asa ca din punct de vedere al pietei de advertising on-line acest site nu poate intra la socoteala. In sensul acesta trebuie sa interpretati cele 35 de procente pe care noi spunem ca le acopera pachetul comun Realitatea.Catavencu+Adevolution.
Val Voicu: Exista destul de multe interpretari in acest moment cu privire la cota de piata a fiecarui jucator. Noi considearm ca reteaua nou formata in acest moment are potential minim de 35% cota de piata.
IQads: Din cele 148 de site-uri pe care le insumeaza oferta comuna, ce domeniu credeti ca o sa fie cel mai cautat de clienti, news&media, sport, lifestyle etc?
Sorel Radu: Cele mai cautate zone o sa fie cele la care stam cel mai bine adica segmentul de business pe care avem 30 de site-uri care insumeaza aproape 2,7 mil de vizitatori unici. Sincer cred ca altii nici nu mai exista pe segmentul asta. Apoi avem o foarte buna reprezentare pe segmentul de news pe care il dominam clar in peisajul romanesc. Stam foarte bine si pe zona de femei unde saptamana asta vi se pregateste o surpriza.
Val Voicu: Este evident ca segmentele de business si stiri sunt acoperite cel mai bine de reteaua AdEvolution in acest moment in toata piata de profil.. Fiind vorba de 31 de situri cu profil de afacer si 15 portaluri de stiri (standard.ro, dailybusiness, bizcity, avocatnet, realitatea.net, cotidianul.ro..etc) este clar ca acoperim peste 60% din tot ce repezinta aceste segmente in zona de online publishing desigur.
IQads: Ce categorie de advertiseri credeti ca o sa aiba investitiile cele mai mari in publicitatea online in 2008?
Sorel Radu: Auto, financiar bancar, telecomunicatii, cosmetice.
IQads: Cat de educata credeti ca e piata acum, pentru a pune in aplicare proiecte mai interesante pe online, dincolo de bannere?
Sorel Radu: Aici cred ca vom juca in continuare un rol important. Avem o echipa dedicata acestui scop si da, cred ca furnizorii sunt cei care trebuie sa-si asume acest demers, de a impinge piata catre proiecte cat mai creative si de a prinde din urma piata vestica.
Val Voicu: Piata a ajuns la un nivel cand incepe sa se maturizeze. Advertiserii inteleg din ce in ce mai mult acest vector media si vor abordari creative in campaniile de comunicare. AdEvolution s-a remarcat intotdeauna prin campaniile iesite din tipare - pe care le-am facut in ultimii ani si nu numai. Putin isi mai amintesc ca prima campanie neconventionala pe web in RO a fost la Dove si a fost facuta de noi.
IQads: La cat estimati piata de online anul acesta, si cat de mult credeti ca vor creste costurile pe mia de afisari?
Sorel Radu: Cred ca undeva in jur de 15 milioane euro net.
Val Voicu: Avem o piata de 15 mil E anul acesta. O piata care abia incepe sa-si arate potentialul.