Nu as vrea sa fac un bilant de AdPrint, nici sa vorbesc despre cate lucrari au fost inscrise anul asta sau cate premii s-au luat. O sa scriu despre print. La intrebarea pusa oamenilor din agentii despre ce canal prefera pentru campaniile lor, foarte putini spun ca alegerea e printul.
Poate asta ar fi cauza pentru care nimeni nu face un mare buzz dintr-un festival de print. La AdPrint, lumea a inscris lucrari decente - unele au fost premiate - dar foarte putini reprezentanti ai agentiilor din afara Romaniei s-au obosit sa si le ridice. Cel mai probabil, pentru ca un premiu pe print este bun de avut in portofoliu, contribuie la creatie si la imaginea de ansamblu a agentiei, dar nu are acelasi capital de imagine comparat cu o campanie pe TV si, deci, nu merita acelasi efort.
Mi-ar fi placut sa vad pe scena oameni care au mai mult de spus decat un multumesc la repezeala, care ridica o bere in cinstea premiului si sa nu citesc un mail pe un ecran din partea marilor castigatori. Poate ca printul si timpul acordat pentru lucrari merita mai mult.
In interviurile pe care le-am facut cu membrii juriului si cu castigatorii, vorbind despre trendurile din advertising, oamenii nu se temeau ca printul va muri sau ar fi prea putin relevant in fata neconventionalelor, tv-ului sau online-ului. Pana la urma, un print bun poate fi la fel de "disruptive" ca un viral si la fel de vizual ca un TV. Si ca sa nu intru prea mult in zona analizei personale, o sa-i las pe ei sa va spuna mai multe.
"Daca te uiti oriunde in jur, exista un print. Si nu ma refer aici numai la ad-uri, ci si la ambient media, bilboard-uri, lucrari in metrouri, trenuri, oriunde. Asa ca printul va exista intotdeauna, pentru ca vor exista oamenii care sa-l priveasca. Poti sa inovezi oricat pe un print, atat cat oamenii sunt capabili sa genereze idei si nu cred ca poti exclude nevonventionalul din print", spune Christian Himmelspach, Creative Director la Jung von Matt, reprezentant al presedintelui juriului, Jean Remy von Matt.
Parerea lui Himmelspach este, intr-o anumita masura, impartasita de grupul Daniel Fohr si Patrick Samot, juriul numarul patru de la AdPrint. Cei doi au format gruparea franceza a festivalului (ambii lucrand pentru agentii din Paris) si spun ca, desi au fost multe lucrari trimise doar ca sa umple o lista, nivelul shortlist-urilor a fost unul satisfacator.
"In afara de produsele de lux, care cumpara mult spatiu in revistele de nisa, majoritatea lucrarilor se dirijeaza catre internet. Volumul ad-urilor este, in ultima vreme, mai putin important. Dar asta nu inseamna ca nu se poate remarca orice fel de print, atata timp cat genereaza o idee originala sau spune lucrurile coerente pe canalul ales", spune Patrick Samot, Creative Director la Rouge Paris.
Referindu-se la nivelul printurilor romanesti din festival, Himmelspach spune ca a fost impresionat de faptul ca nu exista diferente de nivel intre creativitatea printurilor vazute la Brasov si cele din Vestul Europei. "Mi-a placut foarte mult campania de la Mountain Dew. Este o idee foarte puternica si foarte simpla, fiecare ad actioneaza foarte bine de unul singur, reusind sa fei amuzant si relevant in acelasi timp", e de parere Himmelspach.
Graffiti BBDO a reusit sa impresioneze si juriul francez, care a nominalizat printurile din campania "Dosarele Istoriei". "Mi-a placut campania asta, pentru ca e simpla si de impact. Am vazut atatea printuri complicate, cu multe culori, forme, foarte multa munca in post-production. Printurile astea sunt doar o idee, care a iesit spontan", spune Patrick Samot.
"Lucrarea asta arata ca e nevoie doar de o idee care sa iasa din norme si ca, si fara fonduri mari se poate concura, la nivel de idee, cu orice", spune si Daniel Fohr, Creative Director / Founder, MC&SAATCHI.GAD.
In tabara romaneasca, Claudiu Dobrita, Creative Director la Grey Romania, a mentionat si el lucrarile colegilor de la Graffiti BBDO.
"Imi place, in continuare, campania pentru Mountain Dew, mi-a mai placut un print pentru un salon de meditatie, seria printurilor "Handmade"... Cred ca la acest festival s-a premiat mai mult "kraftul" decat ideea, cu cateva exceptii in fata carora ma inclin. Este vorba de lucrarile facute de Graffiti BBDO, unde ideea chiar a iesit in fata".
Vorbind despre propria executie, Dan Stanescu, copywriter la Graffiti BBDO, e de parere ca lucrarile pentru Mountain Dew sunt "ceea ce noi cautam intotdeauna pentru clientii nostri: o idee fresh. Cred ca Mountain Dew a avut succes foarte mare - si aici, si la Golden Drum si la Eurobest - pentru ca este o idee foarte simpla, executata fara pretentii si pune problema intr-un mod diferit.
Printul e cea mai pura forma de comunicare pentru ca implica cel mai putin numar de oameni in executie. Printul e, de asemenea, cel mai frumos exercitiu de creatie pentru ca un copywriter plus un art director pot face o campanie fara ajutorul nimanui (vezi Mountain Dew, Urbanized Culture)", spune, in continuare, Stanescu.
Raportul creatie-relevanta in piata e subliniat si de Dobrita, care a castigat la categoria "Home Maintenance" cu un print pentru Fairy.
"Am castigat premiul asta, pentru ca e un print pe bune, care comunica un beneficiu simplu, valabil, cunoscut si recunoscut, doar ca o face intr-un mod surprinzator, apeland cu optimism la inteligenta unui consumator care vrea mai mult decat mura-n gura", spune Claudiu Dobrita.
Giovanni Settesoldi, Creative Director la Callegari Berville Grey, din Franta si castigator al categoriilor Health/Pharmaceutical, cu campania Gastromilk si Apparel/Fashion, cu campania Buttero Handmade spune ca "noi nu suntem o agentie mare, abia acum incepem sa intram pe piata si sa castigam ceva premii. Cred ca am luat premiile astea pentru ca am lucrat onest pentru clientii nostri, pentru ca se vede munca pe bune si rezultatul, cred eu, creativ".
Cu un italian in echipa, Saatchi&Saatchi Romania a castigat la categoria "Cosmetics/Toiletries". "Am castigat pentru ca am facut niste printuri bune si productia a fost una de calitate", spune Arturo Vitorrioso.
Din zona castigatorilor, mai mult decat celelalte lucrari de anul asta, Against Death Penalty, campania Contrapunto, lansata pentru Amnesty International, a castigat respectul juriului si al publicului prezent la festival, prin abordarea simpla, care se concentraza pe castigarea awareness-ului pentru un public care nu mai constientizeaza existenta unei asemenea practici.
"Sunt foarte recunoscator pentru premiile pe care le-am luat si, mai ales datorita Grand Prix-ului. Suntem foarte incantati ca am avut posibilitatea sa contribuim pentru imbunatatirea printului, in general, si vrem sa multumim juriului pentru increderea pe care ne-a acordat-o" spune Antonio Montero, General Creative Director, Contrapunto, in mail-ul trimis organizatorilor dupa aflarea premiilor.
Poate ca "nevoia de publicitate traditionala" devine din ce in ce mai mica daca ne raportam la bugete, vizibilitate si dorinta de a fi "in trend" ca agentie. Poate ca acel consumator obisnuit de advertising trece, de cele mai multe ori, cu vederea peste un ad intr-o revista sau un billboard pe o autostrada. Dar, pentru cei 10% dintre consumatorii care se opresc sa se uite mai bine exista un 10% oameni de publicitate care sa faca printurile mai bune. Asa ca, pentru final, as vrea sa multumesc AdPrint pentru ca nu uita sa le reaminteasca oamenilor ca advertising-ul a inceput cu un print si continua sa genereze o parte din istoria publicitatii.
Comentarii